Cum a devenit Parlamentul anexa Guvernului, iar PDL a omis sa faca Opozitie: cifrele ultimei sesiuni parlamentare – raport IPP. Plus: 29 de parlamentari au migrat in doar 5 luni
Doar 11% din totalul proiectelor ce au devenit Lege in sesiunea parlamentara februarie – iunie 2013 apartin parlamentarilor, in timp ce restul de 89% (195 de proiecte de lege) sunt initiative ale Guvernului Romaniei, se arata intr-un raport al activitatii parlamentare realizat de catre Institutul pentru Politici Publice (IPP). Raportul mai constata numarul proiectelor de lege depuse in Parlamentul Romaniei este mai mic cu 44% fata de perioada similara a precedentului mandatul si ca recent incheiata sesiune parlamentara a fost una dintre sesiunile cu cea mai scazuta activitate in plen in Parlament. Din punct de vedere al migratiei politice, in doar 5 luni de zile, 29 de deputati au migrat cel putin o data in aceasta sesiune parlamentara, in timp ce recordul este detinut de un deputat de Suceava, care si-a schimbat apartenenta politica de nu mai putin de 5 ori.
- Costurile totale lunare cu parlamentarii: peste 2,8 milioane de euro / Numarul de interpelari la adresa Guvernului: 1. PSD – 465; 2. PDL – 315; 3. PNL – 160;
Initiativele legislative in sesiunea feb – iunie 2013
Foto: IPP
„Institutul pentru Politici Publice (IPP) da publicitatii cel de al 13-lea bilant al primei sesiuni parlamentare din mandatul 2012-2016. Guvernul a stabilit si in cadrul acestei sesiuni din acest mandat agenda Parlamentului prin numarul de initiative legislative inregistrate si dezbatute. La finalul sesiunii parlamentare februarie – iunie 2013, 220 proiecte de lege aflate in dezbatere in Parlamentul Romaniei au devenit legi. Dintre acestea peste 130 sunt numai modificari si/sau completari ale Ordonantelor de Urgenta sau ale Ordonantelor simple. Mai mult, 11% din totalul proiectelor ce au devenit Lege apartin parlamentarilor, restul de 89% (195 de proiecte de lege) sunt initiative ale Guvernului Romaniei”, se arata in raportul remis HotNews.ro.
„Chiar daca (…) numarul de initiative depuse de parlamentari este in medie cu 50% mai mare decat cele depuse de catre Guvern, este ingrijorator faptul ca, de exemplu, la nivelul anului 2013 doar 11% dintre toate proiectele dezatute si devenite Legi au ca si initiatori parlamentarii. Totodata, constatam ca numarul proiectelor de lege depuse in Parlamentul Romaniei este mai mic cu 44% fata de perioada similara a mandatului 2009 – 2012”, se constata in raport.
IPP semnaleaza ca desi Parlamentul si-a schimbat componenta in decembrie 2012, in sesiunea parlamentara recent incheiata a continuat practica adoptarii tacite a unor proiecte de lege care ar fi meritat dezbatute.
PSD si PNL fac opozitia in locul PDL
Interpelari si intrebari in sesiunea feb – iun 2013
Foto: IPP
In ceea ce priveste practica interpelarilor facute de parlamentari la adresa Guvernului – un instrument prin care partidele de opozitie isi fac cel mai adesea simtita prezenta – cifrele arata ca in sesiunea parlamentara recent incheiata aceasta a fost cel mai mult folosita de catre PSD si nu de PDL sau celelalte partide de opozitie. Mai mult, pe locul trei in topul numarului de interpelari se afla PNL.
La capitolul intrebari conduce PSD cu peste 760 de intrebari, urmat de PNL cu peste 640 de intrebari. PDL, principalul partid de opozitie, se regaseste abia pe locul 4 cu intrebari, dupa PP-DD cu 444 de intrebari.
Una dintre sesiunile cu cea mai scazuta activitate in Plen
In privinta activitatii de plen a Parlamentului, IPP sesizeaza ca ultima sesiunea parlamentara a fost una dintre sesiunile cu cea mai scazuta activitate in plen din Parlament.
„In sesiunea incheiata, s-au tinut 38 de sedinte de plen la Camera si 37 la Senat si 12 sedinte de plen reunit (ca zile efective calendaristice cele doua Camere au lucrat putin peste 1 luna din 5!!!) (…) . Remarcam insa ca cea mai lunga sedinta de plen reunit din aceasta sesiune este cea din 6 februarie 2013 care a durat peste 15 ore si 30 de minute, fiind sedinta in care s-a votat bugetul pe 2013”, se arata in raportul IPP.
Costurile totale pe luna: 2,8 milioane de euro
Cheltuielile cu parlamentarii
Foto: IPP
„Din pacate, de parca ar fi fost nevoie ca imaginea publica a parlamentului sa fie deteriorata in continuare, la dezbaterile din plen s-a si inregistrat un caz (sesizat oficial de IPP) al unui deputat – Gavril Mirza (PSD), care a votat, in plenul din 19 februarie a.c., atat prin cartela proprie cat si prin cea a unui alt coleg – deputatul Eugen Bejinariu (PSD). Institutul a solicitat prompt ca cei doi sa fie sanctionati cu interzicerea participarii la lucrarile Camerei Deputatilor pe durata a 15 zile respectiv cu neplata indemnizatiei / diurnelor aferente acestor zile (conform prevederilor Regulamentului). Nici in prezent nu s-a luat nicio decizie privind acest caz, la fel cum nici in sesiunile trecute nu s-ar fi luat in absenta presiunilor IPP, respectiv ale presei”, mai constata raportul.
La capitolul costuri, IPP estimeaza ca, lunar, cheltuielile totale cu deputatii depasesc 9 milioane de lei, in timp ce costurile totale cu senatorii ajung la aproape 4 milioane de lei, „impreuna peste 2,8 milioane de euro”.
Record la capitolul „schimbat partidul” – un deputat de Suceava si-a schimbat apartenenta politica de cinci ori in cinci luni
Migratia politica a fost prezenta si in ultima sesiune parlamentara in care cei mai multi parlamentari au plecat de la PP-DD – 17 deputati si 2 senatori catre partidele din arcul guvernamental (mai ales spre PSD), urmat fiind de PDL cu 7 deputati si 2 senatori migrati la alte partide.
„29 de deputati au migrat cel putin o data in aceasta sesiune parlamentara, din medie iesind Deputat din Suceava, Cezar Cioata (initial PP-DD, actual PC) care a reusit performanta de a-si schimba apartenenta politica de 5 ori doar in prima sesiune legislativa recent incheiata”, se arata in raport.
Domeniile legiferate de Guvern vs Parlament in feb – iun 2013
Foto: IPP
Parlamentul a capitulat in fata Guvernului
La capitolul concluzii, raportul IPP subliniaza ca „cele mai multe dintre proiectele de lege adoptate sunt initiate de catre Guvern, fiind evident faptul ca acesta dispune de acces la resurse si informatii cu care sa pregateasca mai bine justificarea. Parlamentul a capitulat in fata Guvernului, refuzand sa isi exercite functia de control asupra politicilor guvernamentale”.
„De altfel, calitatea proiectelor initiate de parlamentari ramane foarte slaba, in parte si pentru ca parlamentarii nu isi formeaza staff-ul corespunzator si nu ii implica in activitati de documentare si pregatire a initiativelor legislative, preferand sa le aloce exclusiv sarcini administrative”, se mai arata in finalul raportului.