Cum răstoarnă românii shopping-ul la mall de pe verticală pe orizontală. Imaginea unei mode care a ajuns și la noi
Când n-am mai mers la mall din cauza restricțiilor impuse în pandemie, n-am mai probat haine, am uitat de popcornul de la cinema și nici n-am mai luat masa în oraș. Drept urmare, vânzările retailerilor au luat-o la vale. Cu o excepție: în localitățile unde nu erau malluri, dar care aveau un parc de retail, oamenii au continuat să cumpere. Puteau intra din stradă direct în magazine, ca într-un Mega.
Dacă în vremuri „normale”, mallurile erau adevărate furnicare și fabrici de făcut bani, în pandemie, proiectele care încă erau pe hârtie au fost amânate. În schimb, a prins avânt segmentul parcurilor de retail, tocmai pentru că au rezistat mai bine în vremuri tulburi.
Astfel, ceea ce părea doar o conjunctură s-a transformat repede într-un trend. E mai ușor și ieftin și durează mai puțin să construiești un parc de retail în micile orașe, decât un mall. Iar pofta de expansiune a retailerilor este susținută tocmai de prezența acestor centre comerciale.
În plus, atât retailerii, cât și dezvoltatorii se uită la un indicator important: evoluția Produsului Intern Brut (PIB), care la noi înregistrează una dintre cele mai mari creșteri din Uniunea Europeană, potrivit estimărilor Comisiei Europene. Ne depășesc doar Irlanda și Malta.
Anul acesta, se vor deschide malluri și parcuri de retail cu o suprafață totală de 320.000 de metri pătrați, de aproape patru ori mai mare decât anul trecut. Din această suprafață, 74% reprezintă parcuri de retail care se află în construcție, iar restul de 26% din suprafață este destinată mallurilor, mai arată datele CBRE.
Citește continuarea pe Panorama.ro.