Sari direct la conținut

Cum se vor calcula tarifele RCA maxime aplicate timp de 6 luni – proiect ASF scos in dezbatere publica timp de 5 zile

HotNews.ro
Protest RCA al transportatorilor în 2016, Foto: Hotnews
Protest RCA al transportatorilor în 2016, Foto: Hotnews

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a scos joi in dezbatere publica versiunea oficiala a metodologiei de calcul a tarifelor RCA maxime pe care asiguratorii vor fi obligati sa le aplice timp de 6 luni. Fata de versiunea prealabila a acestei metodologii de calcul, varianta transmisa HotNews.ro de catre transportatori, se observa ca din formula de calcul a disparut total marja de profit. Lipsesc de asemenea si precizarile ca pentru efectuarea calculelor, ASF va incerca obtinerea de date de la Astra si Carpatica, iar in masura in care aceste date nu vor fi actualizate se vor utiliza ipoteze rezonabile.

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) trebuie sa stabileasca pana la sfarsitul lunii octombrie tarife de prima RCA maxime pe categorii de vehicule, pe care asiguratorii vor fi obligati sa le aplice timp de 6 luni la noile polite pe care le vor incheia. Dupa ce vor fi stabilite de ASF, Executivul va trebui sa le aprobe prin Hotarare de Guvern. Cum vor arata aceste tarife plafonate? Vasile Stefanescu, presedintele COTAR, a dezvaluit marti, 27 septembrie, pentru HotNews.ro metodologia care le-a fost prezentata de ASF transportatorilor, unde se precizeaza printre altele ca ‘marja de profit luata in considerare initial va fi de 0%, valoarea acesteia va fi determinata ulterior, in momentul obtinerii avizului din partea Consiliului Concurentei si/sau a Guvernului’.

Contactati de HotNews.ro, oficialii ASF au precizat atunci ca versiunea obtinuta de HotNews.ro este una intermediara, rezultata in urma consultarilor prelabile pe metodologie atat cu asiguratorii, cat si cu transportatorii si ca norma de aprobare a metodologiei este pe agenda Consiliului ASF de miercuri, 28 septembrie, varianta finala urmand a fi aprobata dupa consultarile publice, cel mai tirziu pe 5 octombrie.

ASF a scos in dezbatere publica joi, 29 septembrie, aceasta norma.Ce diferente ar fi fata de varianta anterioara?

Formula de calcul nu mai include deloc marja de profit si lipseste de asemenea si urmatoarea precizare:

  • „Pentru efectuarea calculelor, ne bazam pe date referitoare la polite, la daune si pe alte informatii obtinute de la companiile autorizate la momentul emiterii OUG 54/2016 si daca vom obtine datele in timp util de la Carpatica si Astra. Pentru Carpatica avem datele furnizate pentru studiul de piata efectuat de Milliman. In masura in care aceste date nu vor fi actualizate vom utiliza ipoteze rezonabile”.

In plus, daca in versiunea anterioara nu erau stabilite grupele de varsta pentru persoane fizice care conduc autoturisme, acum acestea sunt stabilite astfel: Grupe varsta persoane fizice autoturisme: <25 ani; 26-30 ani; 31-40 ani; 41-50 ani; 51-65 ani; >65 ani.

  • Ce date vor fi utilizate in calculul tarifelor de prima maxime, conform proiectul scos in dezbatere publica de ASF

Pentru determinarea tarifelor de prima maxime R.C.A., A.S.F. utilizeaza datele agregate la nivelul pietei R.C.A., astfel:

  • a) date privind expunerea la risc si daunele intamplate in anii de accident 2013 – 2015 si avizate pana la data de 30 iunie 2016, fie ca sunt platite sau in rezerve de daune avizate la 30 iunie 2016, pe categorii de vehicule si criterii de risc asa cum sunt definite la art. 2 si art. 3 alin. (1), pentru a determina frecventa daunelor istorica, dauna medie istorica si impactul daunelor intamplate si neavizate;
  • b) date privind numarul si costul daunelor pentru perioada 01.01.2010 – 30.06.2016, pentru stabilirea tendintelor;
  • c) rata cheltuielilor determinata ca medie a ultimilor 3 ani, conform raportarilor contabile centralizate la nivel de piata, care reprezinta cuantumul cheltuielilor de administrare, achizitie, taxe si contributii aferente activitatii R.C.A. impartit la cuantumul primelor brute castigate
  • d) date privind structura portofoliului istoric pe clase de bonus – malus, pentru a cuantifica ajustarea tarifului rezultat la categoria de tarif pentru clasa de bonus – malus B0, astfel cum aceasta este definita de Norma A.S.F. nr. 23/2014 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, cu modificarile si completarile ulterioare.

Proiectul va sta in consultare publica pentru o perioada de 5 zile, incepand cu data de astazi, 29.09.2016. Propunerile/observatiile/comentariile care nu sunt trimise in aceasta forma NU se vor lua in considerare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro