De ce s-a declarat Digi 24, post al RCS, liber la retransmisie pe toate retelele de cablu? "Un demers jurnalistic cu o astfel de abordare va fi benefic intregii societati romanesti"
Recent, Digi 24, televiziunea de stiri a RCS&RDS care s-a transmis pana acum exclusiv in pachetele acestui operator, s-a declarat libera la retransmisie si a intrat in „must-carry”. Altfel spus, de acum inainte si ceilalti operatori de cablu vor fi nevoiti sa retransmita postul apartinand unui concurent direct, miscare ce a starnit framantari in piata. De ce a luat RCS o asemenea decizie? „Un astfel de produs TV este absolut necesar, ca o alternativa la actualul peisaj media TV din Romania”, spune compania intr-o serie de clarificari transmise HotNews.ro.
- CNA a acceptat, pe 4 februarie, noua lista „must carry” – lista posturilor pe care operatorii de cablu vor trebui sa le includa in pachetele lor, in anumite limite, in 2014. Potrivit Legii audiovizualului, lista cuprinde toate posturile inregistrate in Romania, care se declara libere la retransmisie, fara conditionari tehnice sau financiare. In premiera, pe aceasta lista figureaza si canalul unui concurent de pe piata de cablu, RCS&RDS: postul de stiri Digi 24. Acesta s-a lansat la inceputul anului 2012, iar atunci reprezentantii televiziunii spuneau ca obiectivul Digi 24, post ce urma sa fie transmis exclusiv in reteaua RCS, nu era de a concura pe piata cu celelalte posturi de stiri, ci de a atrage clienti noi pentru aceasta companie.
Ce a determinat, acum, RCS sa declare Digi 24 liber la retransmisie? Nevoia ca intreaga societate sa aiba acces la un astfel de produs bazat pe „calitate, civilizatie si impartialitate”, declara compania in clarificarile oferite la solicitarea HotNews.ro.
- RCS&RDS: „Spre deosebire de majoritatea celorlate televiziuni, care au avut intotdeauna ca principala prioritate vanzarea de publicitate, DIGI24 s-a concentrat pe calitate, civilizatie si impartialitate. Aceste obiective prioritare nu exclud insa preocuparea pentru atingerea unei audiente cat mai largi, dimpotriva, credem ca un demers jurnalistic cu o astfel de abordare va fi benefic intregii societati romanesti. Totodata avem convingerea ca un astfel de produs TV este absolut necesar, ca o alternativa la actualul peisaj media TV din Romania, oferita publicului.
Se schimba in vreun fel obiectivele de business, prin intrarea in must-carry? Mai mult sau mai putin, raspunde RCS, precizand ca nu exclude sa intre in cursa pentru publicitate. „Compania isi asuma un rol in societate printr-un demers spre civilizatie”, afirma reprezentantii acesteia.
- RCS&RDS: „Obiectivele de business se vor indeplini intr-o masura mai mica sau mai mare, in functie de succesul proiectului, asa cum va fi certificat de catre public. Vanzarea de spatiu publicitar nu a fost o prioritate, ceea ce nu inseamna insa ca este o posibilitate exclusa. In cazul proiectului Digi24, dincolo de calculele de business, compania isi asuma un rol in societate printr-un demers spre civilizatie, o revenire a atentiei spre valori reale, dar si o concentrare a dezbaterilor publice pe teme, actuale si generale, cu adevarat importante”.
Si dupa intrarea in pachetele concurentilor de pe piata de cablu, Digi 24 va continua sa promoveze produsele RCS si canalele TV ale acestei companii, spun reprezentantii operatorului. Oferta de publicitate nu e exclus sa fie extinsa la un moment dat. Potrivit RCS, „ca si pana acum, pe canalul Digi24 vor fi promovate canalele TV din portofoliul DIGI si produsele companiei. Desi pana in prezent DIGI24 nu a difuzat publicitate pentru alte companii/produse, nu excludem ca acest lucru sa se intample, intr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat.”
In sedinta CNA de marti, cand a fost acceptata lista must carry pentru 2014, unii membri CNA au aratat ca miscarea Digi 24 ar putea ridica probleme de ordin concurential si au spus ca ar trebui cerut un punct de vedere in acest sens de la Consiliul Concurentei.
HotNews.ro a incercat sa obtina puncte de vedere de la alti operatori activi pe piata de cablu din Romania (Romtelecom, UPC) insa acestia nu au transmis un punct de vedere. A facut-o, in schimb, Radu Petric, seful asociatiei cablistilor – Asociatia de Comunicatii prin Cablu (ACC). Contactat de HotNews.ro, acesta a spus ca nu vede nicio problema in intrarea Digi 24 in must carry, dar ca probleme sunt chiar in felul cum este aplicat in prezent, conform legii audiovizualului, acest principiu.
Radu Petric, pentru HotNews.ro:
- „Chestiunea e perfect reglementata. (…) Cine se declara liber la retransmisie si nu pune conditii tehnice sau financiare, se califica pentru must carry (…) In ce masura poate denatura concurenta? E doar un post care s-a declarat liber la retransmisie si care apare, conform ordinii descrescatoare a audientelor, pe locul 13”.
- CNA a stabilit care e criteriul pentru must carry, anume criteriul audientei. In loc ca CNA sa stabileasca o strategie, sa oblige la retransmisia posturilor culturale sau a altor posturi de interes public care de obicei au audiente mici, CNA a stabilit criteriul audientei, prevalandu-se de rolul de garant al interesului public. (…) CNA ar fi trebuit sa stabileasca o strategie nationala pentru promovarea interesului public. Dar acum posturile care au audienta mare devin automat obligatorii la retransmisie, e stupid”.
- „Noi (asociatia cablistilor – n.red.), de foarte multe ori, am militat pentru reducerea numarului de posturi din must carry. Posturile comerciale din must carry trebuie sa ocupe 25% din grila, la care se adauga posturile publice, TV5 (post care trebuie retransmis in temeiul unui acord international – n.red.) si posturile locale obligatorii la retransmisie, se ajunge ca 40%, aproape jumatate din grile sa fie la fel pentru toti operatorii. Nu se da operatorilor de cablu sansa se se diferentieze prin produs.”
- „In masura in care si alti operatori de cablu pot decide ca un post al lor sa fie liber la retransmisie sau chiar sa-l vanda pe bani, aceasta e o optiune reala, nu vad care e problema de concurenta.”
- „Daca CNA vrea sa rezolve problema must-carry, are doua parghii: sa inceteze sa foloseasca acest criteriu ilogic de rating, care e un criteriu comercial pur; sa arate parlamentului care e situatia in care am ajuns azi, ca un pachet atat de grasut de posturi obligatorii nu mai e justificat asa cum era la inceput, cand erau mai putine posturi romanesti si multe posturi internationale”.