Sari direct la conținut

Dezbaterea din Senat privind creșterea prețurilor din telecom: Doar DIGI a venit la audieri/Șeful ANPC a spus că a deschis o investigație

HotNews.ro
Dezbatere in Senat privind cresterea preturilor din telecom, Foto: Hotnews
Dezbatere in Senat privind cresterea preturilor din telecom, Foto: Hotnews

Doar conducerea DIGI/RCS&RDS a venit marți la ședința convocată de senatorul ALDE, Daniel Zamfir, pentru a da clarificări legate de creșterea prețurilor din telecom. Orange și Telekom au transmis pe mail că nu pot veni, iar Vodafone nu a răspuns deloc, atitudine catalogată de Zamfir drept „arogantă și nepotrivită”. Prezent la audieri, președintele ANPC, Marius Pîrvu, a anunțat că a deschis o investigație împotriva unei companii de telefonie, în urma reclamațiilor de la clienți privind creșterea prețurilor, o decizie urmând să fie luată în perioada următoare.

  • UPDATE (21:25) Reacția Vodafone România în urma declarațiilor senatorului Daniel Zamfir:

“În după-amiaza zilei de 15 aprilie 2019, Vodafone Romania a primit prin e-mail invitația de a participa la dezbaterea din Comisia economică, industrii și servicii a Senatului. În prima parte a zilei de 16 aprilie 2019, înainte de începerea dezbaterii din Comisie, Vodafone România a răspuns prin e-mail, acestei invitații, declinând participarea din cauza unui eveniment intern, programat în urmă cu câteva luni, care se desfășoară în aceste zile și la care iau parte, printre alții, și cei care ar fi fost în măsură să reprezinte compania la această discuție.

Cu această ocazie, Vodafone a reamintit reprezentanților Parlamentului că poartă discuții cu toate autoritățile relevante în acest subiect: Ministerul Comunicatiilor, ANCOM, ANPC și a reiterat deschiderea către dialog și cu reprezentanții Parlamentului.”, au declarat pentru HotNews.ro oficialii Vodafone România.

  • Am primit în ultima perioadă o serie de reclamații vis a vis de modul unilateral prin care o companie de telefonie vrea să modifice prețurile. Ne-am sesizat și suntem în derularea unei verificări. Au fost 3 invitații către respectiva companie, reprezentanții acesteia au venit, dar de fiecare dată datele furnizate de aceștia au fost insuficiente, pentru ca noi să avem o decizie finală. Datele furnizate nu erau concludente mai ales în ceea ce privește motivatia si cauzele care au dus la creșterea prețurilor, pentru ca în contract există o clauză în care se spune că pot crește unilateral contractul.
  • Consumatorul (mai ales cei care au contracte si pe telefoane, terminale) e pus în situația in care trebuie sa achite la ultima factură și ce aveau de plătit pe aceste terminale. Mi se pare destul agresiv modul in care se face acest lucru. În calitate de președinte aștept să vedem ce se decide în urma acțiunii de control.„, a spus președintele ANPC, Marius Pîrvu, fără să spună despre ce companie este vorba.

  • Președintele ANPC: Amenda pentru clauze abuzive este acum una ridicolă – de 100 de lei

Președintele ANPC a precizat și ce motive erau invocate în contractul companiei de telefonie mai sus amintite:

În contract sunt câteva motivații prin care pot modifica unilateral contractele și acestea sunt:

– tendinței pieței.

– dezvoltari tehnologice

– schimbari ale parteneriatelor cu terții

– situatii cu potential de risc financiar.

Dar cea mai interesanta, ‘ori alte situații similare care conduc la un dezechilibru economic între parti.‘ Mi se pare și din punctul meu de vedere al autorității, că să analizezi toate aceste 4 forme prin care dânșii pot să-mi justifice modificarea de preț, mi se pare destul de ambiguu. Eu ar trebui să am niște specialiști foarte bine scoliti în toate aceste domenii în așa fel încât dacă îmi susține că există un potențial de risc financiar eu să găsesc soluția prin care sa-i dovedesc ca nu există acest potențial de risc.

Cred că soluția optimă ar fi să existe un singur indicator, foarte ușor cuantificabil, astfel încât și consumatorul să știe că atunci când indicatorul este depășit, operatorul poate să-și modifice unilateral contractul. Și pentru noi ar fi foarte ușor de verificat acest lucru.„, a spus Marius Pîrvu.

Pîrvu a atenționat însă că și dacă ANPC constată că ar fi o clauză abuzivă înr-un contract, amenzile sunt ridicol de mici, și decizia finală se dă în instanță.

Nu sunt adeptul măsurilor coercitive, dar dacă nu ai amenzi mai mari pe clauze abuzive… Noi doar constatăm și instanța hotărăște dacă e abuzivă sau nu. Amenda este de 100 de lei, una ridicolă.„, a spus președintele ANPC.

  • Sorin Grindeanu, președintele ANCOM: Noi putem acționa dacă sunt distorusiuni în piață, pe baza datelor de la Consiliul Concurenței

Invitat în ședința Comisiei Econommice din Senat, Sorin Grindeanu, președintele ANCOM, a dat câteva detalii legate de obligațiile operatorilor de comunicații.

  • „Operatorii au obligativitatea de a cuprinde in contracte clauzele obligatorii, printre care si cea privind tarifele. ANCOM are atributia de a verifica daca aceste clauze sunt prinse in contracte. Potrivit dispozitiilor legale nationale si UE, operatorii isi pot rezerva dreptul de a modifica unilateral contractul inclusiv in ceea ce priveste tariful, cu cateva mentiuni. Operatorii sunt obligați să ofere abonatilor posibilitatea denuntarii contractelor fara niciun fel de penalitati, chiar daca se afla in perioada de 1-2 ani. Nu avem semnale ca s-a incalcat aceasta obligatie de catre operatori, daca aveti va rog sa ne semnalati.
  • Legat de pretul de retail, scopul acestei discuții, ANCOM se poate sesiza în cazul în care există distorsiuni în piață. Unde nu există concurență efectivă și există desemnată operatori cu putere semnificativă – cineva care are 80% din piață. Pe baza a ceea ce vine dinspre Consiliul Concurenței, noi putem să acționăm. Acesta este mecanismul.„, a spus Sorin Grindeanu.

Valentin Popoviciu, vicepreședintele DIGI/RCS&RDS: Nu am mai crescut prețurile de 10 ani/Creșterea prețurilor nu a avut legătură cu OUG 114

Prezent la eveniment, vicepreședintele DIGi a pus următoarele:

  • „Reprezentam doar compania noastră. Nu am discutat cu ceilalți, nu avem clauze coordonate cu ceilalți și e simplu, analizând ofertele, să se vadă că sunt strategii și abordări diferite față de consumator. Noi am anuntat în 10 ianuarie că vom avea o creștere de tarife, dar această mutare are o multitudine de factori în spate. Creșterea nu a fost doar în România, ci și în Ungaria, datorită unor factori cumulați, în condițiile în care noi nu am crescut prețurile timp de aproape 10 ani.
  • Am avut mai multe costuri care au condus la decizia de a crește prețurile, respectiv: inflație, salariul minim si mediu brut din 2009 versus 2019, apoi avem o depreciere de moneda nationala care ne afecteaza pt ca serviciile sunt in lei, in timp ce echipamentele sunt in valuta, au crescut chiriile de stalpi, energia electrica. Cresterea nu a avut legatura cu alti factori. OUG 114 nu a avut nicio influență asupra noastră.

În legătură cu răspunsurile primite de la ceilalți operatori, Daniel Zamfir a precizat că din partea Orange a primit un răspuns în care compania anunță că „subiectul abordat este strâns legat de politicile comerciale și dat fiind acest aspect ne vedem în imposibilitatea unei întâlniri comune cu ceilalți operatori. În cazul particualar, Orange nu figurează printre operatorii care au majorat prețurile la pachetele deja existente. De la Telekom am primit un răspuns că aveau programată o ședință a Consiliului de Administrație și nu au putut. Putea să vină cineva din conducere. Nu cred că toată floarea Romtelecom e la Consiliul de Administrație. Vodafone nu a răspuns deloc invitației.”

  • Daniel Zamfir: Trebuie intervenit legislativ pentru că există un dezechilibru real între furnizorii de telefonie mobilă și consumatori

Senatorul ALDE, Daniel Zamfir, a declarat la sfârșitul dezbaterii următoarele:

  • În urma dezbaterilor a rezultat faptul că trebuie intervenit legislativ pentru că există un dezechilibru real între furnizorii de telefonie mobilă și consumatori. A venit o propunere din partea ANPC și una din partea unei asociații de protecția consumatorilor reprezentată de avocatul Gheorghe Piperea. Eu cred că discuția și-a atins scopul. Suspiciunile pe care le-am avut inițial au fost cele legate de faptul că anumite companii de telefonie mobilă își majorează costurile serviciilor ca urmare a inițiativei Guvernului prin OG 19/2019. Cred că consumatorul român, în momentul de față, este pus în situația de a fi captiv unui contract. Ca atare, modificările legislative pe care ni le propunem sunt în măsură să reechilibreze prestațiile companiilor de telefonie mobilă.
  • Au fost trei companii de telefonie care nu au dat curs inivitației. Mi se pare o atitudine cel puțin nepotrivită, întrucât subiectele vizau practica acestor companii. Salut prezența RCS&RDS. Cred că un dialog pe care operatorii economici îl pot avea cu Parlamentul României este un dialog absolut necesar care până la urmă dă naștere la soluții în favoarea ambelor parți.
  • Două au fost propunerile venite azi în cadrul ședinței. Prima a venit de la ANPC și se referă la creșterea cuantumului amenzilor aplicate companiilor care utilizează clauze abuzive. A doua este efectul erga omnes pentru contracte, respectiv atunci când instanța constată că un contract are clauze abuzive, efectul acelei constatări să fie valabile pentru toate contractele în vigoare la momentul respectiv. Practic, acea clauză trebuie scoasă din toate contractele.
  • În situația în care un consumator câștigă în instanță un proces în care se stabilește fie rambursarea unor sume, fie eliminarea clauzei abuzive în sensul că nu se va mai plăti în viitor în același cuantum, acea prevedere care este obținută în instanță să se aplice tuturor contractelor pe care respectivii operatori le au cu clienții. Atunci când s-a constatat o clauză abuzivă de către o instanță în legătură cu un contract al unui operator de telefonie, absolut toate contractele să fie supuse aceleiași prevederi.„, a spus Daniel Zamfir.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro