Sari direct la conținut

DOCUMENT Schimbările RCA i-ar putea „arde la buzunar” pe șoferi. Propunerile ASF care ar crește prețurile și ar avantaja asigurătorii

HotNews.ro
Control in trafic, Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu
Control in trafic, Foto: Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

​Șoferii își vor pierde reducerea de 50% din prețul RCA dacă nu își reînnoiesc polița în 30 de zile de la expirarea acesteia sau dacă vor primi amenzi de circulație, inclusiv pentru parcarea în locuri interzise, iar suspendarea RCA va fi permisă doar dacă mașina nu va staționa pe domeniul public, în caz contrar aplicându-se amendă. Acestea sunt câteva din propunerile ASF de modificare a legii RCA despre care transportatorii susțin că avantajează asigurătorii și vor crește prețurile.

Dincolo de reducerea temporară a prețurilor RCA la camioane, în urma protestului transportatorilor, Guvernul Ciolacu a promis schimbarea în regim de urgență a legii RCA pentru toți asigurații, proiect de act normativ dezbătut la Senat.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a propus un set de măsuri despre care a susținut că ar reduce prețurile RCA, precum revizuirea sistemului bonus-malus, posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, precum și plata în rate a primei de asigurare, dar anumite propuneri ar putea avea efectul contrar, a atenționat luni Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Transportatorii au transmis în media lista amendamentelor propuse de ASF pentru modificarea legii RCA (132/2017) avertizând că unele propuneri vor crește prețurile pentru asigurați și vor avantaja asigurătorii.

Ce schimbări la sistemul bonus-malus ar penaliza și mai mult șoferii și ar crește prețul RCA

Una dintre propunerile ASF este modificarea sistemului bonus-malus prin care se acordă acum reduceri sau majorări ale prețului RCA în funcție de istoricul de daună al șoferului asigurat.

ASF propune să se ia în considerare, pe lângă istoricul de daune, și următoarele criterii:

  • natura și severitatea prejudiciilor produse pentru care s-au achitat despăgubiri, respectiv daune morale, vătămări corporale sau decese;
  • conducerea vehiculelor sub influența băuturilor alcoolice și/sau a substanțelor cu efect psihoactiv;
  • oferirea unor informații inexacte sau cu reticență făcută cu rea credință conform prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, la momentul încheierii contractului RCA;
  • nerespectarea obligației continue de asigurare RCA pentru o perioadă mai mare de 30 zile;
  • contravențiile și sancțiunile aplicate de către personalul Poliției Române privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor care denotă un comportament neadecvat în trafic ce conduce la un risc ridicat de accidente;”

Cu alte cuvinte, asigurătorii vor crește prețul RCA dacă ai făcut accidente soldate cu vătămări corporale sau decese ori dacă primești amenzi în trafic.

  • „Concret, dacă ați reușit să obtineți în cel puțin 4 ani de condus ireproșabil o clasă de bonus 8, care presupune o reducere de 50% a prețului la RCA, dar nu vă reînnoiți polița RCA în decurs de 30 de zile de la expirarea acesteia, pierdeți bonusul (reducerea de preț de 50%) acumulat în toți acești ani. E valabil și pentru motocicliști, deși circulă doar câteva luni pe an, dar ar trebui să plătească RCA și pentru lunile de iarnă.
  • Amenzile de circulație vă vor scădea bonsul acumulat în ultimii ani în care ați condus fără accidente: sunt luate în considerare „contravențiile și sancțiunile aplicate de personalul Poliției Române privind încălcarea regulilor pentru circulația vehiculelor, care denotă un comportament neadecvat în trafic, ce conduce la un risc ridicat de accidente”.
  • Astfel, companiile de asigurări vor avea mână liberă să interpreteze în favoarea lor orice abatere a unui șofer și să îi majoreze prețul la RCA prin pierderea bonusului la calculul prețului RCA.
  • Exemplu: o banală sancțiune pentru parcare într-un loc nepermis, atât de frecventă în București, care în opinia firmei de asigurări poate duce la un risc de accidente, va da posibilitatea firmei de asigurări să vă fure bonusul acumulat în ani de conducere prudentă”, atenționează COTAR.

Suspendarea contractului RCA – doar dacă mașina nu va staționa pe domeniul public / În caz contrar – amendă

O altă propunere ASF vizează posibilitatea suspendării voluntare a efectelor contractului RCA.

  • „Asiguratul poate solicita în scris asigurătorului RCA suspendarea voluntară a efectelor contractului RCA încheiat pe o perioadă de valabilitate de 6 sau 12 luni, numai în perioada prevăzută în contractul RCA inițial și menționează data de începere și de încheiere a suspendării; perioada de suspendare este de minimum o lună și nu poate depăși perioada dintre data suspendării și data la care contractul RCA încetează (…)
  • Pe toată durata suspendării efectelor contractului RCA, a înmatriculării vehiculului, asiguratul imobilizează vehiculul într-un spaţiu privat, în afara domeniului public”, se arată în propunerea ASF.

Confederația transportatorilor auto subliniază că ASF propune mai departe ca neîndeplinirea acestei obligații să fie considerată o încălcare a obligațiilor de asigurare RCA și să fie sancționată contravențional.

  • „Asiguratul își va putea suspenda valabilitatea poliței RCA pentru o perioadă limitată de timp, doar dacă autovehiculul nu va staționa în acea perioadă pe domeniul public, iar ASF și companiile de asigurări solicită ca asiguratul RCA să fie sancționat contravențional dacă nu își ține mașina în curte sau garaj pe toată această perioadă.
  • Adică, dacă nu aveți garaj sau curte în care să vă păstrați mașina pentru perioada în care vă suspendați asigurarea RCA, ASF și firmele de asigurări vă vor amenda!”, arată COTAR.

Cresc sancțiunile pentru șoferii care nu au RCA și dispare posibilitatea de a plăti în 15 zile jumătate din amendă

O altă propunere ASF vizează creșterea amenzilor pentru proprietarii și deținătorii mandatați ai unui vehicul care nu este asigurat, precum și conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul pentru care efectele contractului RCA sunt suspendate, astfel:

  • a) în cazul vehiculelor încadrate în categoria autoturismelor – 2000 lei;
  • b) în cazul vehiculelor de transport persoane, inclusiv tramvaie – 7000 lei;
  • c) în cazul vehiculelor de transport marfă: (i) având masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone – 5000 lei; (ii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și mai mică sau egală cu 12 tone – 7000 lei; (iii) având masă totală maximă autorizată mai mare de 12 tone – 15000 lei;
  • d) alte vehicule decât cele prevăzute la lit. a) – c) – 1000 lei”.

„Deși amenzile pentru șoferi cresc semnificativ, ASF nu a considerat oportun ca sancțiunile pentru firmele de asigurări să fie majorate, cel puțin în mod similar. Și mai mult, prin derogare de la art. 8 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001, nu veți plăti în 15 zile jumătate din cuatumul amenzii”, subliniază COTAR.

Confederația cere Guvernului și Parlamentului să tragă la răspundere ASF pentru aceste propuneri de modificări legislative care ar favoriza asigurătorii.

  • „Putem spune că 80% din propunerile actuale de modificare a legii 132/2017 vor duce la creșterea prețurilor pentru polițele RCA cu 30-40%.
  • Care va fi beneficiul asiguraților – aproape 9 miloane de plătitori captivi în legea 132/2017?
  • Toate aceste propuneri vin de la asigurători și aceștia s-au străduit permanent, în ultimii ani, să le transforme în lege, cu ajutorul conducerii ASF. Le recunoaștem, pentru că le-am mai văzut.
  • Scăderea claselor de bonus este visul lor de a ne arunca direct în malus, astfel încât să nu mai putem cere vreun bonus care oricum nu ni s-a dat absolut deloc în ultimii 7 ani”, a precizat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR.

Măsurile promise de Guvernul Ciolacu și de ASF în plin protest al transportatorilor

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a propus în plin protest al transportatorilor un set de măsuri care să aibă ca rezultat final reducerea RCA. Acestea vizează, printre altele, revizuirea sistemului bonus-malus, posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, precum și plata în rate a primei de asigurare, potrivit unui document al ASF, consultat de HotNews.ro.

Autoritatea a adoptat vineri, 19 ianuarie, prima măsură de reducere a prețurilor RCA, care vizează exclusiv transportatorii: prima recomandată pentru camioanele de peste 16 tone în clasa B0 (fără penalizări sau bonusuri) nu va depăși 9.000 de lei.

Premierul Ciolacu a susținut că este un preț sustenabil, sub al țărilor din jur, și a promis și plata în rate și suspendarea poliței cât mașina nu circulă mai mult timp, măsuri care se vor aplica tuturor asiguraților RCA.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro