Sari direct la conținut

Dosarul Carpatica – ASF: Prima reactie a Carpatica Asigurari fata de acuzatiile DNA privind nereguli in contractul de reasigurare cu Hannower Re

HotNews.ro
Ilie Carabulea, Foto: Agerpres
Ilie Carabulea, Foto: Agerpres

Carpatica Asigurari, acuzata de procurorii DNA ca ar fi avut nereguli intr-un contract de reasigurare cu Hannover RE, care ar fi fost ignorate in perioada martie-aprilie 2013 de Daniel Tudor, sef la acea data al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), a transmis joi primul comunicat in care tine sa-si asigure clientii si partenerii ca ramane o companie solida si credibila. „Pentru a-si proteja activitatea si implicit, clientii, Carpatica Asig are un program extins de reasigurare, care se deruleaza nu numai alaturi de partenerul Hannover RE, ci si de alti reasiguratori externi de prim rang, cu o securitate financiara puternica: Partner Re, Swiss Re, Aspen Re, Sirius, Gen Re (…). Conform datelor furnizate de UNSAR, in primul trimestru al anului 2013 Carpatica Asig se afla in top 3 companii de asigurare, ca grad de cedare in reasigurare a primelor subscrise”.

Procurorii DNA sustin in ancheta privind fapte de coruptie la Carpatica Asigurari si Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) ca firma Carpatica Asigurari ar fi incheiat in data de 20 decembrie 2012 un contract de reasigurare cu firma germana Hannover Re, utilizat de catre conducerea asiguratorului controlat de omul de afaceri Ilie Carabulea pentru a acoperi in mod fictiv problemele financiare ale firmei si constatate de echipa de control a CSA in perioada octombrie 2012- martie 2013. Contractul nu acoperea decat un procent de 40% din rezerva de daune a Carpatica si s-ar fi impus obligatoriu o majorare de capital de 12 milioane euro, spun procurorii. Desi ar fi stiut acestea, Daniel Tudor, in calitate de sef al CSA a semnat o decizie in care nu au fost evidentiate aceste deficiente grave, in interceptarile telefonice de la dosar acesta declarand ca a luat aceasta decizie din cauza presiunilor legate de alegeri.

Iata ce scrie in referatul public al procurorilor DNA:

  • „Principala vulnerabilitate care ar fi putut afecta in mod hotarator limitele si modul de continuare a activitatii S.C. CARPATICA ASIG S.A. este reprezentata de clauzele contractului de reasigurare incheiat (prin intermediul brokerului GUY HUDSON, partener in cadrul diviziei de reasigurare a JLT REINSURANCE BROKERS LTD Londra – Marea Britanie) la 20.12.2012 cu firma germana HANNOVER RE GROUP INTERNATIONAL REINSURANCE.
  • Desi acest contract de reasigurare viza doar 40% din rezerva de dauna neta (contractul reasigurand aceasta rezerva de dauna doar pana la concurenta sumei de 34.192.080 de lei noi, iar nu intregul sold), acesta a fost prezentat Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (care in perioada octombrie 2012-aprilie 2013 a efectuat un control la S.C. CARPATICA ASIG S.A.) ca aplicandu-se intregului sold al societatii de asigurare, prin interpretarea incorecta a clauzelor contractuale.
  • In acest mod s-a urmarit si s-a reusit atat exonerarea actionarilor societatii de asigurare (in ultima instanta a inculpatului CARABULEA ILIE) de la efectuarea unei majorari de capital de aproximativ 15 milioane de euro, cat si evitarea suspendarii autorizatiei de functionare a societatii de pe piata asigurarilor din Romania pana la remedierea deficientelor, masuri ce ar fi trebuit luate potrivit reglementarilor in materie, respectiv Ordinele nr. 12/2009, nr. 8/2011 si nr. 18/2011 emise de Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor”.

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a anuntat pe 30 ianuarie, in urma anchetei demarate de DNA, ca a dispus reevaluarea contractelor de reasigurare ale Carpatica Asigurari, inclusiv in ceea ce priveste reflectarea acestora in situatiile financiare ale societatii, si solicitarea de informatii suplimentare cu privire la indicatorii de solvabilitate si lichiditate ai societatii.

In acest context, Carpatica Asigurari a transmis joi, 6 februarie, un comunicat de presa in care tine sa asigure clientii si partenerii ca ramane o companie solida si credibila, inclusiv in ceea ce priveste contractele de reasigurare:

„Carpatica Asig isi asigura clientii si partenerii ca ramane o companie solida si credibila, lucru dovedit de rezultatele obtinute in ultimii trei ani.

Astfel, la sfarsitul anului 2013:

  • Valoarea daunelor platite este de peste 276 mil. lei, in crestere cu aproape  47% fata de anul 2012; 
  • Subscrierile cresc cu 61%, comparativ cu perioada mentionata anterior;
  • Numarul asiguratilor creste cu aproape 400.000 – de la 956.607 la finalul lui 2012, la 1.351.109 la finalul lui 2013;
  • Lichiditatile companiei depasesc pragul de 90 mil.lei.
  • Numarul reclamatiilor scade cu 21% in 2013, comparativ cu 2012.

(…)

„Pentru a-si proteja activitatea si implicit, clientii, Carpatica Asig are un program extins de reasigurare, care se deruleaza nu numai alaturi de partenerul Hannover RE, ci si de alti reasiguratori externi de prim rang, cu o securitate financiara puternica: Partner Re, Swiss Re, Aspen Re, Sirius, Gen Re, pe portofoliile auto, cladiri, medicale, accidente, raspunderi civile si profesionale etc. Conform datelor furnizate de Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare din Romania si publicate in presa, in primul trimestru al anului 2013 Carpatica Asig se afla in top 3 companii de asigurare, ca grad de cedare in reasigurare a primelor subscrise.

Mentionam aceste informatii in contextul in care mesajele negative aparute in ultima vreme despre companie vizeaza in principal activitatea de reasigurare. Vom continua sa punem la dispozitia autoritatilor si institutiilor interesate datele necesare pentru clarificare.

Vrem sa credem ca pe piata asigurarilor exista un respect reciproc intre competitori si ca etica meseriei exclude specularea sau accentuarea conjuncturii nefavorabile in care se afla unul dintre concurenti, la un moment dat. Vrem sa credem ca intr-o tara europeana o companie serioasa cu sute de angajati nu poate fi victima colaterala a unui context, asa cum se poate interpreta din unele mesaje aduse pana acum in atentia publicului.

Credem ca votul cel mai important primit de o companie este cel pe care ni-l acorda clientii si partenerii de afaceri, cat timp regulile dupa care jucam sunt cele ale pietei.”

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro