Sari direct la conținut

„Flota fantomă” a Rusiei: Ce vrea Moscova să facă cu cele peste 100 de nave vechi pe care le-a cumpărat în secret anul acesta

HotNews.ro
Vechi petrolier la ancoră, Foto: DreamsTime / Luciano De La Rosa
Vechi petrolier la ancoră, Foto: DreamsTime / Luciano De La Rosa

Rusia a acumulat în secret o flotă de peste 100 de petroliere vechi pentru a ajuta la eludarea restricțiilor occidentale privind vânzările de petrol rusesc în urma invaziei sale în Ucraina, potrivit brokerilor și analiștilor de transport maritim, citați de Financial Times.

Brokerul maritim Braemar estimează că Moscova, care se bazează foarte mult pe petrolierele străine pentru a-și transporta țițeiul, a adunat peste 100 de nave în acest an, prin achiziții directe sau indirecte.

Compania de consultanță energetică Rystad spune că Rusia a adăugat 103 petroliere în 2022 prin achiziții și prin realocarea navelor care deservesc Iranul și Venezuela, două țări aflate sub embargouri petroliere occidentale, notează publicația britanică.

Rusia vrea să folosească „flota fantomă” pentru a ocoli sancțiunile

Demersul Kremlinului de a alcătui ceea ce industria de transport petrolier numește „flota din umbră” a Rusiei este o încercare de a depăși noile restricții internaționale asupra petrolului țării.

Începând de luni, în UE nu va fi importat petrol rusesc pe cale maritimă, iar țările din G7, plus Australia, au convenit vineri să plafoneze preţul petrolului rusesc la 60 de dolaripe baril, după acordul la care au ajuns mai devreme cele 27 de ţări ale Uniunii Europene.

Traderii spun că „flota fantomă” va reduce impactul acestor măsuri, dar nu va reuși să îl elimine.

Se așteaptă ca măsurile punitive ale UE și G7 să taie accesul Moscovei la o mare parte a flotei mondiale de petroliere, deoarece asigurătorii nu vor mai putea acoperi navele care transportă petrol rusesc – indiferent de destinația lor – decât dacă acesta este vândut în cadrul sistemului de plafonare a prețurilor.

Producția de petrol rusesc ar putea scădea cu 500.000 până la 1 milion de barili pe zi (bpd) la începutul anului 2023, după ce Uniunea Europeană va impune (începând de luni) o interdicție asupra importurilor maritime, au declarat Reuters două surse de la marii producători ruși.

Estimarea se situează la limita inferioară a previziunilor analiștilor privind impactul combinat al interdicției și al unui plafonului de preț propus pentru petrolul rusesc, deși sursele au precizat că nivelul real va depinde de mai mulți factori care urmează să fie stabiliți.

Moscova a cumpărat nave vechi, ce ar fi ajuns la fier vechi în următorii ani

Ca represalii la plafonul de preț, președintele Vladimir Putin și oficialii de la Kremlin au declarat că nu vor vinde petrol țărilor care îl pun în aplicare.

Ambasada Rusiei în SUA a declarat sâmbătă că această politică „remodelează” piața liberă și a insistat că petrolul va continua să fie vândut.

„Indiferent de flirturile actuale cu acest instrument periculos și ilegitim, suntem încrezători că petrolul rusesc va continua să fie căutat”, a spus ambasada.

Rusia pare își propune să își folosească noua flotă pentru a încerca să aprovizioneze țări precum India, China și Turcia, care au devenit cumpărători mai mari de petrol în timp ce Europa a redus cererea.

Navele cumpărate acum de ruși au, în general, o vechime de 12-15 ani și ar trebui să fie dezmembrate în următorii câțiva ani, a declarat Anoop Singh, șeful departamentului de cercetare pentru petroliere de la Braemar.

„Aceștia sunt cumpărători cu care noi, ca brokeri de multă vreme, nu suntem familiarizați. Suntem încredințați că majoritatea acestor nave sunt destinate Rusiei”, a spus Singh, citat de Financial Times.

(foto articol: ©Luciano De La Rosa|Dreamstime.com)

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro