Fondul Proprietatea considera ca noua strategie de guvernanta corporativa a Electrica SA ar putea afecta listarea pe bursa
Franklin Templeton Investment Management Limited UK, administratorul Fondul Proprietatea, se arata îngrijorat de noua strategie de guvernanţă corporativă unitară aprobată recent de SC Electrica SA, se arata intr-un comunicat al Fondului. Potrivit acestuia, noua strategia va pune în pericol oferta publică iniţială a Electrica, programată pentru luna iunie 2014.
Noua strategie de guvernanţă corporativă îi oferă acţionarului majoritar, statul român prin intermediul Electrica, o poziţie privilegiată şi încalcă drepturile acţionarilor minoritari prin faptul că permite intervenţia statului în activitatea curentă a celor patru subsidiare în care Fondul deţine o participaţie minoritară, considera Fondul Proprietatea.
Mai mult, noua strategie aprobată la data de 20 martie 2014 de Adunările Generale ale Acţionarilor subsidiarelor Electrica Distribuţie Transilvania Nord, Electrica Distribuţie Transilvania Sud şi Electrica Furnizare, prin votul unic al Electrica, în calitate de acţionar majoritar, încalcă sever principiile OECD privind guvernanţa corporativă pentru companiile de stat, care au stat la baza OUG 109/2011, Codul de Guvernanţă Corporativă al Bursei de Valori Bucureşti, Legea 31/1990 a societăţilor comerciale şi legea 123/2012, mai precizeaza Fondul Proprietatea.
Potrivit acestuia, Electrica va prelua funcţia strategică şi cea operaţională de la subsidiarele sale, care vor fi obligate să plătească Electrica pentru aceste servicii. Prin urmare, responsabilităţile şi competenţele managementului, precum şi autonomia operaţională a subsidiarelor, sunt anihilate. Acest lucru încalcă articolul 4 al OUG 109/2011, care subliniază faptul că statul român nu are voie să intervină în managementul zilnic al companiilor pe care le controlează, ci trebuie să asigure autonomie operaţională, şi articolul 142 din Legea 31/1990, care interzice transferul funcţiilor strategice către acţionarul majoritar. De asemenea, centralizarea celor două funcţii este în conflict cu prevederile articolului 48 din Legea 123/2012, care solicită independenţa activităţilor de furnizare şi distribuţie.
De asemenea, Electrica va avea drepturi privilegiate în detrimentul Fondului în calitatea sa de acţionar minoritar, împiedicând, prin urmare, Fondul să se implice în procesul de decizie şi să aibă acces la aceleaşi informaţii ca acţionarul majoritar, Electrica. Acest fapt încalcă principiile OECD privind guvernanţa corporativă legate de tratamentul egal al tuturor acţionarilor.
In plus, Electrica consideră că se impune ca membrii Consiliilor subsidiarelor să semneze contracte plătite de consultanţă şi reprezentare cu aceasta, în calitate de acţionar majoritar. Aceasta este o încălcare a Codului de Guvernanţă Corporativă al BVB, care subliniează faptul că tranzacţiile cu părţi implicate trebuie să fie evaluate de directori şi experţi independenţi.
Electrica va avea în vedere creşterea veniturilor sale din contracte plătite de consultanţă strategică şi management, majorând costurile şi scăzând profitabilitatea subsidiarelor, şi având, astfel, un impact negativ asupra beneficiilor financiare ale acţionarilor. Acest lucru este în dezacord cu articolul 127 din Legea 31/1990 privind conflictul de interese şi articolul 136, care subliniază faptul că interesul companiei ar trebui să prevaleze în faţa interesului oricărui acţionar (în acest caz Electrica), mai arata Fondul Proprietatea.
Prin urmare, managerul de Fond este foarte îngrijorat că aceste schimbări în strategia de guvernanţă corporativă ameninţă procesul de IPO al Electrica, deoarece desconsideră drepturile acţionarilor minoritari şi prevederile principiilor de guvernanţă corporativă şi legile mai sus menţionate. Managerul de Fond îndeamnă la o revizuire promptă a noii strategii, care să asigure faptul că nu va exista o implicare a acţionarului majoritar în operaţiunile de zi cu zi ale subsidiarelor, o delimitare clară a atribuţiilor între structurile corporative, responsabilitate şi autonomie a managementului şi care să protejeze drepturile acţionarilor minoritari, toate acestea fiind condiţii esenţiale pentru un IPO de succes.