Guvernul ar putea sa elaboreze un nou proiect de OUG privind liberalizarea preturilor la gaze, insa cu obligatia ca toate tranzactiile sa aiba loc pe bursa
Guvernul, prin Ministerul Energiei, ar urma sa elaboreze un nou proiect de Ordonanta de Urgenta, care ar trebui aprobat in maxim doua saptamani, privind liberalizarea preturilor la gaze. Aceasta dupa ce marti, Comisia de Industrii din Camera Deputatilor nu a avizat in vreun fel raportul pe OUG 64/2016 care prevede liberalizarea pretului la gaze pentru toti consumatorii si eliminarea restrictiilor la export, incepand cu 1 aprilie. Noul proiect de OUG ar urma sa prevada, pe langa liberalizare si eliminarea restrictiilor la export, si obligatia ca toate cantitatile de gaze sa fie tranzactionate pe bursa incepand cu 1 iunie, ceea ce ar fi in avantajul consumatorului, deoarece ar creste concurenta intre furnizori si astfel s-ar forma pretul corect.
Pe scurt, noul proiect ar prelungi termenul de liberalizare si eliminare a restrictiilor la export pana la 1 iunie si, in plus, ar mai avea in vedere tranzactionarea a 100% din gaze pe bursa. In cazul in care nu este aprobat un nou proiect de OUG, ar intra in vigoare la 1 aprilie OUG 64/2016, in forma sa actuala, urmand sa se produca liberalizarea la gaze pentru toti consumatorii, consecinta imediata fiind o posibila crestere a preturilor cu pana in 10%, potrivit estimarilor Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE). In conditiile in care nu ar exista obligatia tranzactionarii pe bursa, formarea preturilor la producatori ar fi dificil de controlat. Pentru consumatorii industriali, preturile la gaze sunt liberalizate inca din 2015. Au mai ramas reglementate doar cele pentru consumatorii casnici si pentru gazele destinate producatorilor de energie termica.
Si in acest moment exista prevederi ca 30% din gaze sa fie tranzactionate pe bursa, insa aceasta cota nu este respectata de catre producatori si furnizori. Cele cateva sedinte de tranzactionare se desfasoara pe platforma BRM, insa multe licitatii se incheie fara adjudecare.
Contactat de HotNews.ro, Remus Borza, deputat ALDE, a spus ca Ministerul Energiei ar trebui sa vina in Guvern cu noul proiect in aceasta saptamana sau saptamana viitoare. Deocamdata, Ministerul Energiei nu a confirmat acest aspect.
Dintre deputatii din Comisia pentru Industrii, cei mai mari sustinatori ai liberalizarii totale si tranzactionarii a 100% din cantitatile de gaze pe bursa sunt Remus Borza si Virgil Popescu (PNL).
- Ce risca Romania daca nu liberalizeaza si nu elimina restrictiile la export
In situatia in care Guvernul ar veni cu o noua Ordonanta de Urgenta, liberalizarea ar urma sa se amane de la 1 aprilie pana pe 1 iunie, ceea ce ar putea crea probleme Romaniei la Comisia Europeana. De aceea, in cadrul Comisiei pentru Industrii s-a discutat despre formarea unei delegatii care sa poarte discutii la Bruxelles cu reprezentantii CE.
Comisia Europeana urmareste cu mare interes modul in care autoritatile romane lucreaza pe textul actului normativ. Pe 29 iulie 2016, presedintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, a transmis o scrisoare Guvernului Romaniei prin care a cerut eliminarea barierelor fizice si comerciale in exportul gazelor naturale, in schimbul finantarii de 180 de milioane de euro pentru construirea gazoductului BRUA (Bulgaria-Romania-Ungaria-Austria) pe partea romaneasca. Una dintre bariere era o prevedere din Legea 123/2012 privind piata energiei care impunea livrarea cu prioritate a gazelor din productia interna catre casnici si producatorii de energie termica. La inceputul lunii septembrie, a fost elaborat proiectul de OUG prin care a fost eliminata aceasta prevedere, precum si calendarul de liberalizare a preturilor la gazele din productia interna pentru consumatorii casnici si producatorii de energie termica. La doar cateva zile dupa punerea in dezbatere publica a proiectului de OUG, pe 9 septembrie, Transgaz a semnat la Budapesta contractul pentru finantarea de 179,4 de milioane de euro de la UE pentru uriasul proiect european de interconectare. Sumele urmeaza sa fie alocate in functie de cum aplica Romania Ordonanta de Urgenta. Daca Ordonanta de Urgenta nu este aplicata, Romania ar putea pierde cele 180 de milioane de euro, iar proiectul BRUA ar putea fi in pericol.
O alta problema este un proces de infringement care a fost suspendat anul trecut si care ar putea fi reluat imediat din stadiul in care a ramas in cazul in care nu se aplica Ordonanta de Urgenta. Procedura de infringement, aflata intr-un stadiu avansat la Curtea Europeana de Justitie inainte de suspendare, a fost declansata tocmai din cauza restrictiilor la export. Pe piata europeana, statele membre trebuie sa permita liberul schimb, atat pe sensul de import, cat si de export.
Mai mult, Comisia Europeana demarase anul trecut, in iunie, o investigatie asupra Romgaz, Transgaz si Petrom pentru posibile intelegeri in vederea blocarii exporturilor de gaze.
- Cine se opune liberalizarii si de ce
Saptamanile trecute, OUG 64/2016 a starnit dezbateri tensionate in Comisia pentru Industrii din Camera Deputatilor. Distribuitorii si marii furnizori s-au opus acestei ordonante de urgenta, propunand o serie de amendamente pentru amanarea liberalizarii. Deputatul PSD Iulian Iancu, presedinele Comisiei, a sustinut aceste amendamente, insa nu si mare parte din ceilalti deputati. Dezbaterea de saptamana trecuta s-a lasat chiar si cu scoaterea din sala a unui director din Ministerul Energiei.
Distribuitorii si marii furnizori, adica E.ON si Engie (fostul GDF), cereau ca liberalizarea sa se amane pana in 2021. Pe de alta parte, marii producatorii, adica OMV Petrom si Romgaz, sustineau liberalizarea incepand cu 1 aprilie 2017, insa se opuneau vehement tranzactionarilor pe bursa. Pentru E.ON si Engie liberalizarea nu ar fi favorabila, deoarece nu le-ar ramane suficient spatiu in formarea pretului final pentru majorarea tarifului la distributie. De altfel, E.ON a cerut Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE) o marire cu 74% a tarifului de distributie, in timp ce Engie a cerut 6%. De asemenea, au cerut si majorarea tarifului de furnizare cu 40%, respectiv 22%. ANRE nu le-a acceptat aceste cereri. In plus, liberalizarea ar putea crea concurenta in randul furnizorilor pe partea de consumatori casnici, ceea ce ar insemna ca cele doua companii sa mai piarda din cota de piata. In acest moment, doar consumatorii casnici mai beneficiaza de gaze livrate la pret reglementat. De mentionat ca liberalizarea preturilor pentru consumatorii industriali inca din 2015 nu a fost o experienta negativa pentru acestia, ci dimpotriva. Preturile nu au explodat, iar anul trecut, preturile de pe piata interna au ajuns sa fie chiar si la nivelul celor reglementate pentru gazele livrate populatiei. Liberalizarea ar fi trebuit sa se produca inca din 2007, insa autoritatile au cerut amanari repetate.
In schimb, producatorii insista pentru mentinerea formei actuala a OUG 64/2016, deoarece preturile reglementate le scad din marjele de profit. Cel mai mult are de pierdut Romgaz care vinde gaze pentru consumatorii casnici la pret de cost sau sub acesta. Insa, nu sunt de acord cu tranzactionarea pe bursa. Pe bursa, toate vanzarile ar urma sa fie facute centralizat, nediscriminatoriu si transparent. Practic, cine vine cu oferta cea mai buna castiga. Dar cel mai mult ar avea de castigat consumatorii, fiindca ar beneficia de gaze la pretul corect, care ar urma sa se formeze pe o piata concurentiala si transparenta. Liberalizarea fara tranzactii centralizate pe bursa ar putea fi in dezavantajul consumatorilor, deoarece nimeni nu ar sti cum isi formeaza producatorii preturile in contractele bilaterale netransparente.
Bursa OPCOM ar putea folosi experienta pe care o are deja pe piata energiei electrice, care a fost un succes, si ar putea sa o aplice si in cazul gazelor naturale. De altfel, directorul general al OPCOM, Victor Ionescu, prezent la dezbatere, a spus ca are pregatite deja mare parte din instrumentele necesare tranzactiilor cu gaze naturale, acestea avand nevoie doar de aprobarea ANRE. Din momentul aprobarii de catre ANRE, ar mai avea nevoie doar de sase luni pentru pregatirea participantilor pe piata.
Preturile s-ar forma la vedere, la fel cum s-a intamplat in cazul energiei electrice care este tranzactionata total pe bursa. Dupa ce a inceput sa fie vanduta pe bursa, concurenta a crescut, iar pretul energiei electrice a scazut.
Citeste pe aceeasi tema:
- Concluzia unei sedinte tensionate in Comisia pentru Industrii din Camera Deputatilor: Liberalizarea preturilor la gaze ar putea fi insotita de obligatia ca toate tranzactiile sa se desfasoare transparent, pe bursa
- Scandal in Comisia pentru Industrii din Camera Deputatilor: Deputatul Iulian Iancu l-a dat afara din sala pe un director din Ministerul Energiei
- E.ON ceruse o majorare cu 74% a tarifelor de distributie si cu 40% a celor de furnizare, insa ANRE a refuzat
- De ce risca Romania sa piarda 180 de milioane de euro pentru gazoductul BRUA si sa plateasca amenzi uriase catre Comisia Europeana
- E.ON: Gazele pentru consumatorii casnici s-ar putea scumpi de la 1 aprilie cu peste 10% / ANRE: Legea prevede liberalizarea preturilor, dar cresterile vor fi mai mici de 10%
- Guvernul a aprobat eliminarea restrictiilor la exporturile de gaze si renuntarea la calendarul de liberalizare. PLUS Gazele vor fi tranzactionate pe bursa intr-un mod neclar
- Cum vrea Ministerul Energiei sa lase consumatorii casnici de gaze fara calendar de liberalizare, dar cu preturi reglementate prin proceduri neclare. De ce exista dubii asupra transparentei tranzactiilor pe bursa
- Transgaz semneaza vineri la Budapesta contractul pentru finantarea de 179 de milioane de euro de la UE pentru un urias proiect european de interconectare
- Proiect de OUG: Vor fi eliminate restrictiile legislative privind exportul de gaze incepand cu 31 martie 2017/ Producatorii si furnizorii vor fi obligati sa vanda 40% din gaze pe bursa de la 1 ianuarie
- Inspectii ale Comisiei Europene la Transgaz, Romgaz si Petrom