Sari direct la conținut

Guvernul propune ca presedintele sa mearga la Consiliu pentru chestiuni de politica militara si securitate, politica externa a UE; premierul, cand se discuta chestiuni economice, sociale, bugetare, referitoare la fondurile europene si aderarea la Schengen/ Ponta ar trebui sa mearga la Bruxelles in 28 iunie

HotNews.ro

Guvernul propune ca premierul si presedintele sa mearga la Consiliu in functie de tematica reuniunii: presedintele pentru chestiuni de politica militara si securitate, politica externa a UE; premierul cand se discuta chestiuni economice, sociale, bugetare, referitoare la fondurile europene si aderarea la Schengen, se arata intr-un comunicat al executivului. Avand in vedere temele Consiliului din 28 iunie, Ponta ar trebui sa mearga la Bruxelles, arata sursa citata.

„Guvernul Romaniei considera ca, in materie de politica militara si de securitate militara, precum si in politica externa comuna a Uniunii Europene, este constitutional si functional ca Presedintele Romaniei sa aiba precadere in a reprezenta Romania.

Guvernul Romaniei considera ca, in materie economica, sociala, bugetara, referitoare la fondurile europene, aderarea la Schengen, precum si in alte aspecte executive, este constitutional si functional ca Primul Ministru sa aiba precadere in a reprezenta Romania.

(…)Avand in vedere agenda Consiliului European din 28 iunie, deja stabilita si care se refera la subiecte precum situatia economica din Uniunea Europeana, adoptarea unor masuri economice si sociale, precum si continuarea negocierilor privind viitorul Cadru Financiar Multianual 2014-2020, Guvernul Romaniei considera ca reprezentarea Romaniei la acest Consiliu European trebuie sa fie asigurata de catre Primul Ministru al Guvernului.”

Este pozitia Guvernului Romaniei prezentata intr-un comunicat de presa dat publicitatii inainte de discursul in Parlament al premierului Victor Ponta, exact pe aceasta tema. Comunicatul detaliaza modalitatea de colaborare interinstitutionala pe teme de afaceri europene.

Guvernul prezinta si o modalitate de implicare a legislativului in afacerile europene. Parlamentul urmeaza sa fie informat cu privire la agenda Consiliului, emite un mandat, ca apoi sa fie informat cu privire la rezultatele Consiliului, la indeplinirea mandatului.

Obiectivele Romaniei in UE

Sursa citata arata ca la Consiliul European din 28 iunie se vor discuta teme printre care se regasesc si cele 5 teme principale pentru Romania in relatia cu UE: aderarea la Schengen, absorbtia fondurilor europene, bugetul multianual 2014-2020, mecanismul de cooperare si verificare asupra justitiei (MCV) si propunerea UE referitoare la incheierea unui Pact de crestere economica si creare de locuri de munca.

In ce constau obiectivele Guvernului pe cele 5 mari teme si opinia executivului asupra starii de fapt:

ADERAREA LA SCHENGEN

  • Avem perspective optimiste, in baza indeplinirii conditiilor tehnice, pentru o aderare in luna septembrie a acestui an.
  • Noul guvern este responsabil nu numai de realizarea aderarii, ci si de implementarea politicilor ce revin Romaniei in virtutea apartenentei la Zona Schengen.
  • Din aceasta perspectiva, sunt imbucuratoare concluziile Consiliului de Justitie si Afaceri Interne (JAI) din 6 iunie, organizat la Luxemburg.
  • Sustinem aderarea in doua etape – mai intai ridicarea controalelor la frontierele aeriene si maritime; ulterior, la frontierele terestre, cu o data certa pana la 31 martie 2013.
  • Sustinem un dialog mai intens cu Olanda, dar si cu ceilalti parteneri europeni, pentru a ne asigura de un sprijin consolidat.
  • Avem in vederea coordonarea acestor eforturi cu Presedintia daneza si cu viitoarea Presedintie cipriota.

RAPORTUL COMISIEI PRIVIND MCV

  • Raportul cuprinde evaluarea progreselor inregistrate de Romania in ultimii cinci ani. Ne propunem continuarea eforturilor pentru realizarea obiectivelor asumate in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare.
  • Nu numai ca Romania are nevoie de un raport favorabil, dar actualul Executiv este cel responsabil cu implementarea propunerilor formulate de catre institutiile europene, la fel cum tot actualul Executiv trebuie sa mentina performantele sistemului judiciar in ansamblu.
  • Ne vom concentra pe implementarea noilor coduri juridice, precum si pe implicarea Parlamentului pentru asumarea si implementarea noii Strategii Nationale Anticoruptie.

FONDURILE EUROPENE SI STADIUL ABSORBTIEI IN ROMANIA

  • Atributiile si posibilitatea de a interveni, prin monitorizare sau prin aplicarea legislatiei secundare, in procesul de stimulare a absorbtiei de fonduri europene sunt in sarcina Guvernului.
  • Guvernul ia masuri pentru a rezolva problemele identificate in zona POSDRU si POR, precum si pentru a eficientiza absorbtia de fonduri europene.

CADRUL FINANCIAR MULTIANUAL AL UE, PENTRU PERIOADA 2014-2020

  • Romania trebuie sa avanseze decizia adoptata de majoritatea membrilor UE in cadrul Reuniunii grupului „Prietenii Coeziunii”, la Bucuresti.
  • Obiectivul nostru clar – consolidarea pozitiei Romaniei de beneficiar net.
  • Romania va sustine si la Bruxelles pozitia adoptata cu ocazia summit-ului organizat la Bucuresti. Este prima data pentru Romania cand are o pozitie proactiva, in acord cu majoritatea statelor membre, care vine in sustinerea interesului direct al tarii noastre.

PROPUNEREA referitoare la incheierea unui Pact de crestere economica si creare de locuri de munca, care sa completeze Tratatul privind stabilitatea, coordonarea si guvernanta in cadrul Uniunii economice si monetare

  • Aceasta propunere a fost prezentata initial de catre COMISIA EUROPEANA, condusa de Jose Manuel Barroso, si care, ulterior, a beneficiat de o receptivitate tot mai mare, odata cu alegerea ca Presedinte al Frantei a lui Francois Hollande, precum si cu preluarea in 7 tari a guvernarii de catre lideri social-democrati.
  • Romania trebuie sa sustina aceasta viziune, tocmai pentru ca aceasta este consonanta viziunii politice a majoritatii parlamentare, care doreste punerea unui accent mai mare pe stimularea cresterii economice si a crearii de noi locuri de munca.

Batalia pe politica externa – Guvernul are rolul principal, spune executivul

Guvernul argumenteaza ca legislatia Romaniei prevede ca reprezentarea externa a Romaniei este de resortul Presedintelui si a Premierului, in functie de domeniul de referinta. Cele doua institutii au responsabilitati comune, precum si zone specifice de actiune, lucru ce face necesar dialogul interinstitutional.

Numai ca, sustine executivul, Guvernul si premierul au rolul predominant in politica externa. Iata ce invoca acesta:

  • Articolul 102 din Constitutia Romaniei, arata cat se poate de clar ca Guvernul, potrivit programului sau de guvernare acceptat de Parlament, asigura realizarea politicii interne si externe a tarii.
  • In materie de politica externa, presedintele are, potrivit articolului 91 din Constitutie, doar trei prerogative: incheie tratatele negociate de Guvern, acrediteaza si recheama diplomatii romani, diplomatii altor state sunt acreditati pe langa presedinte.
  • Nicaieri in Constitutie nu este scris ca presedintele este reprezentantul unic al Romaniei.
  • Agenda Consiliului European, de altfel, se stabileste pe baza documentelor discutate si aprobate in cadrul Consiliilor de Ministri, in care participa membri ai executivelor din tarile membre.

In plus, sunt aduse argumente din legislatia europeana si Constitutie:

  • Tratatele europene stipuleaza clar ca reprezentarea unui stat poate fi realizata atat de presedinte, cat si de premier (Articolul 4, alin. 4 din Regulamentul de procedura al Consiliului European).
  • Conform art. 148, alin (2) din Constitutie, „ca urmare a aderarii, prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum si celelalte reglementari comunitare cu caracter obligatoriu, au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare”.

Consultati in documentul atasat practicile din alte state UE cu care argumenteaza Guvernul.

Parlamentului nu i se cere doar sprijinul, ci i se da si un rol sporit: consultare si cererea unui mandat pentru Consiliu

Reprezentantul Romaniei la Consiliu are nevoie de un mandat, recunoscut si respectat, iar „Parlamentul Romaniei este forul reprezentativ cel mai potrivit in care se poate discuta definirea unui astfel de mandat”, argumenteaza executivul implicarea Parlamentului in formularea politicilor Romaniei privind afacerile europene. Toate institutiile politice din Romania trebuie sa respecte decizia parlamentara.

In acest caz, reprezentarea Romaniei la nivelul Consiliului European poate fi una solida, legitima si eficienta daca se bazeaza pe un mandat clar, indiscutabil, se mai arata in comunicatul de la Palatul Victoria.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro