Sari direct la conținut

HARTA INTERACTIVA Cum a ajuns metroul din Drumul Taberei, cu contracte semnate de 275 de milioane de euro pentru executie, sa coste 1,2 miliarde de euro, "cat autostrada Comarnic – Brasov", in declaratiile lui Victor Ponta

HotNews.ro

In timp ce lucrarile la metroul din Drumul Taberei au fost sistate ca urmare a reducerilor succesive la bugetul alocat, premierul Victor Ponta declara in repetate randuri, in doua sedinte succesive de guvern, ca „metroul de la Facultatea de Drept in Drumul Taberei costa cat autostrada Comarnic – Brasov” si ca s-au semnat contracte de 1,2 miliarde de euro. In realitate insa, contractele incheiate pentru executia si consultanta metroului din Drumul Taberei ajung la „doar” circa 275 de milioane de euro, adica putin peste 1,2 miliarde de RON. Mai mult, intreg tronsonul din Drumul Taberei si pana la Universitate (deci nu doar pana la Facultatea de Drept) este estimat la 883 de milioane de euro in acordul cu Banca Europeana de Investitii, valoare ce reprezinta „metroul la cheie” dupa cum a recunoscut pentru HotNews.ro si ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu.

Informatia pe scurt:

  • Premierul Ponta a declarat de mai multe ori ca metroul din Drumul Taberei costa 1,2 miliarde de euro „cat autostrada Comarnic – Brasov”. Mai mult, premierul a declarat si a lasat sa se inteleaga ca acest cost provine din contracte semnate, in special de catre fostele guvernari.
  • In realitate, pana acum, pentru metroul din Drumul Taberei au fost semnate contracte de „doar” 275 de milioane de euro. Acestea sunt contractele pe care le plateste statul in prezent. Recentele taieri de fonduri pentru aceste contracte de catre guvernele Ponta au dus la oprirea si intarzierea lucrarilor pe santierul din Drumul Taberei.
  • Valoarea totala a metroului din Drumul Taberei si pana la Universitate (deci nu doar pana la Facultatea de Drept) este estimat la 883 de milioane de euro in acordul semnat cu BEI.
  • Relu Fenechiu: 883 de milioane de euro reprezinta metroul la „cheie”.
  • Alt tronson al magistralei 5 costa peste 1,2 miliarde de euro – de la Universitate pana in Pantelimon, dar constructia la acest proiect nu a inceput.
  • Guvernul cauta sa transfere 100 de milioane de lei din Fondul de Mediu ca lucrarile la metroul din Drumul Taberei sa continue dupa ce bugetul proiectului a fost redus succesiv in vara trecuta si la inceputul acestui an.

In repetate randuri, printre care si in doua sedinte de guvern consecutive, premierul Victor Ponta a declarat ca, pentru metroul din Drumul Taberei, guvernul are foarte mult de platit din cauza contractelor semnate de guvernarile anterioare si ca metroul din Drumul Taberei pana la Facultatea de Drept costa „cat autostrada de la Comarnic la Brasov”.

Redam mai jos declaratiile premierului Ponta pe acest subiect, dupa cum apar in stenogramele publicate pe site-ul guvernului.

  • „(…) este un proiect foarte mare, 1,2 miliarde de euro, practic cam acelasi pret cu Comarnic – Brasov, care este insa important pentru Bucuresti si pe care il vom desfasura, in continuare.” – Victor Ponta, in timpul intalnirii cu reprezentantii BEI din 11 martie.
  • „(…) vreau sa stiti ca am apreciat generozitatea Guvernului Boc, care a negociat foarte bine si nu ne costa decat 1,2 miliarde de euro, deci, pe intelesul bucurestenilor, de la Facultatea de Drept pana in Drumul Taberei ne costa cat Comarnic – Brasov. Atat ne costa.
  • Asa sunt contractele, probabil, cu toate eforturile noastre, foarte mult nu o sa reducem, dar ca sa stiti cat de bine este sa fii generos, sa semnezi cu 1,2 miliarde, sa afectezi, in 2011, 12 milioane de lei au fost puse in buget de Guvernul Boc si vine guvernul acesta care trebuie sa plateasca, dar lucrarea e importanta si trebuie sa o facem. Imi pare rau ca o facem atat de scump”, – Victor Ponta, in timpul sedintei de Guvern din 13 martie.
  • (…) eu imi exprimasem, la un moment dat, nedumerirea ca ne costa drumul de la Facultatea de Drept in Drumul Taberei cat Comarnic-Brasov, dar am impresia ca am fost optimist. Nu? Pe masura ce sapati acolo, nu la propriu, ci la figurat, s-ar putea sa ne coste cat drumul de la Pamant la Luna; extraordinarele contracte negociate de doamna Boagiu si domnul Boc si de toti ceilalti oameni care ne-au facut foarte bine, in sensul in care au semnat contracte, iar noi acum trebuie sa le platim. Pentru ca asta este, noi suntem guvernul care trebuie sa platim contractele semnate de PDL-isti”  – Victor Ponta, in timpul sedintei de Guvern din 20 martie.

[n.r. sublinierile apartin redactiei]

Pornind de la aceste declaratii, HotNews.ro a incercat sa afle ce reprezinta acest cost de 1,2 miliarde de euro anuntat in repetate randul de premierul Ponta, avand in vedere ca, in prezent, pentru executie si consultanta s-au semnat contracte in valoare de „doar” circa 270 de milioane de euro (detaliat mai jos).

Santierul statiei Romancierilor

Santierul statiei Romancierilor, parasit de muncitori

Foto: Hotnews

Mai mult, pentru metroul din Drumul Taberei la Universitate, prin acordul de finantare cu Banca Europeana de Investitii (BEI), acord ratificat prin lege, se prevede ca valoarea totala a proiectului este de 883 milioane de euro.

Dupa ce o solicitare trimisa la guvern pentru informatii despre costul si contractele semnate de 1,2 miliarde de euro pentru metroul din Drumul Taberei invocate de premier nu a primit raspuns nici dupa o saptamana, HotNews.ro l-a contactat pe Ministrul Transporturilor Relu Fenechiu.

Relu Fenechiu: Metroul din Drumul Taberei costa 883 de milioane de euro „la cheie”

Fenechiu a incercat sa explice pentru HotNews.ro de unde provin sumele inaintate de premierul Ponta.

„Sunt doua acorduri [n.r. cu BEI], 883 de milioane de euro pentru Drumul Taberei – Universitate si 1,29 miliarde pentru Universitate – Pantelimon. Poate domnul Ponta s-a referit la al doilea tronson, nu stiu. Domnul Ponta a facut o declaratie care este corecta in opinia mea, a facut o aproximatie. Lucrarea este foarte scumpa de realizat. Nu stiu daca este pretul corect, nu eu l-am negociat”.

La intrebarea ce reprezinta costul de 883 de milioane de euro din acordul cu BEI, Fenechiu a explicat ca „aceasta suma reprezinta metroul la cheie”, insa, apoi a declarat ca peste acest cost, pana la suma vehiculata de 1,2 miliarde de euro, mai exista si alte costuri.

„Acum ati gasit o eroare la domnul Ponta si va legati pe ea. Nu ma voi contrazice cu domnul Ponta. Sunt de acord cu dumnealui. Domnul Ponta a aproximat si poate a aproximat chiar in minus. Va spun ca de la 883 de milioane mai sunt costuri pana la 1,2 miliarde”.

Care sunt acele costuri invocate de Relu Fenechiu peste suma totala?

„Costuri legate de proiectare, de consultanta. Ati vazut si dvs ce costuri s-au dat pe consultanta, informatiile din nota Corupului de Control al Primului Ministru [n.r. mai multe detalii despre acest aspect putin mai jos]”, a spus Fenechiu.

Cu toate acestea, contractele de consultanta si proiectare pentru metroul din Drumul Taberei la Universitate au fost deja semnate si sunt incluse in suma de 883 de miliaone de euro stipulata in acordul cu BEI.

Fisa de date a premierului referitoare la lucrarile de la metrou prezinta o confuzie

Fisa premierului cu date despre metrou

Fisa premierului cu date despre metrou

Foto: Hotnews

HotNews.ro l-a contactat si pe premierul Victor Ponta pentru a-l intreba de unde provine suma de 1,2 miliarde de euro pe care a inaintat-o in repetate randuri. Premierul a trimis redactiei o fotografie cu fisa de date pe care o detine referitoare la magistrala 5 de metrou. (vezi foto alaturat).

In poza trimisa de premier cu informatiile pe care le detine, se observa sumele contractate pentru executie (in total circa 269 mil euro dupa calculele guvernului), precum si sumele totale estimate – 883 milioane pentru Metroul din Drumul Taberei la Universitate – tronsonul unde se lucreaza practic in prezent, si 1,29 miliarde euro pentru tronsonul Universitate Pantelimon (tronson la care nu se lucreaza deocamdata).

In fisa premierului, lucrarile la „Statia si Depoul Valea Ialomitei” este trecuta in dreptul tronsonului II al Magistralei 5 – Universitate – Pantelimon.

Cu toate acestea, in contractele semnate de Metrorex (un exemplu aici), in contractele atribuite prin SEAP pentru lucrarile in executie (vezi detalii mai jos), precum si pe panourile informative de pe santierul din cartier lucrarile la statia si depoul Valea Ialomitei sunt trecut drept Lotul 1.2 din Tronsonul I al Magistralei 5 si nu la Tronsonul II, cel de la Universitate la Pantelimon.

Explicatia: Magistrala 5 a fost impartita in doua tronsoane: I. Drumul Taberei – Universitate (inclusiv statia si depoul Valea Ialomitei) – cost total 883 de milioane de euro – si II. Universitate Pantelimon – cost total 1,29 miliarde euro.

Discrepanta apare in Hotararile de Guvern care aproba cele doua lucrari. Astfel, HG 1419 din 04.11.2008 a aprobat metroul din Drumul Taberei la Eroilor (fara statia si depoul Valea Ialomitei), iar HG nr. 525 din 21.05.2008 a aprobat lucrarile metroului de la Universitate la Pantelimon si lucrarile la statia si depoul Valea Ialomitei. Dar, asa cum am precizat mai sus, statia si depoul Valea Ialomitei intra in tronsonul I Drumul Taberei – Universitate si finantarea sa este cuprinsa in totalul de 883 de milioane de euro stipulat in acordul cu BEI.

Victor Ponta, intrebat daca s-a referit la contracte semnate sau nu cand a vorbit de 1,2 miliarde de euro: „Pai cand termina constructorii infrastrucutra, nu e ca merge metroul”

HotNews.ro a revenit si i-a trimis cateva intrebari premierului la care a prmit urmatoarele raspunsuri:

HotNews.ro: Cand v-ati referiti la 1,2 miliarde, 2,8 miliarde etc. v-ati referit la valoarea totala a proiectului? Nu va refereati in niciun caz doar la sumele contractate deja.

Victor Ponta: Pai cand termina ei [n.r. constructorii] infrastrucutra, nu e ca merge metroul. Mai ramane de facut finisajul inerior, cumparate trenurile etc. Aveti in fata toate cifrele.

HotNews.ro: Ati spus ca ce s-a semnat e foarte scump. Veti ataca in vreun fel contractele?

Victor Ponta: Acum, sincer, nu am date concrete de incalcare a legii. Doar ca recunosc ca am fost socat ca si Hotnewsul de suma totala. Ma gandeam ca cel mai bun lucru e sa semnezi un contract si sa vina alt guvern sa platasca. Nu, nu exista motive legal de incalcare. Nimeni nu-mi spunea toata suma pana la capat, fiecare imi spunea cate o bucatica, imi dadeau cifrele ca medicamentul la bolnav, cate putin.

HotNews.ro: Aveti banii necesari pentru lucrare?

Victor Ponta: Da, pentru lucrarile contractate deja da (Astaldi si Max Bogl). Nu-i avem pe toti, avem banii de lucru pe perioada asta. Pentru saptamana viitoare am mai gasit 100 de milioane din Fondul de Mediu si tot alimentam pe masura ce gasim alte surse.

Ce contracte s-au semnat si le plateste statul acum pentru metroul din Drumul Taberei? Executie + Consultanta = 275 milioane de euro

In prezent, potrivit informatiilor oficiale, pentru executia si consultanta metroului din Drumul Taberei pana la Opera (Facultatea de Drept sau Hasdeu – numele viitoarei statii) au fost semnate contracte de „doar” circa 275 de milioane de euro, adica putin peste 1,2 miliarde de RON (calculat dupa un curs leu/euro de 4,4 lei).

Pentru executia lucrarilor s-au semnat doua contracte (informatii disponibile fie pe pagina oficiala a proiectului, fie in Sistemul Electronic de Achizitii Publice):

  • Contract semnat in martie 2011 cu Asocierea ASTALDI (Italia) – FCC Construccion (Spania) – Delta ACM (Romania) – AB Construct (Romania) pentru Lotul 1.1 – 9 statii de metrou: Raul Doamnei, Brancusi, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Drumul Taberei 34, Favorit, Orizont, Academia Militara, Eroilor.

Costul contractului: 918,9 milioane lei (circa 209 milioane de euro la un curs 4,4)

  • Contract semnat in aprilie 2011 cu Max Boegl pentru Lotul 1.2 – galerria, statia si depoul Valea Ialomitei in valoare de 231,67 milioane lei (circa 53 milioane de euro la un curs 4,4).

La finalul lui 2012 s-a semnat inca un contract cu Max Boegl pentru „Puturi de mare adancime” la Sectiunea 1 Raul Doamnei – PS Opera si Statia, Depoul si galeria de legatura Valea Ialomitei. Valoarea contractului: 9,63 milioane lei (circa 2,2 milioane euro).

Astfel, in total pentru executie pe tronsonul Drumul Taberei – Opera (Hasdeu, Facultatea de Drept) s-au semnat contracte in valoare de circa 264,2 milioane euro.

La aceste contracte se mai adauga si contractele de consultanta semnate cu asocierea Metroul SA – Systra SA (Franta).

De pe site-ul guvernului, dintr-un document al Corpului de Control al Primului Ministru, aflam si sumele pentru consultanta si proiectare aferente M5 semnate cu MetrouL SA si Systra SA Franta – 9,631,653.05 Eur + TVA pentru Drumul Taberei-Universitate si 1,408,664.25 Eur + TVA pentru depoul Valea Ialomitei.

In total, consultanta pentru tronsonul Drumul Taberei – Universitate a costat circa 11 milioane de euro.

Astfel, exclusiv pentru tronsonul de metrou din Drumul Taberei Universitate s-au semnat in total contracte de circa 275 de milioane de euro.

Aceste contracte sunt in derulare si reprezinta lucrarile ce au loc in cartierul Drumul Taberei, lucrari care au avut de suferit ca urmare a reducerii finantarii din partea statului roman in ultimele opt luni.

Lucrarile la statia Tudor Vladimirescu / Foto: HotNews.ro

Valoarea totala a metroului Drumul Taberei – Universitate „la cheie”: 883 milioane de euro

In 2009, Statul Roman si BEI au semnat contractul de finantare pentru Magistrala 5 de metrou Universitate – Drumul Taberei (intreg tronsonul, nu doar pana la Opera), iar valoarea totala a investitiei – proiectare, executie, echipamente, finisare, exproprieri, 37 de trenuri noi – a fost estimata la 883 de milioane de euro din care imprumutul BEI este de 395 milioane euro.

Asadar, valoarea totala estimata a intregului proiect de metrou din Drumul Taberei pana la Universitate este de 883 de milioane de euro (o mare parte din sume nefiind contractata inca), o valoare diferita de suma pe care premierul Ponta a dat-o ca fiind semnata si contractata – 1,2 miliarde de Euro.

Contractul de finantare a fost semnat la data de 12 noiembrie 2009 intre Romania, BEI si Metrorex si a fost ratificat prin Legea nr. 133/30.06.2010.

Componentele proiectului sunt urmatoarele:

  • Componenta 1: Imbunatatirea eficientei retelei de metrou prin construirea Magistralei 5 de metrou: Drumul Taberei – Pantelimon; Prima umul tronson Drumul Taberei – Universitate. Termen de finalizare: 31.12.2015.
  • Componenta 2: Achizitia a 37 de trenuri noi de metrou pentru dotarea Magistralei 5 de metrou, (21 trenuri noi) si pentru inlocuirea trenurilor de metrou cu durata de viata depasita pe Magistralele 1 si 3 de metrou (16 trenuri noi).

In cadrul acestui proiect s-au semnat contractele prezentate mai sus privind executia metroului din drumul Taberei, dar si contracte ce vizeaza achitia de 16 noi trenuri pentru Metrorex, trenuri ce vor fi folosite pe celelalte magistrale de metrou aflate in folosinta.

Astfel, Metrorex a semnat un contract de achizitie a 16 garnituri de metrou contra sumei de 97 milioane de euro, garnituri ce vor inlocui vechile trenuri ale Metrorex, insa aceste garnituri, desi fac parte din contractul semnat cu BEI pentru finantarea lucrarilor la Magistrala 5 Drumul Taberei – Universitate, vor fi folosite pentru Magistralele 1 si 3 (mai jos detalii).

Pentru a pune in functiune aceste 16 trenuri, Metrorex a mai semnat un contract pentru echipamentele necesare cu Bombardier Transportation in valoare de circa 5 milioane de euro.

Pe langa acest contracte, s-a mai semnat si contractul de consultanta pentru achizitia celor 37 de trenuri din acordul cu BEI (nu doar cele 16 deja contractate) tot cu Metroul SA, contract ce valoreaza 0,5 milioane de euro.

Astfel, in cadrul Acordului cu BEI mai sus amintit s-au mai semnat contracte de circa 102,5 milioane de euro, insa aceste contracte nu au de a face direct cu lucrarile ce se executa si contractele semnate la metroul din Drumul Taberei.

Lucrarile s-au oprit si pe santierul statiei Favorit / Foto: HotNews.ro

Exista un tronson de metrou din Magistrala 5 ce costa peste 1,2 miliarde de euro, dar nu cel invocat de premier

Pe de alta parte, exista un tronson de metrou de pe Magistrala 5 care are o valoare estimativa apropiata de cifrele inaintate de premierul Ponta, numai ca acel tronson este metroul de la Universitate la Pantelimon – un proiect la care inca nu s-au pornit lucrarile.

Pentru acel proiect – realizat de asemenea tot cu ajutorul BEI – valoarea totala estimata este de 1,29 miliarde de euro, din care 465 de milioane de euro sunt imprumut de la BEI.

Acest acord de finantare cu BEI a fost semnat pe 16 decembrie 2011 pentru tronsonul II, Universitate – Pantelimon, iar valoarea proiectului este de 1.292,96 milioane Euro, din care 465 milioane Euro (credit BEI ) si 827,96 milioane Euro (de la bugetul de stat).

Componentele Proiectului:

  • Constructia Magistralei 5 de metrou Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Universitate – Pantelimon, in lungime de 7,4 km, 12 statii si extinderea Depoului Pantelimon.
  • Achizitia a 30 trenuri noi de metrou, inclusiv servicii de consultanta aferente achizitiei acestora, pentru dotarea Magistralei 5 de metrou Drumul Taberei – Pantelimon, tronsonul Universitate – Pantelimon.

In cadrul acestui proiect – tronsonul II din magistrala 5, Universitate – Pantelimon – s-a semnat doar contractul de consultanta – tot cu Metroul SA si Systra (Franta) – de 11 milioane de euro.

ILUSTRATIE Cat valoreaza si cum se impart sumele semnate pe cele doua tronsoane de metrou de pe Magistrala 5

Ilustratie realizata de Constantin Barbu

„Capusa” de la metrou cu 135 de milioane de euro pentru consultanta, dar care pentru Magistrala 5 a primit doar 22 de milioane de euro

In prima sedinta de Guvern in care Victor Ponta a pomenit de contractele de 1,2 miliarde de euro pentru metroul „de la Facultatea de Drept in Drumul Taberei, cat autostrada Comarnic – Brasov”, premierul a prezentat si datele dintr-o ancheta a Corupului de Control al Primului Ministru si anunta ca in ultimii sapte ani Ministerul Transporturilor a incheiat contracte de consultanta cu compania Metroul SA de circa 600 de milioane de lei.

Premierul acuza atunci sumele mari care s-au cheltuit pe consultanta si proiectare in ultimii ani. Situatia constatata de corpul de control al primului ministru o puteti vedea la linkul urmator.

Lucrari la statia Valea Argesului

Lucrari sistate la statia Valea Argesului

Foto: Hotnews

Astfel, in perioada 2005-2012 Metroul SA, singura sau in asociere cu alte companii, a incheiat contracte de consultanta si asistenta tehnica in valoare de circa 586 de milioane de lei.

De mentionat ca in legatura cu subiectului acestui articol – Magistrala 5 de metrou, ambele tronsoane Drumul Taberei-Universitate si Universitate-Pantelimon – Metroul SA a primit 22 milioane de euro in contracte de consultanta.

La aceste contracte ce privesc direct magistrala 5 se mai adauga o suma nespecificata dintr-un contract de 33 de milioane de euro (cu TVA) pentru asigurarea asistentei tehnice pentru investitii aflate in curs de executie din 2009 si pana in 2012: Magistralele 1- 4, Magistrala 5 tronson 1 si 2, Tronson de legatura, compatibilizare cu Magistrala 2, cpmpatibilizare pe magistralele 1, 3 si tronson de legatura, modernizare Magistralele 1-3 si tronson de legatura, facilitati pentru persoanele cu handicap.

Victor Ponta: In 2011 Boc a dat 12 milioane de lei la metroul din Drumul Taberei / Bugetul pe 2011 spune altceva: 123 de milioane de lei alocati

In aceeasi sedinta de guvern in care Victor Ponta a pomenit de contractele de 1,2 miliarde de euro pentru metroul „de la Facultatea de Drept in Drumul Taberei, cat autostrada Comarnic – Brasov”, premierul l-a atacat pe fostul prim-ministru Emil Boc spunand ca in 2011 nu a alocat bani suficienti.

  • „sa stiti cat de bine este sa fii generos, sa semnezi cu 1,2 miliarde, sa afectezi, in 2011, 12 milioane de lei au fost puse in buget de Guvernul Boc si vine guvernul acesta care trebuie sa plateasca, dar lucrarea e importanta si trebuie sa o facem. Imi pare rau ca o facem atat de scump”, – Victor Ponta, in timpul sedintei de Guvern din 13 martie

In realitate insa, in anul 2011, potrivit bugetului din acel an, pentru tronsonul de metrou in discutie, Guvernul de atunci a alocat 123 de milioane de lei, si nu 12 milioane de lei precum a declarat premierul Ponta. Bugetul pe 2011 (pag. 413-414)

Guvernul a gasit 100 de milioane de lei pentru metrou, dupa ce bugetul alocat lucrarilor a fost drastic redus la inceputul anului

Victor Ponta a declarat pentru HotNews.ro ca in saptamana aceasta, catre metroul din Drumul Taberei, vor fi directionati 100 de milioane de lei, bani proveniti de la Fondul de Mediu.

Acelasi anunt a fost facut si in sedinta de guvern din 13 martie, cand premierul anunta ca cei 100 de milioane vor fi transferati la metroul din Drumul Taberei in sapatamana ce a trecut, lucru ce nu s-a mai intamplat.

Lucrarile la statia Parc Drumul Taberei sunt sistate, iar santierul si-a pus amprenta asupra cartierului / Foto: HotNews.ro

Santierul din Drumul Taberei, blocat. Singura zona in care se mai lucreaza este Valea Ialomitei

Aceste declaratii au fost facute in urma unor articole aparute in presa care aratau ca lucrarile la Magistrala 5 au fost blocate, iar de mai bine de o luna, santierul este aproape parasit.

De altfel, HotNews.ro a vizitat santierul metroului din Drumul Taberei si a realizat fotografiile din actualul articol. La toate santierele de pe lotul 1.1 Raul Doamnei – Hasdeu lucrarile sunt oprite si nu exista muncitori pe santier.

Singura zona in care exista activitate este santierul de pe strada Valea Ialomitei, insa si acolo lucrarile se desfasoara la un ritm foarte incet.

Unul dintre muncitorii de pe santier a declarat reporterului HotNews.ro ca „lucrarile abia mai merg” si ca oamenii „nu si-au mai primit salariile din luna decembrie”. „Daca mai continua asa si nu se dau bani, si aici se va inchide, la fel ca dincolo [n.r. celelalte statii de pe lotul 1.1 unde s-au sistat lucrarile]”, a spus muncitorul care a dorit sa nu-si dezvaluiasca numele.

HotNews.ro a scris de la inceputul anului ca bugetul alocat metroului din Drumul Taberei a fost redus drastic si ca, in aceste conditii, lucrarile se vor prelungi pana in anul 2018, desi termenul de finalizare era 2014-2015.

Santierul statiei si depoului Valea Ialomitei este singura zona unde lucrarile continua, insa la limita / Foto: HotNews.ro

Probleme cu alocarile bugetare pentru metroul din Drumul Taberei, inca de la rectificarea bugetara din august 2012

In bugetul pe 2013, la capitolul dedicat lucrarilor la Magistrala 5 Drumul Taberei – Universitate (paginile 33-34), s-au alocat circa 95 de milioane de lei, mult mai putin decat cei 500 de milioane estimati pentru 2013 la rectificarea din in vara lui 2012 cand Guvernul Ponta 1 a injumatatit practic bugetul alocat investitiei. (de la 380 de milioane de lei s-a redus la la 178,9 milioane de lei).

Acest lucru s-a vazut pe teren, iar lucrarile au incetinit si n-au mai ramas in grafic.

Mai mult, in bugetul pe anul acesta, pentru anul 2014 a fost estimata o alta suma foarte mica – 65 de milioane de lei.

In prezent, dupa cum a relatat presa in mai multe instante, lucrarile de pe santierul din Drumul Taberei s-au oprit aproape complet si sunt aproape de a intra in conservare.

HARTA INTERACTIVA cu Magistrala M5 si cele doua tronsoane ale sale

  • Da click pe elementele de pe harta (linii si statii de metrou) pentru mai multe informatii

Vezi harta mare in ArcGIS.com

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro