Sari direct la conținut

INTERVIU Abordarea inovatoare a EdVenture School: Competențe de viață și învățarea limbii engleze prin Cambridge

Smile Media
Diana Conteș, director academic al EdVenture School, Foto: Fotografie portret de Oana Stoian (Nairafee)
Diana Conteș, director academic al EdVenture School, Foto: Fotografie portret de Oana Stoian (Nairafee)

​În era globalizării și a comunicării digitale, învățarea limbilor străine reprezintă o abilitate esențială pentru copii și adolescenți, deschizându-le noi oportunități și orizonturi într-o lume interconectată. În acest context, EdVenture School, o școală de top de limbi străine din București, a înțeles că procesul de învățare trebuie să fie o adevărată aventură educațională, o călătorie captivantă și provocatoare centrată pe cursant.

Am avut ocazia de a sta de vorbă cu Diana Conteș, director academic al EdVenture School, pentru a explora viziunea și valorile care stau la baza acestei instituții educaționale inovatoare. În cadrul interviului, am descoperit că pasiunea ei pentru educație s-a transpus în crearea unor cursuri ce reprezintă veritabile experiențe de învățare, în care copii pot explora lumea limbilor străine într-un mod captivant și interactiv.

Diana a subliniat importanța adusă nu doar acumulării de cunoștințe, ci și dezvoltării unor calități esențiale pentru succesul în viață: „Când se confruntă cu provocări, cursanții trebuie să caute idei, să negocieze unii cu alții și să facă compromisuri pentru a găsi soluții eficiente. Acest proces de luare a deciziilor împreună încurajează creativitatea și adaptabilitatea, ceea ce îi va ajuta să depășească obstacole atât în viața lor personală, cât și ulterior în cea profesională.”

EdVenture School nu oferă doar cunoaștere și înțelegere a limbilor străine, ci îi încurajează pe copii să-și dezvolte abilități cheie, să învețe să coopereze și să își dezvolte încrederea în capacitățile lor. Vom afla de la Diana Conteș mai multe despre modul în care EdVenture School transformă învățarea într-o călătorie captivantă și cum această abordare unică pregătește elevii pentru a face față provocărilor viitorului.

Ai preluat EdVenture School în 2020. Ce ți-ai propus atunci?

Am preluat școala în 2020 în plină pandemie, cu teamă, dar mai ales cu speranță. Mi-aș dori să pot spune că eram pregătită însă adevărul e că eram mai degrabă entuziastă și încăpățânată. Mi-am dorit foarte mult să oferim mai mult decât cursuri tradiționale, unde cursanții vin, fac ce li se spune, pleacă și apoi uită. Mi-am dorit să oferim cursuri asemănătoare unei aventuri, unei călătorii, iar pentru ca acestea să fie un prilej de transformare pozitivă, cursanții trebuie să fie eroii. Misiunea noastră este de a oferi cursuri centrate pe cursanți, care să îi ajute și să îi încurajeze să interacționeze cât mai bine în limba țintă.

Ce fel de cursuri de engleză pentru copii organizează EdVenture School?

Cursurile de engleză pentru copii au un scop dublu – în primul rând să ajute cursanții să comunice în engleză, dar și să îi pregătim pentru examenele Cambridge.

Mai ales pentru cursanții Cambridge YLE (Young Learners of English), ne concentrăm pe caracterul ludic și ne străduim să facem cursurile cât mai plăcute și distractive. Vrem să le insuflăm dragostea de a învăța, să încurajăm curiozitatea și să creăm înțelegere si empatie pentru sine dar și pentru cei din jur. Ne străduim să facem asta și printr-un repertoriu bogat de jocuri.

Începând cu vârsta de 12 ani lucrurile devin din ce în ce mai complexe; dezvoltarea gândirii critice primează. Asta nu înseamnă însă că nu mai e loc pentru ludic. Încercăm să ne jucăm și cu activități complexe, transformându-le într-un joc sau prezentându-le ca pe un joc (gamification). Asta poate face procesul de învățare mult mai interactiv, deci mai eficient. Cursanții devin mai motivați să participe, simt mai puțină teamă sau presiune, sunt liberi să facă greșeli productive care să creeze mai multe oportunități de învățare, sunt implicați cognitiv, emoțional și social.

Bineînțeles că pentru a-i pregăti pentru examene și pentru lumea reală, nu poate fi chiar totul o joacă. Dacă ne gândim din nou la călătoria eroului, vin și momente critice, precum simulări, teste, examene, dar si momente din afara cursurilor, când cursanții vor trebui să demonstreze responsabilitate, încredere în sine, diligență și atenție.

Cum se diferențiază cursurile EdVenture School față de cursurile obișnuite de la școală?

Cred că la școală ține de noroc. Din păcate, programa de stat este foarte încărcată, iar focusul principal nu este întotdeauna pe elev. Lipsesc resursele moderne, iar statul nu reușește să investească în training-uri adecvate pentru profesori. Prea des au venit la noi cursanți (copii, adolescenți sau adulți) spunând că nu le place engleza sau că ei nu sunt și nu vor fi niciodată buni la engleză. De obicei, acest lucru se întâmplă din cauza unor experiențe negative, în urma cărora și-au dezvoltat un fel de barieră psihologică ca formă de autoapărare împotriva limbii engleze. E un refuz internalizat care îngreunează mult procesul de învățare. Se poate trece peste el, însă cel mai bine este să nu ajungem acolo. Prevenția este mereu mai ușoară. Știu însă că e nevoie de foarte mult efort, mult curaj și multă asumare pentru îmbunătățirea sistemului de stat. Și poate de încăpățânare, să dispară „lasă că merge”.

Revenind la cursanții noștri. Mă bucur când vin de mici la noi deoarece este mai ușor să ai un impact pozitiv în anii lor formativi. Pentru asta ne străduim să creăm o atmosferă pozitivă în care fiecare cursant să știe că are o voce, are idei care contează, vede și simte că timpul său este valorificat (oricât de mici sunt, și timpul lor este prețios!), este încurajat de profesor dar și de colegi să devină mai bun.

Consider că orice calități ne dorim de la copii sau adolescenți, trebuie să le demonstrăm și noi ca adulți. Nu putem să le cerem să facă ceva ce nu văd. Așadar, trebuie să demonstrăm empatie, înțelegere și gesturi simple care lucrează în armonie cu latura cognitivă a învățării, pentru a crea un interes mai profund și a crește implicarea cursanților.

Este esențial să asocieze limba străină cu ceva pozitiv. Pozitiv pentru noi înseamnă:

  • implicare;
  • entuziasm;
  • comfort emoțional;
  • empatie;
  • simțul realizării;
  • simțul apartenenței și conexiunii;
  • umor ca instrument al învățării;
  • munca în echipă.

Credem că încurajarea muncii în echipă este crucială. Aceasta cultivă abilități sociale esențiale. Prin ea, copiii sau adolescenții pot învață să comunice eficient, să asculte activ perspectivele celorlalți, să construiască argumente mai bune.

Când se confruntă cu provocări, trebuie să caute idei, să negocieze unii cu alții și să facă compromisuri pentru a găsi soluții eficiente. Acest proces de luare a deciziilor împreună încurajează creativitatea și adaptabilitatea, ceea ce îi va ajuta să depășească obstacole atât în viața lor personală, cât și ulterior în cea profesională. Perspectivele diferite oferite într-un cadru colaborativ îi expun pe cursanți la diferite puncte de vedere, încurajând o viziune mai largă asupra lumii.

Cum ajută pregătirea pentru examenele Cambridge English la obținerea unor obiective clare și accesibile pentru copii?

Îmi aduc aminte cu drag de un cursant adult care ne-a contactat pentru cursuri de engleză în urmă cu mai mulți ani. Încercam să aflu care este motivația dar și nevoia sa pentru a învăța engleza pentru a-mi face o idee cât mai bună despre ce abordare și materiale i-ar fi mai utile și plăcute. Mi-a răspuns foarte sincer (și cu o notă puternică de umor), că i-ar fi utilă „uneori la job sau în vacanță” și i-ar trebui deci „cam jumătate de engleză”.

Ideea este că mulți cursanți, mai ales copiii, nu știu despre Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi sau ce înseamnă un nivel de cunoștințe și cum l-ar putea măsura. Poate părea abstract, fără sens și astfel, poate chiar frustrant: când nu știi ce poți face, e ușor să te concentrezi doar pe ce nu poți.

Cursurile noastre de engleză pentru copii, la fel ca examenele Cambridge, sunt aliniate cu nivelurile Cadrului European, oferind o progresie clară a nivelurilor de competență lingvistică și astfel se poate observa punctual progresul realizat în ce privește toate abilitățile lingvistice – citire, scriere, ascultare și vorbire. Organizăm multe activități în clasă, teste de progres și simulări unde copiii pot observa progresul acela care poate altfel i-ar fi părut amorf și imperceptibil.

Din start pregătirea pentru examenele Cambridge concretizează obiective clare și accesibile pentru cursanți iar când își pot urmări și înțelege progresul, experiența poate aduce foarte mult respect de sine și motivație dar și acea convingere esențială că dacă încerci și muncești poți reuși.

Care este unul dintre avantajele notabile ale pregătirii pentru examenele Cambridge English, în ceea ce privește echivalarea cu teste naționale?

Un avantaj care poate fi simțit în mod direct ține de faptul că se pot echivala teste naționale cu nota 10:

– YLE Movers și YLE Flyers pot echivala proba de competență lingvistică la admiterea în clasa a V-a cu program intensiv engleză (cu minim 11 scuturi pentru toate cele trei probe: 3 – 4 – 4);

– A2 Key sau B1 Preliminary pot echivala proba de competență lingvistică pentru admiterea în clasa a IX-a cu program bilingv de predare;

– B1 Preliminary, B2 First, C1 Advanced pot echivala proba de evaluare a competențelor lingvistice de la Bacalaureat.

Mai mult de atât, certificatele se bucură de recunoaștere internațională: examenele Cambridge sunt recunoscute și respectate de către instituții de învățământ, universități dar și angajatori din întreaga lume și nu au termen de valabilitate.

În câțiva ani de pregătire, copiii noștri nu doar că ar putea spune „câtă” engleză știu, ar putea avea un certificat recunoscut internațional prin care să poată avea acces la educație mai bună și la un loc de muncă mai bun. Iar până la momentul acela, se vor fi bucurat și de alte beneficii.

Cum contribuie examenele Cambridge English la dezvoltarea competențelor de viață (Life Competencies) ale copiilor?

Pregătirea pentru examenele Cambridge English aduce și numeroase beneficii oarecum indirecte. Aici putem menționa ce Cambridge numește Life Competencies (Competențe de Viață). Cambridge își propune să ne ajute pe noi, profesorii, să pregătim cursanții pentru a reuși într-o lume în continuă schimbare iar pentru asta materialele și o parte din cerințele din examenele lor încurajează, printre altele:

  • comunicarea;
  • colaborarea;
  • dezvoltarea emoțională;
  • responsabilizarea socială;
  • alfabetizarea digitală;
  • gândirea critică;
  • creativitatea;
  • abilitatea de a învăța pe cont propriu.

La EdVenture School, considerăm toate aceste abilități foarte importante și ne bucurăm că avem acces la resurse care ne ajută în această direcție. Mai ales având în vedere că nu putem ști cum arată viitorul pentru care îi pregătim pe cursanții noștri, pe copiii noștri, trebuie să ne străduim a-i înzestra cu abilități și strategii utile și relevante pe termen lung.

Cum este încurajată participarea activă a copiilor, și cum contribuie aceasta la dezvoltarea lor pe termen lung?

Din punctul nostru de vedere, oricare este viitorul, nu îi pregătim pentru el cerându-le copiilor să memoreze comentarii sau să repete opiniile altora, să copieze după cărți, sau să fugă după note goale.

Din punctul nostru de vedere este absolut necesară participarea lor activă în clasă și îi încurajăm la fiecare ședință să analizeze, să gândească critic, să fie creativi, să caute soluții, să lucreze împreună cu alții și să comunice eficient. Creăm o atmosferă cât mai pozitivă și inclusivă în care fiecare cursant să poată și să fie motivat să se exprime și să își găsească vocea în engleză.

Vrem să învețe mai mult decât vocabular și gramatică, vrem să fie empatici, responsabili și curajoși. Și îi putem învăța asta cel mai bine scoțându-i din rolul pasiv de personaj secundar din clasă și dându-le șansa să fie protagoniști. Pentru că asta ne dorim pentru ei și în afara orelor de curs.

​Articol susținut de EdVenture School

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro