Sari direct la conținut

INTERVIU AUDIO Presedintele Consiliului Concurentei: Poate fi imoral, dar nu ilegal, ca Petrom sa vanda la pretul cel mai mare pe care il poate obtine pe piata, chiar daca plateste o redeventa foarte mica

HotNews.ro
Bogdan Chiritoiu in Studioul HotNews.ro, Foto: HotNews.ro
Bogdan Chiritoiu in Studioul HotNews.ro, Foto: HotNews.ro

„Nu am dovezi ca s-au inteles (n.red. companiile petroliere) sa creasca preturile la carburanti. Asta nu inseamna ca nu s-a intamplat, dar noi nu avem acele dovezi”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei intr-un interviu acordat HotNews.ro. Acesta sustine ca a remarcat faptul ca in ultima perioada, preturile fara taxe la carburanti sunt sub media Uniunii Europene. Totusi, admite faptul ca practica Petrom de a vinde carburantii la „pretul cel mai mare pe care il poate obtine pe piata” poate fi imorala in conditiile in care plateste catre statul roman o redeventa foarte mica. „Dar in niciun caz nu este ilegal”, a precizat Chiritoiu. Acesta a explicat ca in structura pretului la pompa, 50% sunt taxele, 40% reprezinta materia prima, iar 10% acopera procesarea, distributia si profitul.

  • Bogdan Chiritoiu a mai spus ca Petrom detine cele mai multe statii de benzina din Romania, insa nu are o pozitie dominanta pe piata. „Petrom are 550 statii, Rompetrol 450, Lukoil 210, MOL 126, OMV 80, iar AGIP 40”.

Avem petrolul nostru pe care statul roman il taxeaza putin, deoarece redeventa este mica fiind fixata prin contractul de privatizare, cu barilul la 20 (n.red. dolari), cand barilul a ajuns la 90 (n.red. dolari). Statul roman a pastrat aceeasi redeventa. Din moment ce avem rezerve proprii si taxate mai putin, de ce nu avem benzina mai ieftina la noi?

In practica, rezervele au fost cedate cand s-a vandut compania. Din moment ce printr-un contract s-a vandut compania cu rezerve cu tot, de petrol si gaze, este dreptul companiei sa le vanda la pretul cel mai mare pe care il poate obtine pe piata. Este dreptul ei sa-si maximizeze profitul. Nu este ilegal acest lucru, poate sa fie imoral, putem spune. Dar in niciun caz nu este ilegal. Diferenta dintre cat costa sa extragi petrolul si faptul ca il vinzi la un pret similar pretului international rezulta intr-un profit mai mare la Petrom. Nu se vede intr-un pret mai mic la consumator, ci intr-un profit mai mare la Petrom. Acolo se duce diferenta asta si este legal asta„, a afirmat Chiritoiu.

Descarca fisierul audio in format MP3

Principalele declaratii ale presedintelui Consiliului Concurentei pe tema preturilor la carburanti:

  • In perioada aceasta recenta, nu am dovezi ca s-au inteles sa creasca preturile. Asta nu inseamna ca nu s-a intamplat, dar noi nu avem acele dovezi.
  • In momentul de fata, daca dam deoparte taxele, in Romania, pretul este sub medie. Nu spun nici ca e mult, nici ca e putin, dar as fi mult mai ingrijorat daca am fi peste medie. Mi-ar fi mult mai greu sa explic de ce o tara cu rezerve proprii, deci cu costuri mici de transport, ar avea un pret mai mare decat tarile care nu au exploatatii proprii, care nu au cai ieftine de alimentare.
  • Cat timp suntem sub media UE, nu-mi trezeste suspiciuni atat de mari. Pot sa spun ca, momentan, nu detin dovezi de incalcare a legii si fiind si sub media UE, in momentul de fata, nu am suspiciuni atat de mari.
  • Avem petrolul nostru pe care statul roman il taxeaza putin, deoarece redeventa este mica fiind fixata prin contractul de privatizare, cu barilul la 20 (n.red. dolari), cand barilul a ajuns la 90 (n.red. dolari). Statul roman a pastrat aceeasi redeventa. Din moment ce avem rezerve proprii si taxate mai putin, de ce nu avem benzina mai ieftina la noi?
  • In practica, rezervele au fost cedate cand s-a vandut compania. Din moment ce printr-un contract s-a vandut compania cu rezerve cu tot, de petrol si gaze, este dreptul companiei sa le vanda la pretul cel mai mare pe care il poate obtine pe piata. Este dreptul ei sa-si maximizeze profitul. Nu este ilegal acest lucru, poate sa fie imoral, putem spune. Dar in niciun caz nu este ilegal.
  • Diferenta dintre cat costa sa extragi petrolul si faptul ca il vinzi la un pret similar pretului international rezulta intr-un profit mai mare la Petrom. Nu se vede intr-un pret mai mic la consumator, ci intr-un profit mai mare la Petrom. Acolo se duce diferenta asta si este legal asta.
  • Colaboram cu ANAF. ANAF este interesat de altceva… ei sunt interesati ca profitul sa nu fie mutat in alte tari, ceea ce multinationalele pot sa faca. Este in practica multinationalelor sa-si optimizeze taxele mutand profiturile intr-o tara cu impozite mai mici.
  • In mare structura din pretul la pompa, 50% sunt taxele si impozitele, 40% este pretul materiei prime si a petrolului si 10% acopera procesarea, distributia si profitul.
  • Pe ansamblu, nici o companie nu este atat de mare incat sa aiba o pozitie dominanta. Petrom are 550 statii, Rompetrol 450, Lukoil 210, MOL 126, OMV 80, iar AGIP 40.

Taxe mai mici, preturi apropiate de media UE

Buletinele statistice ale Comisiei Europene arata ca preturile la carburantii din Romania sunt apropiate de cele din alte state membre. Aceasta in conditiile in care accizele sunt mult mai mici in Romania decat in alte state. De asemenea, si dependenta de importurile de titei este mult mai redusa decat in majoritatea statelor UE. Excluzand taxele si impozitele, preturile la benzina din Romania sunt foarte apropiate de media UE, iar la motorina depasesc media.

Dependenta de importuri de petrol a Uniunii Europene este, in medie, de circa 83%, potrivit unui raport al Centrului Roman de Politici Europene (CRPE), date confirmate si de cele ale Eurostat. In ceea ce priveste Romania, dependenta de importul de petrol este de 54% fata de 83% media europeana. Cel putin aceasta era situatia in 2009. Romania este una dintre putinele tari din Europa care depinde intr-o proportie redusa de importuri.

Chiar daca dependenta de importuri este redusa, Romania avand propria productie de petrol, preturile la carburanti sunt apropiate de cele practicate in celelalte state europene.

La data de 3 ianuarie 2011, pretul la benzina Euro-super 95 era in Romania de 0,58 euro/litru, iar la motorina era de 0,63 euro/litru, in conditiile in care media in UE era de 0,59 euro/litru la benzina si 0,64 euro/litru la motorina. La aceeasi data, cele mai mici preturi atat la benzina cat si motorina erau in Irlanda, respectiv 0,53 euro/litru la benzina si 0,57 euro/litru la motorina.

In privinta preturilor carburantilor cu taxe incluse, la data de 3 ianuarie 2011, in Romania, benzina Euro-super 95 costa 1,17 euro/litru, iar la motorina pretul era de 1,15 euro/litru. La aceeasi data, in conditiile in care media in UE era de 1,42 euro/litru la benzina si 1,28 euro/litru la motorina.

La aceeasi data, cele mai mici preturi la benzina si motorina erau in Bulgaria, unde litrul de benzina costa 1,12 euro, iar cel de motorina costa 1,10 euro.

Consiliul Concurentei a demarat, in 2005, o investigatie pe piata carburantilor care nu a fost finalizata nici pana in acest moment. O decizie va fi anuntata undeva in prima jumatate a lui 2011, potrivit presedintelui Consiliului Concurentei.

  • Rompetrol: Cursul leu/dolar, cresterea accizelor si cresterea TVA, factorii care au influentat preturile carburantilor

HotNews.ro a solicitat companiilor petroliere informatii legate de structura preturilor practicate la carburanti. Pana la aceasta ora, singura companie care a raspuns solicitarii este Rompetrol. Potrivit acesteia, pretul carburantilor la pompa este influentat constant de o multitudine de factori, majoritatea independenti de activitatile companiilor petroliere. Printre acestia se numara variatiile cotatiilor internationale la produse finite (motorina si benzina) sau conditiile economice, atat locale sau regionale, cat si pe plan international. Mai mult, 2010 a reprezentat pentru Romania si o crestere a nivelului de taxare aplicat de Executiv, masura care a vizat TVA-ul si accizele platite de companii, aceasta avand la randul ei o influenta puternica in determinarea pretului la pompa al carburantilor.

In comparatie cu finele anului 2009, cursul de schimb LEU/USD a crescut in 2010 cu 11%, iar cotatiile internationale la produse finite cu 22% la benzina, respectiv 27% la motorina. Avand in vedere faptul ca aceste cotatii sunt exprimate in USD, iar Grupul Rompetrol importa toata cantitatea de titei necesara pentru productia de produse petroliere, efectul in LEI al celor doi factori a fost reprezentat de o crestere de 36% in cazul benzinei si de 41% in cazul motorinei. Mai mult, acciza la combustibili a crescut in 2010 cu 18% pentru benzina si cu 23% pentru motorina, iar la 1 iulie 2010 Guvernul a aprobat o crestere a TVA-ului de la 19%, la 24%. Efectul cumulat al tuturor acestor factori ar fi trebuit sa conduca la o crestere a pretului benzinei cu aproximativ 30% si a motorinei cu aproximativ 39%. Cu toate acestea, preturile practicate in statiile Rompetrol Downstream au crescut cu 28% la benzina si cu 31% la motorina in 2010, fata de aceeasi data a anului 2009„, a precizat Rompetrol.

  • In componenta pretului intra TVA, Acciza, Taxa speciala de drum, Costuri logistice (distributie primara si secundara), Costuri de operare retea de distributie, Costul materiei prime (inclusiv costurile aferente prelucrarii acesteia), Costuri financiare, Adaos comercial, au mai precizat reprezentantii Rompetrol.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro