Sari direct la conținut

Jeffrey Franks: Perspectivele economice s-au inrautatit si ne asteptam la o crestere economica de 1,8-2,3% in 2012. Indemnam guvernul sa respecte Legea responsabilitatii si sa nu existe cresteri de pensii si salarii cu sase luni inainte de alegeri

HotNews.ro
Jeffrey Franks, Foto: Agerpres
Jeffrey Franks, Foto: Agerpres

Economia Romaniei va creste in acest an cu 1,5%, insa pentru 2012 perspectivele economice s-au inrautatit, iar avansul economic ar urma sa se situeze intre 1,8% si 2,3%, a declarat luni Jeffrey Franks, seful misiunii FMI, la prezentarea concluziilor celei de-a treia evaluari a acordului stand-by de tip preventiv cu Romania. El a mai aratat ca s-a convenit ca, in eventualitatea in care situatia permite, pensiile si salariile bugetarilor sa se majoreze „limitat” in 2012, insa acest lucru sa se faca respectand Legea responsabilitatii ministeriale, care prevede imposibilitatea cresterii pensiilor si salariilor cu sase luni inainte de alegeri.

Cele mai importante declaratii ale reprezentantilor institutiilor internationale:

Istvan Szekely, CE:

  • Cresterea economica s-a intors. Ne asteptam ca cresterea sa se solidifice, dar nu atat de mult cat se credea anterior
  • Credem ca aceasta va ajunge la 2% in 2012
  • Tinta de deficit bugetar calculat pe cash a fost stabilita la 1,9-2,1% din PIB, pentru a se plasa sub 3% din PIB dupa standardele ESA
  • Credem ca sumele de care vorbim vor fi o plasa de siguranta pentru tintele propuse
  • Aceste tinte vor cere politici foarte atente ale cheltuielilor, asa incat am cazut de acord ca incepem cu aceste politici precaute si sa le evaluam apoi pe parcursul anului 2012
  • Utilizarea banilor europeni este una din cele mai subexploatate resurse de catre Romania. Trebuie simplificate procedurile si, daca e nevoie, fondurile trebuie realocate acolo unde este cerere
  • Reforma din sanatate si intreprinderile de stat – cele mai mari provocari ale Romaniei
  • Progresul acestor reforme va fi crucial pentru imbunatatirea vietii de zi cu zi a romanilor
  • Eurostat a ridicat restrictiile la conturile fiscale ale Romaniei si va contribui la rezultate mai bune ale INS
  • Nu vorbim de utilizatorii casnici in ceea ce priveste preturile de gaze si de electricitate.

Jeffrey Franks, FMI:

  • La nivel de experti am ajuns la un acord in privinta politicilor necesare in continuare
  • Aprobarea evaluarii de catre comitetul executiv al FMI va avea loc la nivelul lunii decembrie
  • De la ultima noastra vizita, incertitudinile la nivelul cadrului macroeconomic international au sporit semnificativ
  • Anticipam ca in anul 2011 cresterea se va mentine la aproximativ 1,5%, sustinuta de exporturi puternice, de un an agricol bun si de o modesta reluare a cresterii interne
  • Pentru anul 2012, insa, perspectivele s-au inrautatit. Asteptam acum o crestere intre 1,8 si 2,3% pentru anul viitor, conditionata de o mai buna absorbtie a fondurilor europene si a redresarii cererii interne
  • Inflatia a scazut semnificativ datorita unei recolte bune si ne asteptam ca in lunile urmatoare scaderea sa continue
  • Va fi importanta mentinerea unor politici prudente
  • Absorbtia efectiva a fondurilor europene ramane descurajanta. Este vital pentru Romania sa continue imbunatatirea absorbtiei fondurilor europene
  • Desi ratele mai reduse de politica monetara ar putea contribui la stimularea cresterii, riscurile unor iesiri de capital si al deprecierii ce ar decurge ar putea compensa aceasta imbunatatire
  • Tinta de deficit pe luna septembrie a fost atinsa cu o marja lejera si suntem pe tinta cea buna pentru a atinge tinta pe intregul an, de 4,4%
  • Suntem impresionati de determinarea pe care au avut-o autoritatile in ajustarea necesara, in conditii dificile
  • Aceasta a creat baza pentru cresterea viitoare
  • In 2012, am convenit reducerea deficitului la sub 3% din PIB in termeni ESA. Am fost de acord cu decizia Guvernului de a tinti un deficit bugetar in termeni cash de 1,9% din PIB
  • Autoritatile ar trebui sa limiteze cheltuielile in afara bugetului si sa prioritizeze investitiile
  • Am convenit ca in eventualitatea in care situatia permite sa se aiba in vedere o majorare limitata a cresterii salariilor si pensiilor la jumatatea anului, in parametrii legislatiei privind pensiile si salariile din domeniul public
  • Exista provocari fiscale importante ce vor necesita observatii continue
  • O provocare se regaseste in sistemul sanitar. Cererile din sistem sunt mult mai mari decat resursele. Guvernul ar trebui sa ia masuri de urgenta pentru a stopa scurgerea banilor
  • Pentru finantare nu este viabil sa se promita o finantare mai ridicata fara a vedea beneficiile
  • Eliminarea arierarelor – autoritatile au eliminat aproape toate arieratele din sistemul bugetar si asigurarilor sociale, dar abia acum se concentreaza pe arieratele in intreprinderile de stat
  • Masuri de restructurare financiara si reforme la nivelul societatilor de stat sunt necesare, altfel arieratele vor reapare la companiile respective
  • Implementarea unor reforme la companiile de stat – cea mai mare provocare cu care se confrunta guvernul
  • Nu ne putem astepta sa beneficiem de deplin de avantajele capitalului privat daca investitorii nu detin un pachet de control
  • Am observat un angajament sporit din partea unor oficiali pentru a impinge mai departe aceste reforme
  • Aceasta trebuie sa se traduca insa prin eforturi sporite. Guvernul trebuie sa grabeasca privatizarile si sa numeasca manageri privati la companiile de stat pana la sfarsitul anului
  • Trebuie sa scapam definitiv de un sistem in care baietii destepti din sectorul public si sectorul privat se bucura de profituri nemeritate, in timp ce companiile, angajatii si publicul larg platesc aceste activitati ineficiente
  • Trebuie sa se garanteze o piata stabila
  • Regimul de formare a preturilor tebuie sa reflecte costurile
  • Sistemul bancar a facut pana acum fata crizei
  • Cu toate acestea, avand in vedere ca bancile europene sunt expuse unor presiuni tot mai mari, exista unele nelinisti
  • BNR isi mentine vigilenta si este gata sa protejeze sistemul financiar daca va fi nevoie
  • Am discutat despre necesitatea de a mentine la un nivel ridicat rezervele din trezoreria statului si rezervele valutare ale BNR
  • Amanarea platii drepturilor salariale pentru bugetari castigate in instanta este rezonabila
  • Guvernul este in situatia in care spatiul fiscal este foarte limitat si trebuie sa gaseasca o solutie acceptabila pentru amanarea platii acestor drepturi salariale in viitor
  • Nu au fost discutii pentru eliberarea unor transe de anul viitor. Este un acord preventiv.
  • Trebuie sa ne asiguram ca toate contractele din electricitate si gaze sunt deschise si transparente
  • Noi nu cerem ca preturile pentru electricitate si gaze ale populatiei sa fie aduse pe termen scurt la cele de la nivel mondial, ci gradual, pentru a permite cresterea nivelului veniturilor pentru gospodarii
  • Romania importa gaz din Rusia la preturi foarte mari si factureaza consumatorului un pret mai mic, deci practic subventioneaza unele afaceri
  • Ar fi o mai buna strategie sa factureze un pret realist care sa stimuleze firmele sa consume mai putin. Trebuie sa tindem catre o eficienta in consum si productie.
  • Cei mai bogati primesc cele mai mari subventii. Noi vrem ca ajutoarele sa se duca catre cei care au nevoie
  • Trebuie sa ajungem la o eficienta mai mare in consum si o productie mai mare pe plan local
  • Totul trebuie facut in asa fel incat sa nu se impuna o presiune suplimentara pe populatie
  • Indemnam guvernul sa respecte Legea responsabilitatii ministeriale si sa nu existe cresteri de pensii si salarii cu sase luni inainte de alegeri si trebuie sa vada daca exista un spatiu necesar pentru aceasta. Trebuie sa se vada daca poate exista o crestere de pensii si salarii.

Reprezentantii Fondului Monetar International si cei ai Comisiei Europene prezinta luni concluziile cele de-a treia evaluari a acordului stand-by de tip preventiv cu Romania. O misiune a FMI, CE si BM s-a aflat la Bucuresti in perioada 25 octombrie – 7 noiembrie, oficialii institutiilor internationale avand intalniri cu autoritatile si cu reprezentanti ai partidelor politice, sindicatelor, mediului de afaceri, bancilor si societatii civile.

Acordul de tip preventiv se intinde pe doi ani si are o valoare de aproximativ 3,6 miliarde de euro (reprezentand aproximativ 300% din cota pe care Romania o are la FMI), insa autoritatile au anuntat ca nu intentioneaza sa traga acesti bani decat in caz de urgenta.

El se va derula simultan cu un nou acord preventiv cu Uniunea Europeana, in valoare de 1,4 miliarde de euro, precum si cu un imprumut de 0,4 miliarde de euro de la Banca Mondiala.

HotNews.ro a transmis LIVE VIDEO declaratiile lui Jeffrey Franks, seful delegatiei FMI, si Istvan Szekely, seful delegatiei CE.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro