Sari direct la conținut

Luminița Corneanu, critic literar: „Testul grilă la literatură este irelevant. Ba mai mult, este o metodă de a ne fura căciula”

HotNews.ro
Luminita Corneanu, Foto: Hotnews
Luminita Corneanu, Foto: Hotnews

Luminița Corneanu, critic literar și fost profesor de limba și literatura română, susține că testele grilă la disciplina limba și literatura română de la examenele naționale nu evaluează competențele dobândite de elev în timpul școlii.

„Una dintre competențele generale pe care trebuie să le dobândească un absolvent de clasa a XII-a este „comprehensiunea și interpretarea textelor”. Cum verificăm comprehensiunea oare? Punând elevul să aleagă dintre a, b, c și d? Ne dovedește o bifă că elevul a înțeles ceva din textul respectiv? Garantat, nu”, a declarat Luminița Corneanu pentru Hotnews.ro.

Introducerea testelor grilă la literatură română nu va măsura dacă elevii și-au format gândirea critică, așa cum cere programa școlară.

„Un alt obiectiv major al studiului literaturii este, conform programei școlare de clasa a XII-a, „stimularea gândirii autonome, reflexive și critice în raport cu diversele mesaje receptate”. Introducerea, acum, a testului grilă/ itemilor obiectivi, la proba de limba și literatura română, îmi pare o recunoaștere a eșecului școlii românești de a forma gândirea autonomă și critică. Atunci când ți-ai propus un așa înalt ideal, nu poți coborî ștacheta evaluării până la nivelul itemilor obiectivi, care la disciplinele umaniste nu pot verifica decât capacități de tip reproductiv și care mizează pe recunoaștere mai curând decât pe identificarea autentică de soluții de către elev”, a spus Luminița Corneanu.

În opinia acesteia, elevii vor ghici răspunsul corect de la testul grilă. Iar evalutorii nu vor ști nimic despre de a înțelege literatura și de a se exprima. „Testul grilă la literatură este irrelevant. Ba mai mult, este o metodă de a ne fura căciula. Dacă variantele oferite elevilor sunt suficient de diferențiate, orice elev va „ghici” răspunsul corect și va lua bacalaureatul. Din păcate, asta nu ne va spune nimic despre capacitatea acelui elev de a înțelege lumea din jurul lui, de a empatiza cu un text, de a recepta critic un mesaj”, arată critical literar.

CITEȘTE ȘI: Cum vede profesorul olimpicilor testele grilă de la matematică, la BAC și Evaluare Națională. Radu Gologan: „Mi se pare o comandă de populism”

„Literatura nu este o aritmetică banală, cu calcule fără rest. Iar școala nu ar trebui să legitimeze ideea că singurele lucruri care contează în viață sunt cele cuantificabile și pe care le poți bifa fără ezitare, unul din patru, fără nuanțe, fără dubiu. În era fake news, a scădea standardele evaluării la limba și literatura română mi se pare o eroare fundamentală. Capacitatea formativă a disciplinelor umaniste trebuie susținută, valorificată mai mult ca oricând, și nu desconsiderată”, a conchis Luminița Corneanu.

Ministerul Educației a publicat miercuri modelele de subiecte pentru bacalaureat și Evaluarea Națională, iar 40% din acestea sunt sub formă de test grilă.

CITEȘTE ȘI: Noi reguli la Bacalaureat și Evaluare Națională 2019: teste grilă la matematică și română. Modelele de subiecte au fost publicate

CITEȘTE ȘI: Ministerul Educației a publicat modele de subiecte la bacalaureat. Cum arată testele grilă la română și matematică

MedLife susține informarea și educarea ca sursă principală de dezvoltare a unei minți sănătoase. De aceea, recomandăm informarea continuă cu ajutorul articolelor din secțiunea Educație!

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro