Sari direct la conținut

Lupta pentru gazele din Azerbaidjan, mai acerba ca niciodata

HotNews.ro
Harta conductelor inscrise in lupta pentru gazele azere, Foto: BP
Harta conductelor inscrise in lupta pentru gazele azere, Foto: BP

Concurenta pentru gazele din Azerbaidjan s-a intensificat in ultima perioada, potrivit unor informatii Reuters. Totul porneste de la un nou parteneriat incheiat recent intre Azerbaidjan si Turcia care presupune construirea unei conducte alternative la Nabucco pe sectorul turcesc. Noua conducta se numeste TANAP (Conducta Trans Anatoliana). La scurt timp dupa incheierea acestui parteneriat, reprezentantii a doua proiecte implicate in lupta pentru gazele azere, TAP si ITGI, au afirmat ca exista un interes privind cooperarea cu TANAP. In aceste conditii este pus sub semnul intrebarii viitorul proiectului Nabucco. TANAP ar dubla, efectiv, conducta Nabucco pe teritoriul Turciei.

Mai mult, compania germana RWE, unul din actionarii Nabucco, lanseaza semnale precum ca ar fi „deschisa pentru orice fel de colaborare. De altfel, o eventuala cooperare intre Nabucco si TANAP ar putea aduce reduceri de costuri.

Reprezentantii TAP si ITGI au salutat ideea realizarii TANAP, considerand ca este exact „veriga lipsa” in transportul gazului azer prin Turcia catre Europa.

„TAP va fi bucuros sa lucreze cu dezvoltatorii de la TANAP pentru o coordonare necesara intre cele doua conducte, oferind astfel o solutie complet integrata pentru livrarea de gaz caspic in Europa (…)TANAP este solutia ideala de transport prin Turcia, pentru livrarea de gaz din regiunea caspica spre frontiera de vest a Turciei cu Europa”, a declarat Michael Hoffmann, director TAP.

De asemenea, ITGI considera ca este perfect compatibil cu orice optiune de tranzit al gazelor prin Turcia, inclusiv prin TANAP, a declarat Elio Ruggeri, CEO al IGI Poseidon, operatorul proiectului ITGI.

Conducta TANAP s-ar intinde din Azerbaidjan pana la granita Turciei cu Bulgaria. Capacitatea sa initiala va fi de 16 miliarde de metri cubi pe an (6 miliarde de metri pentru Turcia si 10 miliarde de metri cubi pentru restul Europei). Insa proiectul este conceput pentru a ajunge treptat la o capacitate de 30 de miliarde de metri cubi si apoi de 60 miliarde de metri cubi. Costurile pentru construirea TANAP sunt evaluate la 5 miliarde de dolari.

  • Proiectul TAP presupune transportul a 10 miliarde metri cubi de gaz caspic pe an de-a lungul unui traseu de 800 km, cu incepere de la Komotini, in apropiere  de granita greco-turca, trecand prin Grecia si Albania si terminandu-se la San Foca in Italia. Partenerii TAP sunt Statoil din Norvegia, grupul elvetian EGL  si grupul german E.ON Ruhrgas. Statoil este, de asemenea, partener la Shah Deniz II, alaturi de BP.
  • Proiectul ITGI presupune transportul a 10 miliarde de metri cubi de gaz pe an de la granita dintre Turcia si Grecia spre Italia. Partenerii ITGI sunt Edison  (Italia), DEPA (Grecia) si Botas (Turcia).

Declaratiile celor de la TAP si ITGI vin la scurt timp dupa ce grupul german RWE a lansat semnale potrivit carora ar fi dispus sa accepte noi colaborari. „RWE are ca scop asigurarea accesului la resursele de gaz caspic (…)RWE are de gand sa contribuie la construirea unei conducte doar daca exista suficient gaz pentru umplerea acesteia si doar daca proiectul este viabil din punct de vedere economic”, se arata intr-un comunicat al RWE. Potrivit grupului, memorandumul de intelegere, incheiat la sfarsitul anului trecut, dintre Azerbaidjan si Turcia a creat o noua situatie. RWE mai spune ca este deschis pentru orice colaborare care ajuta la indeplinirea scopului de aducerea a gazelor din Marea Caspica in Europa. RWE a mai aratat ca apreciaza optiunea TANAP, considerand ca trebuie sa fie analizata, fiind o varianta de reducere a costurilor. Aceste declaratii vin pe fondul unor zvonuri potrivit carora RWE ia in calcul retragerea din Nabucco.

  • Proiectul Nabucco este vazut ca fiind principala modalitate de a reduce dependenta Europei de gazele rusesti.

Nabucco ar reprezinta o noua cale de transport a gazelor naturale din Asia spre Europa, ocolind Rusia. Nabucco va conecta direct cele mai bogate regiuni ale lumii in resurse de gaze naturale – Regiunea Caspica si Orientul Mijlociu – cu pietele din Europa. Conducta va face legatura intre granita de est a Turciei si Baumgarten, Austria, unul dintre cele mai importante terminale de gaze naturale din Europa Centrala, via Bulgaria, Romania si Ungaria.

Dupa numeroase amanari, constructia ar urma sa demareze in 2013, in vederea alinierii calendarului Nabucco cu furnizorii de gaze naturale. De asemenea, primele livrari de gaze prin intermediul conductei vor fi facute in 2017. Proiectul este estimat la 7,9 miliarde de euro. Conducta va avea o capacitate estimata la peste 30 de miliarde de metri cubi de gaze pe an.

Proiectul Nabucco a facut un mic progres in iunie cand Cadrul legal pentru Gazoductul Nabucco a fost finalizat prin semnarea, in Kayseri, Turcia, a Acordurilor de Sprijin al Proiectului intre NABUCCO Gas Pipeline International GmbH si ministerele implicate din cele cinci tari de tranzit (Austria, Bulgaria, Ungaria, Romania si Turcia).

Consortiile energetice europene au inceput pe 1 octombrie lupta pentru gazele din Azerbaidjan dupa ce au transmis proiectele tehnice si financiare in vederea transportului gazelor din uriasul zacamant Shah Deniz catre statele UE. Toate proiectele au un scop comun: ocolirea Rusiei si reducerea dependentei de gazele exportate de Gazprom.

  • Despre Shah Deniz 2

Primele gaze de la zacamanatul Shah Deniz 2 urmeaza sa fie produse in 2017. Shah Deniz 2 prevede o productie suplimentara de 16 miliarde de metri cubi de gaz, ceea ce inseamna ca productia anuala de la Shah Deniz va fi de 25 miliarde de metri cubi.

  • „Decizia cu privire la alegerea traseului de export va fi luata in functie de importanta comerciala, tehnica si strategica”, au declarat oficiali din Azerbaidjan.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro