Mediul online din Romania, in vreme de criza: prudenta la sfarsit de 2008, crestere si oportunitati in 2009
Mediul online din tarile emergente va fi cel mai rezistent schimbarilor produse de criza economica, lucru valabil si pentru Romania, unde nu vor fi afectate nici planurile de dezvoltare locala ale Yahoo – care a anuntat recent masuri de reducere a costurilor la nivelul intregului grup. Daca va reusi, asa cum e de asteptat, sa se adapteze rapid schimbarilor, mediul online ar putea chiar sa obtina beneficii in fata celorlalte medii, chiar daca, pentru moment, prudenta este cuvant de ordine in randul clientilor de publicitate. Asa cred vorbitorii romani si straini care au participat marti la conferinta RoNewMedia 2.0.
Reprezentantii industriei care au luat cuvantul in cadrul evenimentului de marti au atras atentia, intre altele, ca in situatia de criza economica piata online din Romania trebuie sa tina cont ca:
- poate profita de pe urma faptului ca este singurul mediu 100% masurabil;
- este mediul cu cea mai mare crestere in termeni de audienta, raspandire si publicitate, tendinta care se va mentine;
- are nevoie de cercetare tot mai complexa, fapt pentru care diversele instrumente de cercetare (cum sunt, in cazul masurarii traficului, SATI si Trafic.ro) nu trebuie sa se excluda reciproc, ci sa se completeze;
- acesta este un moment foarte bun pentru a lansa afaceri online, care presupun costuri initiale mici, dar investitorii vor fi mai precauti atunci cand aleg unde sa-si plaseze banii.
Citeste pe blogurile lui Iulian Comanescu si Alex Mihaileanu despre prezentarile de la RoNewMedia.
Ce asteptari au de la piata romaneasca, pentru perioada urmatoare, cativa specialisti in publicitate online
Marvin Liao, director Sales Development, Emerging Markets Group, Yahoo! Inc., pentru HotNews.ro:
- „Nu mi se ingaduie sa vorbesc prea mult despre planurile noastre de reducere a costurilor, insa pot sa spun ca in general nu vor afecta planurile de dezvoltare pentru Romania”. „Nu vad cum ar urma sa se schimbe (planurile noastre – n.r.) pentru aceasta regiune si pentru aceasta piata” importanta pentru Yahoo, daca nu apar schimbari neprevazute.
- Despre lansarea Yahoo in limba romana, anuntata initial pentru anul in curs: „Nu pot da date exacte, insa versiunea romaneasca a Yahoo va fi lansata, probabil, in prima parte a anului urmator. Dar motivul este ca vrem sa aducem un produs de foarte buna calitate. Credem ca din punct de vedere al increderii este mai bine sa il lansam anul viitor, cu atat mai mult cu cat sfarsitul de an, marcat de sarbatorile de iarna, nu este potrivit pentru asa ceva”.
- „Alte piete emergente puternice, precum Polonia, sunt foarte bine organizate. Este esential in conditiile actuale ca forurile industriei, care sa ii educe pe clienti si pe toti ceilalti actori din publicitatea online, sa fie foarte bine structurate. Cred ca multi clienti de publicitate din Romania isi vor accelera cheltuielile in zona online, dar daca ne dorim o crestere uniforma la nivelul industriei trebuie sa existe foruri recunoscute de toata lumea, care sa contribuie si sa investeasca in industrie in ansamblu, nu intr-o companie sau alta”.
- Suntem multumiti de casa de vanzari cu care lucram in Romania, Media Cafe. Daca performanta lor va scadea, vom cauta pe altcineva, dar acum suntem multumiti. Daca exista jucatori regionali de vanzare de publicitate, am lucra si cu ei – asa cum facem in spatiul fost iugoslav – dar credem ca este nevoie de o perspectiva locala in aceasta afacere.
Mirsad Devic, CSO Httpool Group si Managing Director Httpool Germany, pentru HotNews.ro:
- Pentru noi, care avem o prezenta noua pe piata din Romania, efectele crizei internationale „nu ne vor face viata usoara, ca sa zic asa. Dar cred ca o piata cum este Romania are suficient spatiu de crestere si dezvoltare in momentul de fata. Nu cred ca online-ul va stagna din cauza crizei financiare. Consumatorul este cel care decide ce se va intampla – si pe masura ce tot mai multi oameni trec pe online si produc tot mai mult trafic, oportunitatile cresc pentru publicitari.”
- „Piata online din Romania va creste indiferent de criza financiara si, desi va fi greu pentru afaceri si jucatori noi, precum Httpool, avem incredere”.
- „In conditiile actuale, probabil ca as reduce cu foarte putin estimarile de crestere pentru primul nostru an pe piata romaneasca si pentru anul urmator, avand in vedere ca exista mult loc de crestere.”
- Valoarea reala a pietei publicitatii online in Romania este, probabil, mai mare cu 2-3 milioane de euro fata de estimarile existente, ce vorbesc despre 12-15 milioane pentru anul in curs. Si aceasta, datorita faptului ca „in Romania, ca de altfel in majoritatea pietelor emergente, nu exista un sistem de masurare la care sa se alature fiecare client de publicitate, publisher sau companie de cercetare”, iar multi clienti desfasoara unele campanii pe cont propriu, direct.
- Depunem eforturi sustinute ca toti actorii sa adopte instrumente comune de masurare online, insa pentru pietele emergente precum Romania „acest lucru va lua timp”.
Marius Pahomi, interaction business development manager, Mediaedge:cia Romania, pentru HotNews.ro:
- „Tarile din Vest sunt mult mai afectate decat noi. Cred ca la noi piata este cel mai putin afectata, comparativ cu tarile din jur, in mare parte datorita contextului economic.”
- Tendinta sfarsitului de an, de obicei foarte aglomerata, e de taiere a bugetelor. „La noi, planurile pentru 2009 se fac in septembrie si sunt deja facute pentru cea mai mare parte a clientilor. Interesant este ca la unii clienti aveam chiar o dublare a bugetelor pentru online, la anul. Erau deja bugete aprobate. Nu pot spune ce se va intampla cu bugetele respective, avand in vedere ca asta s-a intamplat inainte de izbucnirea crizei.”
- „Deocamdata, atitudinea clientilor nostri este de prudenta.”
- In momentul de fata, cei care taie cel mai mult sunt cei din domeniile care depind de credit – auto, imobiliare, servicii financiare. Acestea incearca tot felul de variante, dar taie cel mai mult din bugete pentru a reduce cat mai mult costurile, deoarece le-au scazut vanzarile. Am vazut la o marca de masini foarte cunoscuta discounturi de 25%, ceea ce e incredibil. Categoria urmatoare, afectata moderat, este telecom, iar cel mai putin afectati sunt cei din industria alimentara.
- „Momentul critic este chiar acum, cand se analizeaza consecintele pe termen scurt, mediu si lung si cand se decid politicile companiilor in fata crizei. Acestea isi configureaza acum raspunsul la criza. Cred ca la inceputul anului viitor lucrurile se vor schimba, se vor aplica politici anticriza, se va merge foarte mult pe instrumente cum sunt promotiile”.
- Inflatia preturilor, anul viitor, in mass-media, este de asteptat sa fie mult mai mica decat anii trecuti, deoarece cred ca furnizorii de media vor intelege noul context.
Cristi Parvan, interactive media director, Zed Digital, pentru HotNews.ro:
- „In prezent trecem printr-o perioada de prudenta generala care afecteaza toate mediile, din cauza incertitudinii – cum va evalua criza, ce schimbari vor fi in piata, schimbari de consum si altele. In acelasi timp, importante in aceasta perioada sunt strategiile pentru anul viitor, deoarece in mod evident vom avea de-a face cu schimbari si la nivel de piata, si la nivel de jucatori. In comparatie cu mediile offline, online-ul nu este dezavantajat, fiind un mediu in crestere, un mediu foarte reactiv, in care se pot face schimbari si adaptari foarte rapid, ceea ce in mod evident reprezinta un mare avantaj intr-un an agitat”.
- „La ora actuala, exista in general ezitari de a mai face campanii foarte mari. Referitor la anul 2009, marea provocare si pentru advertiseri, si pentru agenti este de a ghici, de a intui cum va arata piata, in conditiile unor schimbari foarte probabile ale obiceiurilor de consum.” Este posibil sa avem schimbari mari la nivelul tendintelor, este foarte posibil sa avem categorii care se duc cu totul in jos, cum e acum categoria auto.
- Schimbarile se simt in prezent la nivelul categoriilor de clienti de publicitate – vorbim in primul rand de tot ce e legat de finante, de credite, de zona de incertitudine directa, iar in al doilea rand de o incetinire a cresterii pentru produsele de lux, dispensabile, inlocuibile, cele din zona premium. Dar avem si schimbari la nivel de media, care se vor adapta mai bine sau mai rau la criza, ceea ce face ca pentru 2009 piata sa fie mai greu predictibila.
- In mass-media in general, cu siguranta exista o presiune de crestere a preturilor pentru spatiile de publicitate, cauzata de cresterea costurilor, pentru ca pana acum optimismul in presa a fost foarte mare, s-au lansat titluri cu asteptari mari. Dar in momentul in care cererea de media din partea clientilor de publicitate va suferi modificari, e de vazut daca aceste cresteri de preturi vor fi sustenabile.