Ministrul Educatiei, Adrian Curaj: As vrea ca elevii sa stea mai mult la scoala, dar sa nu aiba teme excesive acasa
Ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, Adrian Curaj, considera ca elevii ar trebui sa stea mai mult la scoala, unde sa primeasca si o masa calda, si sa nu aiba teme excesive, astfel incat, atunci cand ajung acasa, ei sa poata avea si alte activitati in afara celor scolare, scrie Agerpres.
„Eu as vrea sa stea mai mult (la scoala – n.r.), pentru ca toata experienta internationala e legata de un copil care sta la scoala destul de mult. Scoala dupa scoala este importanta. Exista si o masa calda in cele mai multe tari dezvoltate si Romania nu are de ce sa nu se considere o tara dezvoltata. Atunci cand ajung acasa, dupa ce stau mai mult, sa nu aiba teme excesive si sa se ocupe de alte lucruri care (…) sa-i faca intregi ca oameni”, a declarat Curaj, duminica, la Pro TV.
Intrebat daca acest proiect este posibil in Romania, ministrul a afirmat ca „este realist si posibil in foarte multe zone”.
El a aratat ca in zonele rurale scolile sunt inchise incepand cu ora 13.00. „De ce sa nu tinem mai mult copiii acolo, de ce sa nu lucram cu ei si sa nu folosim infrastructura educationala acolo?”, a spus Adrian Curaj.
In ceea ce priveste masa calda, demnitarul a apreciat ca acest proiect se poate pune cel mai bine in practica in mediul rural, unde exista produse alimentare naturale. Dincolo de asta, a explicat Curaj, un astfel de plan poate avea impact asupra mediului economic local.
„S-ar putea ca initiativa privata sa aduca acea masa calda la un cost rezonabil, folosind ingredientele locale la o calitate pe care nici nu ne-am astepta s-o avem acum”, a adaugat ministrul.
El si-a exprimat speranta ca in toamna sa existe deja un proiect-pilot in acest caz.
Adrian Curaj, despre rezultatele Bacalaureatului 2016: Nu poate fi ceva spectaculos
Ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, Adrian Curaj, a mai declarat duminica la Pro TV ca nu se asteapta ca rezultatele la Bacalaureatul din anul acesta sa fie „ceva spectaculos”, precizand ca, in evaluarea sa, ele vor fi „in acelasi spatiu”, procentual vorbind, cu cele de anul trecut.
„Nu poate fi ceva spectaculos pentru ca rezultatul Bacalaureatului de anul acesta este rezultatul efectiv a ceea ce s-a intamplat in ultimii patru ani, cel putin, in pregatirea elevilor. Ma astept sa fie transparent. (…) Am transmis colegilor mei profesori sa fie responsabili in ceea ce fac, pentru ca in acest proces prezenta celui care supravegheaza si responsabilitatea sa sunt foarte importante”, a spus Curaj, potrivit Agerpres.
Intrebat cine este de vina pentru procentele scazute de promovabilitate care se obtin la Bacalaureat, ministrul a raspuns: „Noi, in ansamblu”.
El a explicat ca sunt elevi care isi dau seama prea tarziu, in clasa a XI-a sau a XII-a, ca nu au nicio sansa la Bacalaureat si ca ar fi putut opta pentru un alt tip de invatamant, cum ar fi cel profesional, in loc sa intre pe o cale care „nu-i duce nicaieri”.
„S-ar putea ca multi dintre elevii care acum merg la liceu – tehnologic sau teoretic – ajung si isi dau seama in clasa a XI-a sau a XII-a ca n-au nicio sansa sa ia Bacalaureatul, pentru ca nu sunt pregatiti pentru asta, nu sunt facuti pentru asta. Ei nu stiu daca nu cumva ar fi foarte bine sa treaca la sfasitul clasei a X-a sa mearga intr-o zona de profesional. S-ar putea sa fie incantati, sa-si dea seama ca acolo e zona lor. Nimeni nu le-a explicat”, a afirmat Adrian Curaj.
Intrebat cand ar putea sa functioneze un sistem care sa rezolve aceasta problema, demnitarul a spus ca se asteapta ca in toamna „lucrurile sa fie clare”.
„E o investitie puternica pe care o facem, unul dintre programele prioritare pe fonduri structurale, sa investim in consilierea profesio-vocationala si consilierea psihologica. De ani de zile, cel putin sapte ani, n-a mai investit nimeni in cei care fac consiliere vocationala si psihologica”, a sustinut Curaj.