Noul sef al TVR vrea sa lupte cu un deficit "record" de 18 milioane euro si "gauri" precum Champions League prin contracte renegociate, achizitii "creative", mai mult online si grile "de identitate"
Mai putina risipa, identitati clare pentru fiecare canal public, fonduri europene, practici noi in vanzarile de publicitate, mai mult accent pe online: asa suna felul prin care noua conducere a Televiziunii Romane incearca sa redreseze situatia din institutie, care, la mijlocul acestui an, inregistra un deficit net „record”, de 77 milioane lei (18 milioane euro). La 75 de zile de la instalare, noul presedinte-director general al SRTv, Alexandru Lazescu, a prezentat intr-o intalnire cu presa ce-a gasit in institutie, ce face, ce vrea sa faca si ce nu poate sa faca pentru a pune pe roate o organizatie unde numai contractul pentru „UEFA Champions League e o gaura in proportie de 90%”.
Alexandru Lazescu, desemnat in iunie PDG al Televiziunii publice, in locul lui Alexandru Sassu, a preluat oficial aceasta functie la 1 iulie 2010. „Este exact la jumatatea anului – inseamna ca din punct de vedere contabil avem o delimitare foarte clara, stim de unde plecam”, a spus el. La 30 iunie 2010, situatia din TVR se prezenta astfel, potrivit prezentarii lui Lazescu:
- deficit net „record” – 77 milioane lei (18 milioane euro)
- venituri totale de 282 milioane lei, din care 190,5 milioane – venituri operationale
- valoarea creditelor angajate pentru „acoperirea deficitului de cash-flow” – 20,3 milioane lei
Situatia generala actuala a SRTv, asa cum a fost prezentata de Alexandru Lazescu:
- sase canale, plus canalul operat experimental, TVR HD; cinci studiouri teritoriale; 3300 de angajati
- pe fondul schimbarilor majore prin care trece de multi ani piata media in intreaga Europa, cota de piata medie a televiziunilor publice din UE a scazut cu 3,6% din 2000 pana in 2009; in acelasi interval, cota de piata a TVR a scazut de la 38,3% la numai 7,3%
- Din 2006 Televiziunea Romana inregistreaza deficit
- Daca in 2007-2008 veniturile din publicitate erau de circa 20 de milioane de euro, in acest moment s-au redus la jumatate
- Productia proprie a TVR este foarte mare, in conditiile in care „cu cat faci mai multe productii, cu atat sansa sa-ti omori audienta e mai mare”, spune Lazescu, citand analize de piata
- Sintetizat, cateva din marile probleme ale TVR sunt: audientele scazute; lipsa – cu unele exceptii – a emisiunilor premium care sa dea valoare brandului si sa-l diferentieze pe piata; comunicare interna si externa deficitare („traim intr-un fel de schizofrenie a comunicarii pe plan intern”); angajatii demotivati
„Obiectivele strategice” ale noii conduceri TVR
Reducerea risipei
- pe termen scurt, prin renegocierea contractelor in derulare – au fost deja renegociate unele contracte mari, ce au dus la ajustarea costurilor cu 30%, in medie. Lazescu: „in prezent ma uit pe contracte mai mari de 2.000 de lei, bucata cu bucata – din grila de toamna, prin aceasta ajustare de bugete cred ca facem o reducere de 100.000 de euro.” Dar „politia contractelor nu e o solutie pe termen lung„, in conditiile in care „in 2000 stiam costul pentru un minut de emisiune, acum nu se mai stie exact asa ceva, ceea ce nu e posibil”
- pe termen mediu si lung – sa stabileasca instrumente financiare prin care sa poata administra bugetele de productie si pentru achizitiile de filme, seriale si sport, la nivel centralizat. O problema majora pentru TVR este ca se cheltuie extrem de multi bani pe achizitii: un contract la care nu se poate renunta este cel pentru UEFA Champions League (a carui valoare este confidentiala, dar care este evaluat la cateva zeci de milioane de euro – n.r.), pe care, in lipsa unui plan, TVR il acopera in proportie de 10%. Lazescu: „UEFA este o gaura in proportie de cel putin 90%”.
- Lazescu: Daca eram acum 4-5 ani la TVR, m-as fi gandit la un canal de sport, pentru ca televiziunea foloseste cel mult 20% din drepturile de sport pe care le are. Cand ai atat continut la dispozitie, nu ar fi fost o idee rea. Acum aceasta este o discutie necesara, dar nu exista o decizie pe care sa o am in minte. Partea aceasta de strategie e inca in lucru.
O identitate mai clara pentru fiecare canal in parte, identitate care sa fie sustinuta prin noi grile; regandirea promovarii produselor TVR si cresterea vanzarilor de publicitate
- TVR a avut produse foarte bune si in trecut – serialele, de exemplu – dar acestea au fost promovate foarte prost
- Despre vanzarile de publicitate: Are loc o modificare fundamentala a felului cum se cheltuie banii de marketing si nu poti sa nu te adaptezi la noua actualitate, sa exploatezi mediul online. In perioada urmatoare vom fi foarte dinamici si activi pe zona online
- Lazescu: Nu merge aceasta structurare la pachet a vanzarilor TV si online. „O solutie ar fi internalizarea vanzarilor online, alta – sa dau vanzarile online cuiva care lucreaza exclusiv pe online. TVR a vandut vreo 3000 de euro, in 2009, pe online”
- „Pe de alta parte, exista bugete de zeci de mii de euro pe publicitate in afara calupurilor, vreau sa o fac mai destept”
- Pentru publicitatea TV traditionala, „prefer sa ramanem cu vanzari externalizate”
Atragerea de fonduri europene cu ajutorul carora sa diminueze costurile (iluminat, energie etc.), sa creeze Academia TVR – platforma interna de formare profesionala – si sa digitalizeze si sa valorifice arhiva TVR
Obiectivele-cheie ale noii conduceri TVR
Redresarea financiara a institutiei
- Despre numarul mare de angajati: „In acest moment regandim formula institutionala, vrem ca in cateva luni sa avem instrumentele prin care sa identificam unde avem surplus nejustificat de oameni si unde sunt prea putini”; „sunt pensionari care nu vor mai fi amanate”. O evaluare in acest sens va fi disponibila in cateva luni
- Ce masuri a luat pana acum in acest sens: renegocierea contractelor importante in derulare (vezi mai sus); „am oprit sa renegociem pachete de achizitii de film de peste 5 milioane de euro„; de acum incolo „nu suntem in situatia sa fim foarte generosi la competitii sportive, trebuie sa fim mai creativi. Practica de a supralicita iese din discutie„; Cerbul de Aur nu s-a mai tinut anul acesta – avea buget de 1,5 milioane de euro -, dar nu inseamna ca renuntam la el.
Recastigarea reputatiei
- Lazescu: vrem sa ne implicam mai mult in campanii, sa avem un dialog mult mai bun cu publicul
- TVR 2 a fost regandit „din temelii” – va fi un soi de „smart education”, in care vor fi documentare, filme, dezbateri pe teme precum impactul tehnologiiilor etc.
- Despre politizarea TVR si „telefoanele de sus”, Lazescu spune ca „evident ca exista telefoane peste tot. Exista si in mediul privat. Problema e: ce faci in aceste cazuri? Protejezi institutia? Cele mai multe interventii nu au legatura cu jurnalismul. Trebuie ca voi, jurnalistii, sa monitorizati cum se reflecta lucrul acesta in programe. Ce conteaza e cum gestionezi astfel de situatii, cum tii piept” presiunilor.
- Oamenii care reprezinta imaginea TVR sa lucreze doar cu TVR, sa nu mai apara pe alte posturi
Revenirea in topul audientelor
- Lazescu: vrem sa revenim pe locul 3 pe piata TV, acolo unde eram acum 10 ani. „Dar trebuie sa ne schimbam comportamentul, sa anticipam ce se va intampla in urmatoarea perioada – gestiunea productiilor sportive, folosirea mediului online si mobil. Ne miscam spre un spatiu de comunicare in care televiziune in direct va insemna stiri si sport, iar restul va fi in general on-demand, ceea ce schimba fundamental peisajul media. (…) Marii jucatori din telecom incearca sa faca un lucru elementar – sa intre in teritoriul media, cum se vede acum in cazul transmisiunilor de sport. La ei e un alt model de business, nu se bazeaza doar pe publicitate, se bazeaza pe abonati. Trebuie sa ne adaptam”
Lazescu despre taxa TV:
- in acest moment, gradul de colectare este in jur de 60%, iar taxa a fost redusa de la 4,5 lei in 2001 la 4 lei in 2003, nivel la care a ramas pana acum. E mult in afara zonelor de acceptabilitate – avem cea mai mica taxa din Europa, mai mica si decat in Albania. Dar cred ca inainte de a discuta aceasta poveste trebuie sa facem noi ceva in interior, sa aratam ca merita sa creasca taxa
Lazescu despre TVR Info:
- „E un concept… Ce concept, ca mi-e greu sa spun… E o provocare! E singurul subiect unde nu am ce sa spun. La TVR 3 am gasit o solutie sa-l relansam”
- „Nu oprim TVR Info, dar cautam o solutie in cazul lui”