Nu doar conturile de social media ale lui Mircea Geoană au fost reclamate în platforma NoFake. Ministru PSD, contrazis de ANCOM
Arbitrul telecom (ANCOM), condus de Valeriu Zgonea, a anunțat joi că a primit în seara zilei de 30 octombrie 2024 de la Ministerul Digitalizării două sesizări înregistrate pe parcursul zilei pe platforma proprie, care semnalau diverse aspecte cu privire la conturile de social media ale unora dintre candidații la alegerile prezidențiale. Cu o zi în urmă, ministrul PSD al Digitalizării, spunea că „este vorba de sesizări referitoare la candidatul Mircea Geoană”.
- Platforma proprie la care face referire Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) este NoFake, care este gestionată de Ministerul Digitalizării, condus de Bogdan Ivan (PSD).
- Platforma a fost creată în contextul anului electoral 2024 ca punct de contact pentru preluarea cererilor de analiză referitoare la distribuirea de conținut audio-video manipulat digital (deepfake) în scopuri malițioase precum manipularea opiniei publice sau în cadrul unor campanii de dezinformare și propagandă cu potențial impact asupra integrității alegerilor democratice.
- Prin platforma NoFake statul comunică direct cu Facebook, TikTok și Google și solicită să fie eliminat rapid conținutul audio/video manipulat digital (deepfake) inadecvat ori care încalcă regulile platformelor de social-media.
Ce a făcut ANCOM cu cele două reclamații primite de la Ministerul Digitalizării
Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) spune că, având în vedere rolul său de coordonator național al serviciilor digitale, precum și afirmațiile vehiculate în spațiul public cu privire la eventuale acțiuni ce afectează integritatea alegerilor, a tratat cu maximă celeritate sesizările primite și a luat legătura cu Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), autoritatea responsabilă de buna desfășurare a procesului electoral”.
- „AEP, care a primit, de asemenea, sesizările, le-a înaintat către platformele sociale vizate spre verificare. Totodată, ANCOM a solicitat platformelor sociale vizate tratarea cu maximă prioritate a sesizărilor transmise de către AEP și va informa Comisia Europeană cu privire la sesizările primite în contextul procesului electoral”, a anunțat autoritatea.
Platformele online sunt exclusiv responsabile pentru analizarea sesizărilor și determinarea veridicității acestora și Comisia Europeană supraveghează ca marile platforme să respecte prevederile Regulamentului UE privind serviciile digitale (DSA).
ANCOM supraveghează la nivel național furnizorii de servicii intermediare, care sunt prestate în schimbul unei remunerații, la distanță, prin mijloace electronice și la solicitarea individuală a beneficiarului serviciului, cum ar fi serviciile de simplă transmitere, stocare în cache sau găzduire.
Ministrul PSD al Digitalizării: „Colegii m-au informat că este vorba de sesizări referitoare la candidatul Mircea Geoană”
Cu o zi în urmă la Guvern, ministrul Digitalizării, Bogdan Ivan (PSD) a spus că a fost informat telefonic despre faptul că în platforma NoFake s-au primit „niște sesizări din partea unor persoane fizice care au solicitat să fie verificat dacă respectivele conturi asociate campaniei unui candidat la funcția de președinte al României folosește intrumente care contravin regulilor și standardelor platformelor de socializare”.
„Colegii m-au informat că este vorba de sesizări referitoare la candidatul Mircea Geoană”, a spus acesta.
Potrivit acestuia, în urma acelor sesizări colegii din Ministerul Digitalizării care gestionează platforma NoFake „au trimis către platforme să stabilească dacă din punct de vedere tehnic există astfel de conturi false care să promoveze un candidat sau altul”.
Ministrul a subliniat faptul că „în momentul de față este o procedura tehnică prin care platformele sunt obligate de legislația UE să verifice dacă conturile sunt autentice sau nu”, iar „în momentul în care se identifică faptul că o anumită pagină nu respectă regulile ea este restricționată sau eliminată de pe acele platforme online”.
Cum soluționează ANCOM plângerile privind încălcări ale Regulamentului UE
Pentru destinatarii serviciilor intermediare din România care consideră că furnizorii acestor servicii nu respectă obligațiile prevăzute de Regulamentul privind serviciile digitale, există posibilitatea depunerii unei plângeri la ANCOM, fie în nume propriu, fie printr-un reprezentant.
Plângerea poate fi depusă și de către un organism, organizație sau asociație mandatată să reprezinte destinatarul în vederea exercitării drepturilor acestuia.
Autoritatea atenționează că „nu poate să se pronunțe asupra legalității sau ilegalității unui conținut publicat ce nu intră în sfera sa de competență.
Autoritățile sau instituțiile publice care au atribuții cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate, denumite autorități relevante, au posibilitatea de a emite ordine împotriva conținutului ilegal sau ordine de furnizare informații, în acord cu art. 9 și 10 din Regulamentul privind servicii digitale.
Ordinele pot fi emise și de către autoritățile judiciare în cadrul acțiunilor, activităților ori procedurilor desfășurate de acestea potrivit competențelor legale conferite.
Altfel spus, autoritățile care au competențe în mediul offline într-un anumit domeniu au aceleași competențe și în mediul online. Ca atare, autoritățile pot lua măsuri împotriva conținutului ilegal în mediul online în funcție de domeniul pe care îl gestionează.