O țară UE introduce învățarea asistată de inteligența artificială în școli pentru a îmbunătăți competențele IT
Italia introduce inteligența artificială în școlile sale, în timp ce guvernul premierului Giorgia Meloni explorează noi modalități de a reduce decalajul existent la competențele digitale ale cetățenilor săi comparativ cu alți membri UE, relatează Reuters.
Ministrul Educației Giuseppe Valditara a declarat săptămâna aceasta la deschiderea anului școlar că software-ul asistat de inteligență artificială va fi testat în 15 săli de clasă din patru regiuni, cu scopul de a extinde apoi programul, dacă experimentul va avea succes.
Instrumentele AI de pe tabletele și computerele de la clasă vor acționa ca „asistenți virtuali care pot face învățarea mai ușoară pentru elevi și pot ajuta profesorii să identifice metode pentru o educație din ce în ce mai personalizată”, a declarat ministrul pentru canalul de știri TGcom24.
Italia are unul dintre cele mai slabe scoruri la competențe digitale de bază din UE, cu 27 de state membre, potrivit agenției de statistică a blocului Eurostat, surclasând la rezultate doar Letonia, Polonia, Bulgaria și România.
În 2021, cea mai mare pondere a persoanelor cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani care aveau competențe digitale cel puțin de bază era în Țările de Jos și Finlanda (ambele 79%), urmate de Irlanda (70%). Pe de altă parte, cea mai mică pondere a fost înregistrată în România (28%), urmată de Bulgaria (31%) și Polonia (43%). Atunci Italia se clasa fix deasupra Poloniei.
Anul trecut, 55% din populaţia UE cu vârsta cuprinsă între 16 şi 74 de ani avea cel puţin competenţe digitale de bază, existând decalaje semnificative în blocul comunitar, cu rate variind de la 83% în Ţările de Jos, la 28% în România.
S-au dat însă puține detalii despre inițiativă. Biroul lui Valditara nu a putut confirma numele școlilor care vor testa noua tehnologie.
Cu toate acestea, procesul care începe cu acest an școlar este „promițător”, a declarat vineri pentru Reuters Francesca Bastagli, șefa de cercetare la think tank-ul educațional Fondazione Agnelli.
„Sperăm că ne va spune ce funcționează și ce este necesar pentru ca viitoarele lansări de instrumente AI în școli să fie incluzive și eficiente”, a spus ea.
Aplicarea AI în școli în Italia a venit în același timp și cu o interdicție generală a utilizării telefoanelor mobile în sălile de clasă, chiar și în scopuri educaționale.
Încercările anterioare de digitalizare a școlilor italiene s-au dovedit dificile, inclusiv în timpul pandemiei de COVID, parțial din cauza vârstei înaintate a personalului didactic, mai mult de jumătate dintre ei având 50 de ani sau peste, potrivit datelor OCDE.
Meloni a făcut din AI una dintre temele summitului G7 din acest an, care a fost găzduit de Italia. În comunicatul lor final, liderii au spus că își vor aprofunda „cooperarea pentru a valorifica beneficiile și a gestiona riscurile (AI)”.