Sari direct la conținut

ONG-uri: Propunerile MAI de modificare a Codului Rutier vor legaliza blocarea trotuarelor

HotNews.ro
Masini parcate ilegal pe trotuar, Foto: Hotnews
Masini parcate ilegal pe trotuar, Foto: Hotnews

Proiectul de lege pentru modificarea Codului Rutier initiat de Ministerul Internelor, va legaliza parcarea pe trotuar, facand si mai dificil accesul pietonilor la spatiile publice si reducand accesul persoanelor cu dizabilitati la un stil de viata independent, semnaleaza mai multe ONG-uri care solicita ca fie ca textul de lege sa tina cont de nevoia unei interdictii explicite de parcare a autovehiculelor pe trotuar, fie retragerea proiectului.

Comunitatea Biciclistilor din Bucuresti, Organizatia pentru Promovarea TransportuluiAlternativ in Romania – OPTAR, ActiveWatch, Pro Patrimonio, Help to Heart(ajuta viata), Funky Citizens, Centrul de Resurse pentru participare publica – CeRe, Asociatia Civica Militia Spirituala, Asociatia pentru Tranzitie Urbana ATU si Asociatia Peisagistilor din Romania – AsoP au transmis Ministrului Afacerilor Interne, Petre Toba, o serie de propuneri pe marginea proiectului de modificare a Codului Rutier (OUG 195/ 2002) si a Regulamantului de aplicare. Avand in vedere propunerile de modificare ale MAI, daca acestea ar intra in vigoare, parcarea pe trotuar ar intra in legalitate, facand si mai dificil accesul pietonilor la spatiile publice si reducand accesul persoanelor cu dizabilitati la un stil de viata independent.

In aceste conditii, organizatiile semnatare solicita ca textul de lege sa tina cont de nevoia unei interdictii explicite de parcare a autovehiculelor pe trotuar, fie retragerea proiectului. Dezbaterea va avea loc marti, 12 iulie, incepand cu ora 10.00, la sediul Centrului Cultural al MAI (Mihai Voda, nr. 17).

Redam mai jos o sinteza a documentelor cu propunerile organizatiilor non-guvernamentale transmise MAI:

Prin abrogarea prev. art. 64 din OUG 195/2002 se aduc o serie de modificari cu privire la posibilitatea ridicarii vehiculelor, ceea ce aparent este un lucru pozitiv. Insa maniera de redactare a propunerii legislative ridica niste probleme majore de aplicabilitate:

a)in toate cazurile decizia este lasata la aprecierea politistului, acesta nefiind obligat sa dispuna ridicarea nici macar atunci cand se blocheaza o sina de tramvai sau interventia serviciilor de urgenta

b)se prevede o excludere de la raspundere pentru conducatorii masinilor cu girofar, chiar si atunci cand nu sunt in misiune

c)nu este prevazut ca fiind caz de ridicare parcarea in cazul in care se blocheaza amenajarile pentru persoane cu dizabilitati

d)se intervine in deciziile autonome ale administratiei publice si in criteriile achizitiilor publice prin specificatii tehnice mult prea detaliate

e)se da frau liber ducerii unei masuri administrative in zona comerciala, prin prevederea unor contravalori tarifare si nu a unor cheltuieli efective, asa cum era pana acum

Pentru toate aceste prevederi problematice asociatiile vin cu propuneri concrete de modificari, precum si motivatii prin care circulatia pe drumurile publice (si in zona drumului public) sa se desfasoare fluent si in siguranta.

Prin abrogarea alineatului 7 al art. 72 si neinlocuirea lui cu altceva dispare interdictia parcarii pe trotuar, asa cum este in prezent. Chiar daca se modifica regimul contraventional al parcarii neregulamentare, parcarea pe trotuar, acolo unde nu este semnalizata aceasta posibilitate, nu ar mai constitui contraventie.

Noi propunem si o serie de alte modificari cu privire la regimul circulatiei (pe drumurile publice) rutiere. In cazul trotuarelor propunem prevederea legala pentru existenta unei fasii de trotuar libere de obstacole in latime de cel putin 2 m (corelare cu Normativul 51/2012 privind accesibilizarea spatiului public).

Referitor la circulatia bicicletelor, cea mai importanta prevedere propusa este abrogarea dispozitiei absurde, nemaintalnita in alta legislatie europeana, prin care copiilor le este interzis sa circule cu bicicleta, pe orice cale de comunicatie terestra deschisa circulatiei publice, pana la varsta de 14 ani. In schimb, propunem ca micii biciclisti sa fie asimilati pietonilor, astfel incat, pana la varsta de 8 ani, sa poata pedala pe trotuare.

Un alt subiect sensibil este modul de sanctionare a biciclistilor. Acum, de exemplu, lipsa soneriei pentru biciclete este sanctionata in clasa 3 de amenzi, mult mai aspru decat alte incalcari ale legii atribuite altor participanti la trafic. S-a propus ca sanctionarea biciclistilor sa fie incadrata in clasa 1 de amenzi.

In interesul tuturor participantilor la trafic s-a propus adaugarea unui articol care sa permita infiintarea benzilor pentru biciclete, (un tip de infrastructura mult mai ieftina si mai usor de implementat), diferite de pistele pentru biciclete. Astfel, se vor putea face benzi dedicate circulatiei cu bicicleta chiar si acolo unde spatiul nu permite amenajarea unei piste. In acest fel crestesiguranta in trafic pentru toti participantii, iar transportul alternativ este incurajat.

Cum vrea MAI sa legalizeze parcarea pe trotuar

HotNews.ro a scris inca din 27 iunie ca ministerul condus de Petre Toba a initiat un proiect de lege prin care vrea sa modifice Codul Rutier, iar una din modificari este abrogarea articolului din lege care interzice oprirea si stationarea pe trotuar in lipsa unor marcaje care sa permita acest lucru, indiferent daca se lasa sau nu un metru liber.

Culmea e, insa, ca in Expunerea de Motive pentru Proiectul de Lege initiat acum de MAI, se precizeaza drept unul din obiective ca: „Se propune abrogarea prevederii care permitea stationarea autovehiculului pe trotuar, atunci cand latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor era de cel putin un metru.

In multe situatii, aceasta prevedere a permis savarsirea unor abuzuri si, in general, desconsiderarea dreptului pietonilor la conditii civilizate de deplasare pe drumul public.

Or, in realitate, articolul abrogat este de fapt cel care stabilea regula generala ca oprirea sau stationarea pe trotuar este ilegala. Abuzurile la care face referire ministerul condus de Petre Toba au survenit tocmai din interpretarea data pana cum tocmai de catre Minister si de proprii juristi, contrara interpretarii justitiei care a transat problematica definitiv si irevocabil in 2012.

Altfel, in Proiectul de Lege nu se mai adauga nimic altceva care sa stipuleze in clar – negru, pe alb – ca parcarea/oprirea/stationarea/imobilizarea pe trotuar este neregulamentara in lipsa marcajelor sau panourilor permisive. NU exista alta prevedere, alt articol care sa INTERZICA oprirea sau stationarea pe trotuar.

Exista, spre finalul proiectului de lege, precizat ca ridicarea autovehicului „se poate dispune de catre politistul rutier” (n.r sublinierea apartine redactiei) daca masina e stationata pe trotuar in zona fara marcaj corespunzator. Cu toate acestea, aceasta posibilitate de dispunere a ridicarii masinilor de pe trotuar nu ar avea, practic, la baza nici un articol din lege care sa fie incalcat.

Citeste si:

>> Internele vor sa legalizeze parcatul pe trotuar

>> De ce spune MAI ca vrea sa interzica parcarea pe trotuar, desi textul legii abroga interdictia si nu lasa alta clara in loc / Avocat: „Ceea ce spune MAI nu este in conformitate cu realitatea juridica a textului propus”

>> Spulberarea unui mit: Parcarea pe trotuar este ilegala, chiar daca se lasa un metru liber pentru pietoni. Politia Rutiera interpreteaza eronat legea, contrar deciziilor justitiei

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro