Sari direct la conținut

Proiectul AGRI a fost mult incetinit de problemele ce tin de finantare, e de parere ministrul azer al energiei

HotNews.ro

Proiectul AGRI – pentru transportul gazelor naturale din Marea Caspica si Asia Centrala catre Europa – a mers extrem de greu din cauza problemelor de finantare si a neintelegerilor dintre companii, a spus la Baku, Natiq Aliyev. ministrul energiei din Azerbaidjan. El a mai spus, in cadrul unei intalniri cu oficialii romani, ca Azerbaidjanul va avea in viitor destule resurse pentru a alimenta ambele mari proiecte: Nabucco West si TAP, insa pentru inceput va trebui ales doar unul.

Despre proiectul gazoductului AGRI, ministrul azer al energiei Natiq Aliyev a spus „Am creat toate companiile necesare, tot cadrul necesar, insa nu intelegeam de ce, dar mergea foarte greu Trebuia sa aflam de ce s-a intamplat asta si cred ca principala problema era finantarea (…) Noi garantam construirea conductei pana in Georgia si pentru portiunile ulterioare am sugerat crearea unor grupuri de investitii care sa vina cu banii si sa investeasca in unitatile legate de gazul natural lichefiat”

El a dat exemplul unor companii precum SOCAR si Romgaz care s-au decis sa investeasca in proiect, insa a adaugat ca au existat se pare neintelegeri intre parteneri pe partea financiara.

Totul vine in contextul in care in februarie, vicepresedintele companiei azere de stat SOCAR, Elshad Nasirov, a declarat ca proeictul AGRI este de actualitate, insa interesul s-a diminuat.

Valeriu Zgonea, seful Camerei Deputatilor, a spus in capitala azera ca in privinta proiectului AGRI a existat un blocaj, care s-a datorat si unor schimbari de politica in zona, schimbari care nu au fost nici din cauza statului azer si nici din cauza celui roman. Oficialii romani au spus ca vizita in Azerbaidjan a avut rolul de a accelera dezvoltarea proiectului AGRI.

Pe de alta parte, despre proiectele Nabucco West si TAP ministrul azer al industriei a spus ca ambele sunt viabile. „Imi imaginez ca in viitor Azerbaidjanul va avea suficiente resurse de gaz pentru a alimenta ambele proiecte si a livra prin ele gaz catre Europa, dar in prima etapa trebuie luata o decizie comerciala dupa evaluari atente care sa tina cont de cat mai multe circumstante”, spune Natiq Aliyev.

Cele spuse vin in contextul in care oficialii azeri au spus deja ca inclina pentru TAP care ar fi intr-un stadiu mai avansat decat Nabucco West. Consortiul de la Shah Deniz va alege in iunie unul dintre aceste mari proiecte.

Despre AGRI

Proiectul AGRI, considerat de autoritatile romane cel mai ieftin pentru transportul gazelor naturale din Marea Caspica si Asia Centrala catre Europa, urmareste ruta Baku-Kulevi-Constanta. Gazele din Azerbaidjan vor fi lichefiate in Kulevi si apoi transportate prin Marea Neagra pana la Constanta, unde va avea loc un proces de delichefiere prin terminalul LNG.

Proiectul ar putea costa 4 – 4,5 miliarde euro, la o capacitate de pana in opt miliarde metri cubi de gaze naturale, iar constructia lui ar putea fi finalizata intr-un an sau doi de la realizarea studiului de fezabilitate.

Despre Nabucco West si TAP (gazoductul trans-adriatic)

Exista doua proiecte care concureaza pentru ruta de transport catre Europa a gazelor din Azerbaidjan: Nabucco West si TAP

Nabucco West este conducta ce va transporta gazele de la frontiera turco-bulgara, prin Bulgaria, Romania si Ungaria catre Terminalul de gaze central-european din Baumgarten (Austria). Proiectul este dezvoltat de OMV, MOL, Transgaz, Bulgargaz, BOTAŞ si RWE.

Proeictul concuremt Trans Adriatic Pipeline (TAP) prevede transportul gazului in sudul Europei, din Grecia, prin Albania, Marea Adriatica si Italia. Partenerii dispusi sa investeasca sunt: Axpo (Elvetia), Statoil si E.ON Ruhrgas. Consortiul de la Shah Deniz va alege in iunie castigatorul dintre aceste doua proiecte.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro