Sari direct la conținut

Proiectul de lege care obliga hipermarketurile sa comercializeze produse locale in proportie de minim 51%, amanat timp de o luna

HotNews.ro
Cumparaturi in hipermarket, Foto: Agerpres
Cumparaturi in hipermarket, Foto: Agerpres

Proiectul de lege care impune supermarketurilor sa comercializeze produse din „lantul scurt de aprovizionare”, adica locale si regionale, in proportie de minim 51%, a fost retrimis la comisia de agricultura, la solicitarea deputatilor PSD, cu termen pentru un raport suplimentar de o luna de zile.

Proiectul trebuia sa primeasca votul final in Camera Deputatilor marti, insa PSD a cerut retrimiterea la comisie pe motiv ca celelalte proiecte de lege care vizau modificarea aceleiasi legi – 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare – nu au primit raport separat.

Desi presedintele comisiei de agricultura, Nini Sapunaru, a explicat modalitatea in care s-a lucrat pe cele patru proiecte de lege are vizau supermarketurile, propunerea de intoarcere la comisie a proiectului a fost adoptata, astfel ca aceasta lege se amana.

Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania considera ca propunerea legislativa ar avea ca obiectiv „subminarea comertului modern” si sustine ca „lantul scurt de aprovizionare nu garanteaza sprijin pentru producatorii romani si restrange libertatea consumatorilor romani de a alege”. Asociatia solicita „eliminarea amendamentelor neconcurentiale si discriminatorii din proiectul legii comercializarii produselor alimentare (Legea 321)”.

„Conceptul de adoptat de catre Comisia de Agricultura nu reprezinta deloc o garantie nici pentru consumatorul roman ca va avea acces la produse romanesti intr-o pondere mai mare – dar la preturi egale sau mai mici – si nici pentru producatorii romani ca vor fi aparati de concurenta unor producatori externi. Dimpotriva, apare riscul ca, de exemplu, producatorii bulgari sa devina mai atractivi pentru magazinele din sudul Romaniei si cei din Ungaria pentru magazinele din vestul tarii. In prezent, supermarketurile reprezinta principalul canal de promovare a produselor romanesti, iar aceasta tendinta va continua. Motivatia este simpla: consumatorii din Romania solicita produse romanesti”, arata Asociatia Marilor Retele Comerciale, intr-un comunicat.

Reprezentantii comerciantilor spun ca marile magazine „au inteles sa dezvolte impreuna cu producatorii locali proiecte comerciale dedicate produselor romanesti prin oferirea de servicii logistice si oportunitati de promovare. Aceste actiuni sunt realizate prin bugete de marketing – adica si prin asa-numitele , explicit acceptate si de legislatia comunitara” si subliniaza ca, prin efectul schimbarilor legislative preconizate, „acestea nu vor mai fi posibile.”

Marii comercianti mai sustin ca „Astfel de grupuri instiga la nerespectarea principiilor de piata si a libertatilor economice ale comerciantilor si consumatorilor. Prin utilizarea unor mesaje populiste – de genul se urmareste crearea unei atmosfere generale de ostilitate, chiar de ura, fata de supermarketuri”.

Ei amintesc ca „punctul de vedere al Guvernului, semnat in februarie 2016 de Primul Ministru Dacian Ciolos, a fost negativ” si isi exprima speranta ca „experienta in domeniu a unor fosti inalti demnitari ai Comisiei Europene sa se faca simtita”.

Comerciantii mai spun ca „Ministerul Agriculturii a declarat public ca sprijina respectivul proiect de lege pentru ca este in interesul producatorilor romani. Nu a prezentat insa nicio analiza care sa ofere o minima garantie ca producatorii romani au capacitatea verificata prin care sa sustina – constant, cantitativ, calitativ-sortimental sau logistic -, aprovizionarea magazinelor cu cotele obligatorii de produse impuse de noua forma a legii.”

Ei solicita „Guvernului si Camerei Deputatilor sa nu accepte eludarea obligatiei de notificare catre Comisia Europeana a intregului text adoptat, deoarece in forma actuala aceasta procedura este ceruta doar in cazul articolului referitor la etichetarea carnii romanesti”.

„AMRCR isi exprima speranta ca oamenii de decizie responsabili in aceasta tara vor gasi formulele adecvate pentru a putea initia si construi politici si solutii inteligente si fezabile referitoare la intreaga problematica acoperita de Legea 321, care sa ia in considerare toti actorii lantului comercial”, incheie Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania.

  • Ce prevede proiectul de lege contestat de comercianti

Potrivit propunerii legislative, hipermarketurile si supermarketurile vor fi obligate sa puna pe rafturi produse din „lantul scurt de aprovizionare”, adica locale si regionale, in proportie de 51%. Este vorba despre carne proaspata, legume si fructe proaspete, lactate, oua si miere.

In cazul in care nu respecta prevederile, magazinele risca amenzi de 100.000 pana la 150.000 lei sau chiar suspendarea activitatii pe o perioada de pana la sase luni.

„Proiectul de lege prevede amenzi pentru cei care nu respecta alte prevederi importante din lege, precum aceea ca nu ai voie sa mai faci facturi in plus la producatori, nu ai voie sa impui un pret minim pe piata, cum s-a intamplat pana acum. Sunt amendati cu sume intre 100.000 – 150.000 de lei si in caz de abateri repetate se poate merge pana la inchiderea magazinului”, a precizat presedintele Comisiei pentru agricultura, Nici Sapunaru.

Legea vizeaza supermarketuri cu cifra de afaceri mai mica de 2 milioane euro.

Unul dintre proiectele modificate in comisia de agricultura, pe aceasta tema, prevedea si inchiderea supermarketurile in weekend, insa in comisie s-a renuntat la acest articol. „Nu inchidem supermarketurile in weekend”, a insistat Sapunaru.

Guvernul urmeaza insa sa stabileasca prin hotarare de guvern situatiile speciale in care nu se poate respecta procentul de 51%, de exemplu in lunile de iarna cand nu exista legume si fructe proaspete sau in cazul unei situatii exceptionale in care nu se poate gasi suficienta carne proaspata.

„Putem sa functionam pe acest lant scurt, dar nu poti sa gandesti intr-o lege toate variabilele care pot aparea si atunci lasam la libertatea Guvernului sa stabileasca procentele, sa stabileasca normele de aplicare pentru acest articol privind aprovizionarea pe lantul scurt”, a mentionat Sapunaru.

Ministrul Agriculturii, Achim Irimescu, a spus ca sustine proiectul de lege privind comercializarea produselor alimentare, in conditiile in care acesta incurajeaza prezenta produselor romanesti in magazine.

„Sustinem aceasta lege, este foarte important sa incurajam prezenta produselor romanesti in magazine. Acum, sigur, ca e 51- 52 -50 – 49%, e o chestiune de nuanta. Foarte important este sa incurajam producatorii nostri, sa se regaseasca cat mai mult in hipermarketuri. Este important ca acest act legislativ sa nu creeze tensiuni, ci sa reglementeze lucrurile in sistem, iar consumatorul si producatorul sa nu fie afectati”, a spus Irimescu la Comisia pentru agricultura a Camerei Deputatilor.

El a adaugat ca in perioada de criza producatorul este cel mai afectat iar acest lucru se vede inca pe piata laptelui, unde criza persista, iar in acest context considera ca initiativa legislativa este bine-venita.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro