Sari direct la conținut

Retailerii se confruntă cu lipsa de casieri și de oameni care aranjează produse pe raft / Crește numărul clienților care întârzie plățile

HotNews.ro
Fructe la supermarket, Foto: Hotnews / Florin Barbuta
Fructe la supermarket, Foto: Hotnews / Florin Barbuta

O majoritate covârșitoare a companiilor care operează în zona retailului (94%) se așteaptă la costuri de personal mai ridicate în 2023.

Gradul de optimism în retail și FMCG este substanțial mai mare în România, căci într-un studiu similar al companiei Horváth, desfășurat pe plan european (în iunie 2023), răspunsurile erau mult mai prudente.

Pentru combaterea deficitului de forță de muncă, firmele din domeniu au în vedere oferirea de salarii peste medie și a unor modele de lucru flexibile.

Cele mai afectate domenii: zona casieriilor sau pentru aranjarea produselor în rafturi.

Principalul motiv pentru deficitul de forță de muncă este creșterea economică susținută, în paralel cu fluctuația ridicată de personal, precum și schimbările demografice atunci când generația „baby boomers“ (persoanele născute între 1946 și 1964) va ieși la pensie.

Oamenii sunt considerați tot mai des resursa cea mai importantă din companie iar retenția angajaților este crucială, se arată în studiu.

Companiile lucrează la modele flexibile de lucru pentru a rămâne atractive și pentru noile generații. În industria de retail se observă o lipsă a forței de muncă, de exemplu în zona casieriilor sau pentru aranjarea produselor în rafturi.

Totodată, companiile din FMCG se confruntă cu un deficit ce ține de profilurile cu calificări specifice (de exemplu ingineri), cât și la nivel de blue collars, mai arată studiul citat.

In industria de Retail, pe lângă optimizările interne, o atenție sporită este acordată îmbunătățirii experienței clienților, de exemplu prin folosirea de noi tehnologii precum AI, atât la nivel strategic (analiza datelor), cât și la optimizarea proceselor de plată.

De la debutul conflictului din Ucraina putem observa o schimbare la nivelul temelor de interes: companiile își monitorizează performanța din perspectiva aplicării prețurilor.

Pentru companiile din FMCG este esențială capacitatea de a gestiona prețurile, mai ales ținând cont de creșterile la nivelul materiilor prime. Multe companii au incorporate deja pentru echipele de vânzări obiective ce țin de aplicarea prețurilor (price enforcement targets).

O altă tendință este cea legată de reducerea stocurilor create pe timpul crizei din lanțul de aprovizionare. În paralel, companiile se confruntă cu un număr tot mai mare de clienți care întârzie plățile din cauza creșterii ratelor dobânzilor.

Durata prelungită de încasare a creanțelor este un semnal de alarmă și indică des dificultăți cu gestionarea creanțelor sau cu sistemele de facturare și colectare. În timp ce încep să apară semne de încetinire pe piață, companiile devin din ce în ce mai conservatoare în legătură cu investițiile pe termen lung, stabilind criterii tot mai stricte pentru noile proiecte.

Pentru companiile din FMCG, nevoia de lichiditate a crescut masiv, deoarece în multe cazuri se duce o luptă pentru eliberarea capitalului blocat în stocuri mari.

Despre utilizarea Inteligenței Artificiale:

Impactul real al aplicațiilor de AI este la acest moment necunoscut, motiv pentru care observăm o prudență și oarecum insecuritate în răspunsuri, arată studiul Horvath.

Industria de Retail ia în considerare mai intens optimizarea funcțiilor interne prin inteligență artificială, în timp ce industria de FMCG evaluează oportunitatea în dezvoltarea produselor.

În prezent, inteligența artificială se află într-un stadiu incipient, comparabil cu lansarea internet-ului, exemplele de utilizare la scară largă vor apărea în viitor (de exemplu pentru gestionarea stocurilor, planificarea resurselor umane, personalizarea experienței clienților, analiza datelor și procesele de luare a deciziilor, precum și automatizarea fluxurilor de lucru).

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro