Românii din peste 300 de localități pot obține certificate de naștere sau deces digitale / De ce trebuie să vină la ghișeu și cât au de așteptat
Ofițerii de stare civilă pot înregistra nașterile și decesele exclusiv în format digital în 334 de localități din țară, după ce alte 5 municipii reședință de județ s-au interconectat la sistemul IT pentru emiterea actelor de stare civilă, a anunțat marți Ministerul Afacerilor Interne. Cetățenii din aceste localități pot cere eliberarea certificatelor de naștere și deces în format electronic, dar pentru asta trebuie să vină la ghișeu.
De ce trebuie să vii la ghișeu dacă vrei certificat în format digital și în cât timp se obține actul
Potrivit informațiilor transmise de MAI la solicitarea HotNews.ro, cei interesați să obțină aceste certificate în format digital trebuie să se prezinte la oficiul de stare civilă pentru a depune documentele necesare, inclusiv cererea de eliberare a certificatului de stare civilă, și să comunice ofițerului de stare civilă o adresă de email.
Actele în format digital solicitate le vor primi în maxim trei săptămâni, dacă cererea este făcută în țară, sau între două și șase luni, dacă e făcută în străinătate.
Motivul? Extinderea sistemul IT pentru emiterea actelor de stare civilă se realizează etapizat, fiind necesară interconectarea celor 3.188 de unități administrativ-teritoriale, astfel că platforma destinată prestării serviciilor exclusiv on-line cetățenilor, la momentul actual, nu poate fi accesibilă.
Dacă cererile se fac, încă, fizic, toată activitatea de înregistrare a evenimentelor de stare civilă naştere sau deces se realizează exclusiv digital în acest sistem informatic.
Evident, cetățenii pot opta să primească aceste certificate de naștere sau deces și în format fizic, printat pe un formular securizat.
Extinderea, la nivel național, a sistemului IT are ca termen de finalizare data de 24 septembrie 2024.
Iași, Cluj, Ilfov și Buzău, județele cu cele mai multe localități interconectate la acest sistem IT
Cele cinci noi municipii care au fost interconectate la platforma IT de înregistrare a actelor de stare civilă sunt Brașov, Drobeta-Turnu Severin, Giurgiu, Reșița și Suceava.
MAI a publicat și situația numărului de localități în care funcționează în prezent acest sistem.
Din cele 334 de localități interconectate până acum, cele mai multe sunt din Iași (76 de localități), Cluj și Ilfov (ambele cu câte 40 localități) și Buzău (30 localități).
Certificatele în format digital cerute de români sunt destul de puține
La începutul acestei luni, MAI anunța că „din 8 mai 2024 cetățenii din municipiile Cluj-Napoca, Constanța, Slobozia, Iași, Deva, Sibiu, Timișoara și județul Ilfov vor putea obține în format digital, dar și fizic, la cerere, certificate de naștere și deces”. După 10 zile de la implementare, ministerul a anunțat și primele date privind digitalizarea actelor de stare civilă:
- 1.474 evenimente de stare civilă au fost înregistrate, dintre care 604 privind evenimentul de viață naștere și 870 privind evenimentul de viată deces;
- 927 certificate de naștere au fost eliberate, dintre care 788 în format fizic pe un formular securizat, respectiv, 139 în format digital (Timiș – 99, Sibiu – 28 și Bihor – 3) ;
- 907 certificate de deces au fost eliberate, dintre care 877 în format fizic pe un formular securizat, respectiv, 30 în format digital;
Din aceste date reiese că majoritatea celor care au avut nevoie de astfel de certificate au preferat să le primească pe format fizic, deși puteau opta și pentru cel digital.
„În ceea ce privește actele de stare civilă stocate în arhiva electronică precizăm că au fost validate 13.069 acte de stare civilă dintre care 12.252 acte de naștere, 370 acte de deces și 447 acte de căsătorie. Referitor la codul numeric personal(CNP) care conține codul unic 70, în Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă au fost generate 688 de CNP-uri”, a comunicat în data de 19 mai de Ministerul Afacerilor Interne.