Sari direct la conținut

Scenariu SF sau total realizabil? Cum vede Philips viitorul in care vom merge mai rar la doctor fiindca datele despre sanatatea noastra vor fi transmise automat printr-o multime de terminale conectate la internet

HotNews.ro
Standul Philips la targul IFA, Foto: Philips
Standul Philips la targul IFA, Foto: Philips

​Tot mai multe dispozitive de toate dimensiunile se conecteaza la internet si pot comunica intre ele, dar si cu noi oamenii. Aceasta realitate va schimba pentru totdeauna modul in care ne monitorizam starea de sanatate si o multime de dispozitive de precizie vor strange indicatori medicali si ii vor trimite catre doctori, pentru ca acestia sa ne avertizeze daca ceva este in neregula. Philips a prezentat la targul IFA Berlin o serie de solutii si aplicatii care permit utilizatorilor sa-si urmareasca singuri o serie de indicatori de sanatate si sa rareasca vizitele la medicii care vor fi informati online despre cum evolueaza pacientii. Intregul plan suna interesant, dar nu va fi ferit de provocari si controverse.

Gadget-uri cat se poate de serioase

Deja ne-am obisnuit cu o multime de gadget-uri care „numara” cati pasi facem, ne spun cate ore dormim bine si cat timp ne „perpelim” in pat sau ne arata la cate batai de inima pe minut ajungem cand mergem cu bicicleta sau cand alergam.

Philips, marca olandeza cunoscuta la noi in anii 90′ datorita casetofoanelor, televizoarelor si aspiratoarelor, a devenit acum un nume important in lumea dispozitivelor electronice de monitorizare a sanatatii si propune tot mai multe gadget-uri mai putin spectaculoase ca imagine, insa cu un grad mare de precizie a masuratorilor.

Philips a trecut prin vremuri complicate si a trebuit sa se reorienteze, dupa ce pe piata TV-urilor concurenta asiatica a preluat controlul datorita preturilor mici cu care a venit. Philips s-a numarat la targul de tehnologie IFA Berlin printre putinele companii europene cu stand de mari dimensiuni, intr-un peisaj in care chinezii, sud-coreenii si japonezii au dominat cand era vorba de opulenta si de numar de noutati.

Dezvoltarea uluitoare a internetului si pasiunea oamenilor pentru gadget-uri nu puteau trece neobservate in domeniul sanatatii, unul extraordinar de „banos” pentru companii.

Un raport Markets&Markets arata ca piata dispozitivelor conectate la internet folosite in scopuri medicale a fost in 2015 de aproximativ 32 miliarde dolari si va ajunge la peste 160 miliarde in 2020. In afara de Philips, cei mai mari jucatori sunt Medtronic, IBM Corporation, Cisco Systems (SUA) si GE Healthcare (Marea Britanie).

Cum vede Philips „mariajul” dintre diverse aparate conectate si sanatatea noastra?

Compania porneste de la premisa ca sistemele de sanatate din multe tari, evident si Romania, sunt tot mai presate de faptul ca a crescut numarul celor cu boli cronice, populatia imbatraneste si numarul de medici este insuficient.

„Credem ca putem schimba sistemul de sanatate din a fi reactiv, cum este astazi cand astepti sa te imbolnavesti si apoi mergi la spital si speri sa fie medici acolo si speri ca vei putea plati si ca vor avea grija de tine. Am vrea ca sistemul sa devina proactiv, oamenii sa poata prelua controlul unor capitole din sanatatea lor si sa nu trebuiasca sa mearga des la doctor, fiindca pot incepe sa aiba informatii clinice de la diverse dispozitive din viata de zi cu zi, pentru a-si imbunatati starea de sanatate, iar astfel presiunea asupra sistemului medical se va reduce”. spune Liat Ben-Zur, Senior Vice-President, Digital Technology Leader la Philips.

Dispozitivele aduse de Philips sunt variate, de la un smartwatch care masoara detaliat pulsul si alti indicatori conecsi, pana la termometre sau periute de dinti „smart” care au si conectivitate Bluetooth. Acestea colecteaza datele de utilizare de la pacienti, le agrega intr-o platforma online dezvoltata de companie, iar informatiile vor ajunge la medicii care pot urmari evolutia pacientilor, fara ca acestia sa vina des la consultatie.

Deocamdata majoritatea terminaleor „smart” s-au lansat in SUA, acum isi fac intrarea pe pietele foarte mari din Europa – de exemplu Germania si Marea Britanie, iar din 2017 vor ajunge si in Romania. In plus, pentru moment aplicatiile Philips genereaza fisiere PDF pe care utilizatorul poate, daca doreste, sa-l trimita prin e-mail la medic sau la clinica, insa pe viitor aceste informatii ar putea ajunge automat la medici prin intermediul aplicatiilor companiei, daca userii vor dori acest lucru.

Terminale care iti spun ce faci rau si ce faci bine

Cei care folosesc diverse terrminale doresc interpretarea indicatorilor inregistrati si pot alege sa isi schimbe stilul de viata in functie de acesti factori. Partea importanta este ca aceste dispozitive sunt certificate medical, ceea ce inseamna ca arata valori corecte, nu cum se intampla cu smartwatch-uri ieftine care dau valori ciudate ale pulsului sau cu aparate de masurat tensiunea luate din supermarket, aparate care sufera la capitolul acuratete. Este adevarat insa ca aceste aparate Philips sunt mai scumpe decat cele conventionale: de exemplu smartwatch-ul – care nu exceleaza ca grafica si interfata – este in jurul a 250 euro.

Unde ajung datele? Totul se bazeaza pe platforma de cloud computing HealthSuite care este „coloana vertebrala” a intregului sistem unde sunt colectate datele si unde medicii le pot accesa. Liat Ben-Zur de la Philips mentioneaza insa ca datele nu sunt detinute de companie, ci pacientii au control asupra lor si exista si un nivel ridicat de criptare. „Nu putem lua date ale pacientilor pentru a le analiza, ci doar daca pacientii ne dau acordul sa facem asta”.

Securitatea datelor medicale este un domeniu cat se poate de serios si cu implicatii grave. Sunt date sensibile si confidentiale, iar atacurile informatice in acest domeniu nu vor intarzia sa apara. Totul depinde de cum se vor pregati si apara companiile din sector si de cum vor reactiona in caz ca apare o „bresa”.

Daca utilizatorul isi da acceptul ca datele sa fie analizate, Philips poate face conexiuni si poate sa furnizeze o serie de legaturi intre seriile de date. De exemplu sistemul de monitorizare a copilulului (uGrow) culege date si le poate analiza. Iti poate spune de exemplu ca in anumite zile in camera este un nivel mai mare de poluare si ca atunci copilul doarme mai agitat si mai putin.

Acelasi sistem de monitorizare, agregand date pentru mai mult timp, te poate avertiza daca temperatura copilului a crescut extrem de mult si te poate sfatui sa il duci la doctor sau, din contra, iti poate indica faptul ca unele fluctuatii sunt normale si ca nu trebuie sa intri in panica.

Philips in Romania

Produsele prezentate la Berlin vor fi incepand cu 2017 si in Romania, spune Doru Rusanescu, director general pentru divizia Personal Health în sud-estul Europei.

In ce mod ar putea fi lansat smartwatch-ul in Romania? „Nu vrem sa-l lansam ca un dispozitiv individual, ci vrem sa-l lansam in conexiune cu comunitatea medicala, fiindca poate sa dea informatii unor oameni care au probleme cu inima si poate ajunge intr-o faza in care sa previna un atac de cord. Intai trebuie sa avem un parteneriat, iar acesta sa sustina o preventie, in sensul ca, daca ceasul iti detecteaza pulsul si se va dori sa se urmareasca impreuna cu un doctor cum evolueaza, pulsul, sau in general stilul de viata al unui pacient, este nevoie sa fie transmise datele respective catre un doctor care sa le interpreteze”, spune Doru Rusanescu.

Philips are doua divizii: Personal Health si Health Systems, a doua fiind axata pe tehnolgii si solutii pentru sistemul sanitar. In Romania sunt aproximativ 100 de angajati si de aici se coordoneaza activitatile din 10 tari.

In afara operatiunilor comerciale, compania olandeza are o fabrica la Orastie unde sunt produse expresoare si aparate pentru igiena orala. Numarul de angajati este de aproximativ 1.000, iar cifra de afaceri a fost in 2014 de 500 milioane lei.

Trei exemple de conectivitate

Printre noutatile lansate la IFA Berlin se numara programul Philips pentru sanatatea cardiaca bazat pe un smartwatch si pe alte dispozitive ce fac masuratori si trimit date catre o aplicatie speciala. Datele sunt analizate si utilizatorii primesc indrumari medicale in functie de istoricul lor medical, scopul fiind sa se reduca factorii de risc ce favorizeaza bolile cardiovasculare.

Compania a prezentat si uGrow, un sistem de monitorizare a bebelusilor format din mai multe dispozitive care se conecteaza la o platforma dezvoltata de Philips. Sunt colectate date de la diverse dispozitive, cum ar fi un termometru smart si un sistem de supraveghere, iar aceste date sunt combinate cu informatii precum tipare de hranire si somn pentru a oferi feedback personalizat, sfaturi despre aspectele pe care ar trebui sa le urmarească si confirmari ca dezvoltarea bebelusului este corespunzatoare.

Aplicatia se poate conecta prin Philips HealthSuit la doctori de familie si medici pediatri care pot da sfaturi parintilor mult mai rapid.

Tot la Berlin a fost prezentata si periuta electrica smart care iti face o „harta a gurii” pe care o poti trimite dentistului care sa-ti spuna apoi daca faci periajul corect sau nu.

Televizoare in standul Philips de la IFA

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro