Sari direct la conținut

Scrisoare a producatorilor de energie regenerabila catre premier: Modul de calcul al cotei pentru certificate verzi nu este nici functional, nici coerent

HotNews.ro

Reprezentantii industriei energiei regenerabile sunt ingrijorati fata de viitorul energiei regenerabile in Romania de propunerea Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) de stabilire a unei cote obligatorii de energie electrica produsa din surse regenerabile de energie (E-SRE) care beneficiaza de sistemul de promovare prin certificate verzi pentru anul 2017 la nivelul de 8,3% din consumul final brut de energie, se arata intr-o scrisoare a trei organizatii din domeniului energiei regenerabile transmise premierului Dacian Ciolos.

„Noi am semnalat in mod repetat autoritatilor ca modul de calcul al cotei anuale obligatorii de energie regenerabila nu este nici functional, nici coerent”, se arata in scrisoare.

Potrivit acesteia, valoarea cotei propusa de ANRE de 8,3% pentru 2017, sub nivelul celei din 2016 si mult sub nivelul cotei de 18% prevazuta in legea 220 pentru anul 2017, lege in baza careia s-au facut investitiile in sectorul regenerabilelor reprezinta dovada clara ca actualele reglementari nu sunt functionale. Reamintim ca producatorii de energie regenerabila au investit peste 7 miliarde de euro in sectorul energetic in baza unei legi adoptate de Parlamentul Romaniei care a creat asteptari legitime de recuperare a investitiilor. „In mod regretabil, remarcam ca autoritatile, in loc sa actioneze pentru atragerea de investitii noi in domeniul energetic, trateaza cu totala lipsa de interes investitiile deja efectuate, iar prin politicile aplicate incepand cu 2013, investitorii acumuleaza an de an pierderi financiare masive”, se precizeaza in scrisoare.

Potrivit acesteia, in situatia in care nu se intervine si nu se recalculeaza cota obligatorie de energie regenerabila sustinuta in sensul cresterii semnificative a acesteia fata de nivelul anului 2016 (12.15%), pentru asigurarea venitului minim necesar operarii parcurilor si rambursarii finantarii obtinute pentru realizarea investitiilor, singurul rezultat va fi distrugerea totala a industriei de energie regenerabila cu riscul real al ratarii tintelor pentru anul 2020. Asa cum inclusiv ANRE mentioneaza in calculele care fundamenteaza cota de 8.3% propusa, mai putin de 50% din certificatele verzi emise in 2017 vor putea fi valorificate, iar daca tinem cont si de excedentul existent deja in piata de aproximativ 6.5 milioane certificate care deja azi nu au cumparator, acest procent va scadea la cca 30%, se mai arata in document.

„Totodata, ne manifestam indignarea fata de „propunerea alternativa” a ANRE, de a fixa cota obligatorie de energie regenerabila la nivelul de 12,3%, care ar conduce la o continuare de facto a politicii instituita prin OUG 57/2013 de amanare a unei parti a veniturilor din certificate verzi. Pe langa faptul ca aceasta propunere denota lipsa analizelor de impact in luarea deciziilor, este inca o dovada ca singurele solutii gasite constau in reduceri succesive de venit din partea producatorilor. Este de neinteles si de neacceptat cum se poate reglementa un deficit de cerere pe piata certificatelor verzi, deficit care deja azi este urias (peste 6,5 milioane certificate verzi care nu au cumparator azi in piata), fara a se tine cont de reducerea reala a pretului en-gros al energiei din ultimii 3 ani, care in mare parte se datoreaza aportului energiei regenerabile asa cum si ANRE recunoaste in rapoartele sale anuale”, precizeaza organizatiile din domeniul energiei regenerabile.

Acestea precizeaza ca industria eoliana a raportat pierderi de 500 milioane euro in 2014, pierderi care se vor regasi si in rezultatele financiare din 2015 si 2016. „Recenta propunere a ANRE de instituire a unei cote de 8,3% in anul 2017 va reprezenta lovitura de gratie data producatorilor de energie din surse regenerabile care se vad azi pusi in fata unui faliment sigur, care va genera actiuni in instanta impotriva statului Roman pentru recuperarea prejudiciilor cat si retragerea capacitatilor din productie cu consecintele de rigoare asupra indeplinirii tintelor asumate de Romania pentru anul 2020. Nici propunerea alternativa nu va salva industria, chiar din contra prin amanarea in continuare a emiterii de certificate verzi dublata de lipsa cererii, efectul este acelasi si anume falimentul masiv al industriei care va avea consecinte grave in economie prin pierderea de venituri la bugetul de stat, pierderea de locuri de munca si mai ales prin cresterea pretului energiei electrice si pierderea statutului de tara exportatoare de energie”, sustin reprezentantii industriei regenerabile.

Acestia mai spun ca in Parlament se propune o noua schema de suport pentru energia provenita din biomasa, biogaz si geotermie. „O asemenea schema este propusa fara realizarea unei analize de costuri si beneficii pentru a se vedea impactul pozitiv sau negativ al acesteia, si inainte de a se definitiva strategia nationala care sa defineasca mixul energetic pe care Romania si-l doreste in orizontul anului 2030. Nu in ultimul rand, aceasta schema este propusa in contextul in care autoritatile clameaza ca Romania deja si-a atins tintele asumate pentru anul 2020, motiv invocat mereu de autoritati pentru implementarea masurilor ostile actualilor producatori din sectorul regenerabilelor. Nu intelegem cum actualele investitii sunt falimentate prin masurile ostile succesive din ultimii 3 ani iar noi investitori sunt ademeniti in continuare in domeniul energiei regenerabile din Romania. Acest mod de a face politici este ne-sustenabil si el va avea drept consecinta pierderea definitiva a increderii investitorilor in Romania”, mai arata reprezentantii industriei regenerabile.

Acestia solicita realizarea de urgenta a modificarilor necesare la legea 220/2008 prin emiterea unei ordonante de urgenta prin care incepand din 2017 toate certificatele verzi, inclusiv cele amanate, sa fie valorificate, ca fiind singura masura care poate salva industria de la faliment.

De asemenea, mai solicita fixarea pretului certificatului verde la valoarea minima legala si reintroducerea certificatelor amanate intr-o perioada de timp mai lunga de trei ani (varianta actuala a legii), pentru protejarea consumatorilor finali fata de o crestere prea abrupta a impactului certificatelor verzi in factura de electricitate.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro