Sfârșitul motoarelor cu ardere internă: Cum arată angajamentele, termenele și ofertele giganților auto
Mulți producători de mașini și-au luat un angajament radical față de trecerea la mașina electrică, promițând că vor scoate motoarele cu ardere din gamă uneori încă din 2030 sau că vor reduce treptat ponderea lor în producția lor. AFP prezintă care sunt termenele pe care și le asumă giganții auto.
Toyota
Pionierul automobilelor hibride Toyota, care nu credea în mașinile alimentate cu baterii, a călcat în sfârșit pe accelerație și intenționează să lanseze treizeci de modele complet electrice până în 2030.
Compania de automobile numărul 1 din lume se așteaptă să vândă 3,5 milioane de vehicule electrice pe an până în 2030, sau aproximativ o treime din vânzările sale actuale. Marca sa premium Lexus va deveni 100% electrică până în 2035.
Ford
Ford s-a angajat la COP26 de la Glasgow să „lucreze” pentru a se asigura că până în 2040 toate mașinile noi vândute au emisii zero.
Grupul anunțase deja crearea a patru fabrici dedicate vehiculelor electrice în Statele Unite, ca parte a planului său de electrificare de 30 de miliarde de dolari.
Producătorul american se așteaptă ca 100% din vânzările sale să fie complet electrice până în 2030 în Europa (40% până la 50% la nivel global).
Volvo
Volvo Cars, de asemenea semnatară a acordului de la Glasgow și subsidiară a Chinese Geely, intenționează să retragă din catalogul său până în 2030 toate modelele sale cu ardere, inclusiv hibrizii.
Polestar, tânărul brand electric de la Geely și Volvo, și-a anunțat intenția de a ieși la bursă pentru a-și accelera expansiunea globală.
Stellantis
Grupul care reunește PSA (Peugeot, Citroën, Opel) și FCA (Fiat, Chrysler) a renunțat la dezvoltarea motoarelor cu ardere și intenționează să investească 30 de miliarde de euro în electrificarea gamelor sale până în 2025 și în software.
Mărcile DS și Lancia vor deveni 100% electrice din 2024, respectiv 2026. Alfa Romeo va fi 100% electrică în Europa și America de Nord până în 2027, Opel în Europa până în 2028.
Volkswagen
Gigantul german Volkswagen își propune să devină lider mondial în vânzarea mașinilor electrice. Lansat la sfârșitul anului 2020, compactul său ID.3 se luptă deja cu Tesla pentru a domina piața electrică europeană.
Nr. 2 mondial în industria auto se așteaptă să vândă 50% din vehiculele electrice până în 2030 și „aproape 100%” până în 2040 pe piețele sale principale.
El plănuiește să investească 73 de miliarde de euro în cinci ani pentru a face trecerea la electric. La fel ca Tesla, grupul intenționează să instaleze o rețea mare de stații de încărcare rapidă în întreaga lume.
Marca sa de lux Audi va fi alimentată 100% cu baterii în 2033. Lamborghini, care aparține și gigantului german, intenționează să-și electrifice întreaga gamă de mașini sport cu hibrizi până la sfârșitul lui 2024 și să ofere o mașină sport 100% electrică până în 2027.
Daimler
Grupul german Daimler va investi 40 de miliarde de euro în electrificarea producției sale pe parcursul deceniului.
Din 2025, Mercedes va lansa doar „arhitecturi” 100% electrice. Mercedes-Benz este unul dintre semnatarii COP26.
Jaguar Land Rover
Pentru a-și reinventa gama, Jaguar Land Rover, o subsidiară a grupului indian Tata și totodată semnatar la Glasgow, va investi 2,5 miliarde de lire sterline (2,8 miliarde de euro) pe an, în mare parte în electrice. Mașinile sport Jaguar vor fi 100% electrice din 2025.
Renault-Nissan
Pionier electric cu Zoé, grupul Renault vizează mai mult de 65% din vehiculele electrificate până în 2025. Va lansa zece noi vehicule electrice cu baterie până în 2025, inclusiv o versiune modernă și „accesabilă” a iconicului Renault 5, fabricat în Franţa.
Partenerul Alianței Renault, Nissan, va lansa 15 vehicule electrice până în 2030 și va viza 50% din vânzările electrice și hibride până în 2030, față de aproximativ 10% în 2020.
BMW
În următorii zece ani, producătorul german BMW vrea să vândă zece milioane de modele 100% electrice, față de peste 4 milioane anunțate anterior. Filiala sa Mini va întoarce complet spatele motoarele cu ardere în zece ani.
GM
General Motors, semnatară a COP26, și-a deschis prima fabrică de pick-upuri electrice în noiembrie. GM vrea să comercializeze cel puțin 30 de modele electrice până în 2025.
Hyundai-Kia
Hyundai din Coreea plănuiește să prezinte 23 de modele de vehicule electrice până în 2025 și să distribuie mai mult de un milion de unități. Kia își va prezenta cele șapte modele electrice până în 2026, care ar trebui să ajungă la 20% din vânzările sale globale. (AFP)