Specialiștii în fiscalitate au avut probleme în completarea și depunerea Declarației unice
Completarea și depunerea Declarației unice a creat probleme nu numai celor care n-au legătură cu domeniul fiscal, ci și specialiștilor. Reprezentanții EY spun că au întâmpinat dificultăți ce țin de schimbarea constantă a modelului de formular, instrucțiuni alambicate, precum și versiunea softului în care se completează Declarația.
„A fost 31 iulie și nu 16 iulie, până la urmă, termenul pentru depunerea Declarației unice. Noi suntem oameni care toată ziua ne ocupăm de lucrurile astea. Teoretic trebuia să știm. Principalele probleme nu cred că au fost tehnice, precum ce fel să calculez 10% la impozit pe venit, ci altele. De exemplu, în săptămâna premergătoare datei de 16 iulie, în fiecare zi apărea un alt model al Declarației unice din punct de vedere formal. În fiecare zi, adică îți făceai un draft, îl completai, și pe urmă când să-l depui dădea o eroare și te întrebai de unde vine”, a spus Claudia Sofianu, partener EY, România în cadrul unei conferințe de presă.
Potrivit acesteia, a fost o provocare la care nu ne aștepta, pentru că formatul, conform autorităților, era predefinit și aprobat.
La rândul ei, Carmen Adamescu, partener EY, susține că instrucțiunile de completare a Declarației au fost alambicate.
„Ca sistem este gândit bine. Se poate folosi acel Spațiu Privat Virtual, acolo există o comunicație bidirecțională. Săracul a fost construit cu forțe proprii de către IT-ști din cadrul ANAF care se descurcă și ei cum pot, fără a avea licențe, fără a avea posibilitatea să-și achiziționeze tehnologii la nivelul unei instituți ca ANAF. De foarte mulți ani (ANAF) se vaită de situația aceasta pentru că încă nu o redresează și se pare că nici nu au intenția să o redreseze. Cert este că s-a putut depune. Instrucțiunile sunt atât de alambicate încât oricât de tehnic ai fi, oricât de consultant ai fi, indiferent cât IT-st și contabilitate, combinația dintre ele și suceala pe care au avut-o în ultimele două luni au fost dezastruoasă”, a precizat Adamescu.
- Noi aveam drafturile precompletate, colegii de la taxe ne-au învățat ce să facem, iar când a trebuit să o depunem, nu mai era, era alt model care pe 10 iulie îl schimbaseră, iar până pe 31 iulie l-au mai schimbat de două ori. Nu poate fi utilizat de către un om dacă nu are un pic de ajutor în direcția asta.
Alex Milcev, șeful departamentului de asistență financiară în cadrul EY, susține că nu știa ce versiune de Acrobat Reader avea nevoie.
„Eu din a doua încercare am reușit să o completez pentru că nu aveam nu știu ce versiune de Acrobat Reader. A trebuit să caut pe Google, să donwnloadez nu știu ce versiune”, a spus Milcev.