Secretele Primariei Capitalei: lipsa totala de transparenta privind spatiile comerciale si de birouri din patrimoniul Primariei
$(document).ready(function() { var etapa; var desfasurat; var targetOffset; $(„.doc_orig”).click(function() { var etapa = $(this).attr(‘id’); $(„.desfasurator”).css(„background-color”,”#fff”); $(„#” + etapa + „_pdf”).slideDown(); }); $(„.etapa_proces”).click(function() { var desfasurat = $(this).attr(‘id’); var targetOffset = $(„#” + desfasurat + „_desfasurat”).position().top – 30; $(„.desfasurator”).css(„background-color”,”#fff”); $(‘html,body’).animate({scrollTop: targetOffset}, 1000); $(„#” + desfasurat + „_desfasurat”).css(„background-color”,”#f2f2f2″); }); })
Povestea unei cereri către Primărie
Hotnews.ro va cere în instanță obligarea Primăriei Capitalei să facă publice informațiile despre spațiile publice și de birouri din Patrimoniul său.
Primăria Municipiului București
August 2013
Septembrie
Octombrie
1
4
2
3
5
6
Termen de soluționare
conform legii: 14 de zile
HotNews
Desfășurător
1
06 august 2013
HotNews trimite o cerere prin care solicită Primăriei să comunice:
-ce spații a închiriat sau are de închiriat aceasta; legile sau hotararile de Consiliu General pe baza cărora se face închirierea;
-ce direcții și instituții se ocupă de închirierea Patrimoniului;
-cum se calculează chiria percepută;
-unde pot vedea cetățenii spațiile de închiriat;
-cine semnează contractele și cum se iau deciziile de închiriere;
-câte spații aflate în administrarea PMB și AFI au fost înstrainate sau au devenit proprietate privata în urma unor litigii.
Vezi documentul original
2
07 august 2013
PMB răspunde că cererile au fost trimise spre analiză și răspuns Serviciului pentru Relația cu Mass Media al primarului general.
Vezi documentul original
3
12 august 2013
Serviciul pentru Relația cu Mass Media numește actele în baza cărora se fac închirierile și vânzările de spații și prin care se calculează chiriile, precum și organismele care fac atribuirea spațiilor. Serviciul menționează că situația spațiilor cu altă destinație decât aceea de locuință se află pe site-ul Primăriei, dar că pagina web cu spațiile comerciale e încă în lucru. Primăria comunică faptul că din 1990 și până în prezent AFI a încheiat circa 60.000 de contracte de vânzare-cumpărare, dar menționează că nu cunoaște numărul de contracte încheiate de către fostele ICRAL-uri și nici situația locuințelor înstrăinate în urma unor litigii. Totodată, Primăria specifică faptul că nu poate oferi date referitoare la persoanele care ocupă spațiile, pentru că e vorba de date personale.
Vezi documentul original
4
25 septembrie 2013
HotNews transmite Primăriei o Reclamație administrativă privind răspunsul incomplet primit și enumeră considerentele pentru care informațiile solicitate și rămase fără răspuns sunt de interes public. Jurnaliștii solicită lista spațiilor comerciale și cu altă destinație decât cea de locuințe închiriate, inclusiv adresa, suprafața, numele persoanei juridice sau fizice care a închiriat spațiul, data închirierii și a expirării contractului, procedura prin care s-a facut închirierea, chiria lunară primită de municipalitate și direcția sau instituția care a închiriat fiecare spațiu.
Vezi documentul original
5
27 septembrie 2013
PMB răspunde că cererea a fost trimisă spre analiză și răspuns Comisiei de analiză privind încălcarea dreptului de acces la informațiile de interes public din aparatul de specialitate al primarului general.
Vezi documentul original
6
27 septembrie 2013
PMB trimite către HotNews un „Răspuns la cerere” în care comunică faptul că solicitarea a fost trimisă din nou spre analiză și răspuns Serviciului pentru Relația cu Mass Media din aparatul de specialitate al primarului general.
Vezi documentul original
Infografic realizat de Monica Ulmanu în cadrul proiectului realizat de catre Friedrich Ebert Stiftung, Centrul de Resurse pentru participare publica (CeRe) si Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie (CRJI)
In 2012, veniturile Primariei Capitalei din concesionarea si inchirierea terenurilor/cladirilor pe care le are in administrare (sute de proprietati) au fost de circa 65 milioane de lei, potrivit bugetului rectificat la sfarsitul anului trecut. In comparatie, doar pentru cladirea de birouri de pe Splaiul Independentei unde are sediul, municipalitatea plateste chirie circa 15 milioane de lei. Desi este vorba de patrimoniul public, primarul Sorin Oprescu tine la secret spatiile comerciale si de birouri pe care le are in proprietate, cui le-a inchiriat si ce chirie primeste pentru acestea. Nici in cazul terenurilor concesionate prin licitatie municipalitatea nu este mai transparenta, pe site-ul institutiei nefiind trecuti castigatorii licitatiei si redeventa pe care acestia o platesc municipalitatii. Astfel, desi este criza si primarul general se plange ca nu are bani la buget, una dintre cele mai importante resurse ale Bucurestiului este utilizat complet netransparent.
- HotNews.ro va cere in instanta transparentizarea acestor informatii
Inchirieri spatii comerciale si de birouri administrate de municipalitate
Consiliul General al Municipiului Bucuresti are in proprietate sute de spatii comerciale si de birouri, majoritatea in centrul Capitalei. Aceste spatii sunt administrate de Primaria Capitalei prin Directia de Patrimoniu si Administratia Fondului Imobiliar (AFI).
Desi este vorba de patrimoniul municipalitatii, totul este trecut sub tacere. HotNews.ro a cerut inca din vara anului 2012 municipalitatii, folosind mailul biroului de presa, lista spatiilor comerciale si cu alta destinatie pe care le are in administrare, suprafata, cui sunt inchiriate si ce chirie primeste pentru ele. A trecut mai bine de un an si nu am primit niciun raspuns, desi am intrebat periodic prin telefon ce se intampla cu solicitarea noastra.
In luna august 2013 am revenit si am cerut din nou aceste informatii in virtutea Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, solicitarea fiind depusa la registratura Primariei.
Dupa 30 de zile, reprezentantii primariei au raspuns ca aceste date nu sunt publice.
„Cat priveste cele solicitate referitor la persoanele care ocupa aceste spatii, aceste date sunt informatii cu privire la datele personale, informatii exceptate de la accesul liber al cetatenilor, potrivit Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public”, se arata in raspunsul trimis HotNews.ro. Pe langa numele persoanelor, primaria nu a comunicat nici lista acestor spatii, adresa la care se afla si ce chirie primeste pentru ele, deci practic a evitat sa dea un raspuns.
Reprezentantii municipalitatii mai spun ca „pagina de web ce cuprinde spatiile comerciale se afla in prezent in lucru, aceasta urmand a fi finalizata dupa actualizarea tuturor spatiilor cu alta destinatie decat cea de locuinta. In pagina respectiva se gaseste lista cu toate spatiile comerciale inclusiv cele ramase disponibile”.
HotNews.ro a revenit si a facut plangere administrativa. La sfarsitul lunii septembrie, reprezentantii municipalitatii au raspuns ca plangerea noastra „a fost transmisa spre analiza si raspuns Comisiei de analiza privind incalcarea dreptului de acces la informatiile de interes public din cadrul aparatului de specialitate al primarului general a; municipiului Bucuresti”. Desi au trect 14 zile de la depunerea plangerii administrative, termenul prevazut de lege pentru comunicarea unui raspuns, nici pana la aceasta data nu am primit nimic.
Reamintim ca Romania Curata a cerut in 2011 Regiei Autonome Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat (RAAPPS) lista cu chiriasii din vilele regiei, insa institutia a refuzat sa comunice aceste date. Romania Curata s-a adresat instantei, iar instanta a obligat institutia sa comunice informatiile, ele neavand caracter personal.
Dovada ca aceste date nu sunt cu caracter personal sta chiar site-ul Primariei Capitalei unde se afla lista cu numele celor care au primit repartitii pentru locuintele sociale si persoanele care au concesionat domeniul public.
In plus, potrivit Legii 544/2001 prin informatie de interes public se intelege orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei.
Potrivil Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date prin date cu caracter personal se intelege – orice informatii referitoare la o persoana fizica identificata sau identificabila; o persoana identificabila este acea persoana care poate fi identificata, direct sau indirect, in mod particular prin referire la un numar de identificare ori la unul sau la mai multi factori specifici identitatii sale fizice, fiziologice, psihice, economice, culturale sau sociale. Deci, numele persoanelor nu face parte din categoria datelor cu caracter personal.
Cum se inchiriaza spatiile comerciale
Potrivit Hotararii Consiliului General 32/2007, contractele de inchiriere incheiate cu persoane fizice sau juridice pentru spatiile cu alta destinatie decat aceea de locuinta se fac in baza unui ordin de repartitie sau a unui proces verbal de licitatie. Cele expirate, se reinnoiesc si se prelungesc pe o perioada de 5 ani, fara insa a depasi data de 31.12.2012 .
Potrivit Hotararii 268/2010, cuantumul chiriilor pe spatiile comerciale sunt urmatoarele:
- Unitati bancare, hoteliere, loto prono, jocuri de noroc – intre 80 si 40 euro/mp/luna;
- Case de schimb valutar si amanet – intre 50 si 40 euro/mp/luna;
- Consignatii, agentii comerciale, imobiliare si de turism, birouri de avocatura, birouri consultanta – 30 si 10 euro/mp/luna;
- Unitati de alimentatie publica, cafenele – 30-15 euro/mp/luna;
- Unitati de comercializare produse alimentare si nealimentare, cofetarii, patiserii, internet cafe, fast food, show room-uri – 20 si 7,5 euro/mp/luna;
- Spatii pentru productie si prestar de servicii, farmacii si pentru activitati medicale – 10 – 4,5 euro/mp luna;
- Sedii pentru activitatea de cercetare si proiectare – 10- 4,5 euro/mp/luna;
- Sedii administrative, organizatii profesionale – 10- 4,5 euro/mp/luna;
- Activitati culturale, cinematografe si activitati sportive – 8-4 euro/mp/luna;
- Depozite independente, subsoluri destinate activitatilor comerciale, de productie si de prestari servicii: 6- 3 euro/mp/luna.
Beneficiaza de 30% reducere cladirile din Centrul Istoric, de 50% veteranii, invalizii si revolutionarii si de 30% reducere casele care nu au incalzire/electricitate/apa/canal/gaze la soba.
Daca municipalitatea vrea intre 30 de euro/mp in Centrul Istoric, la care se adauga o reducere de 30%, deci se ajunge la 20 de euro/mp, privatii cer intre 15 si 60 de euro/mp in aceeasi zona potrivit site-ului de inchirieri www.spatiicomerciale.ro.
Concesionarea terenurilor administrate de municipalitate
Concesionarea domeniului public se face in baza OUG 54/2006. Redeventa care revine Primariei se calculeaza dupa HCGMB 211/2006, pretul nefiind mai mic decat redeventa minima calculata prin HCGMB 211/2006. Concesionarea terenurilor se aproba de Consiliul General al Municipiului Bucuresti si se poate face direct sau prin licitatie cu strigare. Fiind aprobat prin hotarare de consiliu, procesul de concesionare a terenurilor este mult mai transparent, cetatenii putand vedea ce terenuri intentioneaza sa concesioneze municipalitatea.
In perioada 2008-2013, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat concesionarea a 10 terenuri. Sapte dintre acestea s-au atribuit direct, iar pentru 3 s-a facut licitatie publica dupa cum urmeaza:
In perioada 2008-2013, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat concesionarea a 10 terenuri. Sapte dintre acestea s-au atribuit direct, iar pentru 3 s-a facut licitatie publica dupa cum urmeaza:
Nr. Crt. |
Nr. Hotararii si data |
Adresa teren |
Suprafata |
Concesionar |
Redeventa |
Scopul concesiunii |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
4/28.01.2009 |
Str. Dr. lacob Felix nr. 33 – 39 39A, sector 1 |
207,18 mp |
Se va face licitatie |
Nu mai mica de 51.829 RON/an
13.490 Euro/an
|
in vederea realizarii unei cladiri cu destinatia de locuinte si spatii comerciale. |
2 |
109 din 30/06/2010 |
Splaiul lndependentei nr. 297, sector 6 |
137 mp |
S.C. ILIOTOMI GRUP S.R.L |
25.526 Ron/an
6.194 EURO/an |
pentru construire birouri si servicii pe un teren suprafata de 310,85 mp |
3 |
73 din 10/05/2010 |
Str. Polona nr. 37A, sector 1 |
65 mp |
S.C. CELERITAS TRANSLATIONS GRUP S.R.L. |
18.564 Ron/an
4.343 EURO/an |
necesar realizarii unei sectiuni dintr-un imobil cu functiunea de spatii comerciale, birouri si locuinte |
4 |
177 din 31/10/2012 |
Calea Grivitei, nr. 100-102, sector 1 |
1500 mp |
Se va face licitatie |
412.767,6 Ron/an
94.454,83 EURO/an |
necesar realizarii unui imobil cu destinatia de birouri, servicii, hotel, comert, locuinte, servicii bancare, multiplex- cinema |
5 |
275 din 29/05/2008 |
Str. Ghiozdanului nr. 1 A, sector 1 |
65,66 mp |
dl. Anghel Florin Dan |
11.008 Ron/an
2.967 EURO/an |
necesar realizarii extinderii unei cladiri cu destinatia de locuinte |
6 |
111 din 6/03/2008 |
In vecinatatea imobilului din Calea Grivi,ei nr. 164A, sector 1 |
149,95 mp |
dl. Bazgan Mihai Marian |
25.012 Ron/an
7.195 EURO/an |
necesar extinderii unei constructii deja existenta cu o cladire avand destinatia de atelier de creatie |
7 |
100 din 29/02/2008 |
Str. Vasile Gherghel nr. 55, sector 1 |
145 mp |
dl. TANASESCU VIRGIL ROMEO |
Redeventa anuala a concesiunii se va stabili la data perfectarii contractului, in baza metodologiei aprobate prin Hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti nr. 211/30.08.2006, cu modificarile si completarile ulterioare |
necesar realizarii extinderii unei cladiri cu destinatie de locuinta |
8 |
99 din 29/02/2008 |
str. Spatarul Milescu Nicolae nr. 53, sector 2 |
288 mp |
Se va face licitatie |
Redeventa minima anuala a concesiunii se va determina, la data organizarii licitaliei |
pentru realizarea unui imobil cu destinatia de locuinta |
9 |
98 din 29/02/2008 |
Str. Principatele Unite nr. 38-40, Sector 4 |
168 mp |
S.C. BUILDING DEVELOPMENT INTERNATIONAL S.R.L. |
Redeventa anuala a concesiunii se va stabili la data semnarii contractului |
pentru realizarea extinderii unei cladiri cu destinatia de birouri |
10 |
97 din 29/02/2008 |
Str. Serg. Nastase Pamfil nr. 40, sector 2 |
370 mp |
Se va face licitatie |
Redeventa minima anuala se va determina, la data organizarii Iicitatiei |
pentru realizarea unui imobil cu destinatia de locuinte si clinica medicala |
Daca in cazul concesiunilor fara licitatie, fiind terenuri cu o suprafata mica, este trecuta in hotararea de consiliu adresa terenului, cui este concesionat si pe ce suma, in cazul terenurilor pentru care se face licitatie, municipalitatea nu mai trece pe site cui concesioneaza terenul si pe ce suma, in urma licitatiei.
Asa cum s-a putut vedea din povestea de mai sus, cel putin in acest caz, Primaria Capitalei a refuzat sa comunice informatii de interes public, amanand circa un an sa furnizeze un raspuns. Daca in calitate de jurnalist lucrurile stau asa, noi avand resursele sa actionam in judecata instuitutia, cand vine vorba de simplii cetateni, care nu au nici informatiile nici resursele finaciare, este usor de imaginat ce se poate intampla.
„Acest material jurnalistic a fost realizat in cadrul proiectului realizat de catre Friedrich Ebert Stiftung, Centrul de Resurse pentru participare publica (CeRe) si Centrul Roman pentru Jurnalism de Investigatie (CRJI)”.