Sari direct la conținut

De ce e atat de greu sa gasim un taxi in Bucuresti si ce putem face daca soferul refuza cursa sau vrea bani in plus

HotNews.ro
Taxiuri, Foto: Hotnews
Taxiuri, Foto: Hotnews

Tot mai multi bucuresteni se plang in ultimele luni ca la orele de varf e aproape imposibil sa gasesti un taxi la comanda. Iar daca iesi pe strada, soferii care asteapta in statie fie spun ca te duc doar in anumite cartiere ale orasului, fie cer o suma de bani mai mare decat pretul normal al cursei, fara sa porneasca aparatul de taxat. Asta in conditiile in care reglementarile in vigoare spun clar ca daca taxiul este liber, clientul nu poate fi refuzat. Reclamatie la autoritati sau direct la firma de taximetre, care e solutia cea mai buna?

De ce e asa de greu sa gasesti un taxi?

Numarul de taximetre autorizate in Bucuresti a scazut in ultimii 5 ani de la circa 10.200 la 7.000, la o populatie de peste 2,1 milioane de locuitori. Acestora se adauga insa taximetrele din judetul Ilfov – circa 3.000. Legal, acestea au voie sa vina in Bucuresti doar ca sa aduca clientii din Ilfov, insa realitatea ne arata ca de multe ori raman in Capitala si iau clienti. Aceste 3.000 de taximetre nu au sunt insa dispecerizate, deci ele nu pot fi gasite de potentialii clienti care apeleaza centralele telefonice ale companiilor de taxi.

„Taxiurile autorizate in judetul Ilfov pot sa aduca clientii din Ilfov in Bucuresti. Nu au voie sa ia clienti din Bucuresti si sa duca in alta parte, nici in strada nici prin intermediul altor companii de taxi. Daca este prins ca stationeaza in statia de taxiu este sanctionat contraventional fiindca asta inseamna o permanentizare si o incalcare a legii”, a declaarat Ovidiu Muntean, purtator de cuvant Brigada Rutiera, pentru HotNews.ro. Cu toate acestea statiile de taxi sunt pline de taxiuri autorizate in Ilfov.

Consiliul general al Municipiului Bucuresti trebuia sa semneze un protocol cu Judetul Ilfov ca taximetristii ilfoveni sa isi poata desfasura activitaea in Capitala, insa acest lucru nu s-a intamplat. HotNews.ro a solicitat Primariei Capitalei informatii despre stadiul acestui protocol, insa nu am primit un raspuns pana la data publicarii articolului.

Ce putem face cand un taximetrist refuza cursa desi este liber sau ne cere mai multi bani?

Daca taximetristul refuza o cursa – desi este liber, cere mai multi bani, vorbeste urat sau refuza sa porneasca aparatul de taxat si cere o alta suma, clientii au trei posibilitati: pot depune o reclamatie la Primarie, la Protectia Consumatorului sau pot reclama la firma de la care este taxiul.

Ce se intampla daca faci reclamatie la primarie?

De la inceputul anului, Primaria Capitalei spune ca a facut 2018 controale la taximetre si a aplicat 360 sanctiuni in valoare de 384.700 lei. Dintre acestea, 188 de sanctiuni in valoare de 169.600 lei pentru transportatorii bucuresteni si 172 sanctiuni in valoare de 215.100 lei pentru cei ilfoveni. In plus, s-au aplicat 222 masuri complementare din care: 63 autorizatii taxi retinute, 1 autorizatie taxi retrasa, 4 certificate profesionale retinute si 54 adrese catre localitati din Ilfov pentru aplicare de masuri complementare.

Cea mai eficienta metoda: reclamatia la firma de taxi

Andrei Gafita, actionar Speed Taxi, sfatuieste clientii sa sune si la dispeceratul firmei de taxi unde au intampinat probleme pentru a face o reclamatie. Acesta spune ca este in interesul firmei sa ii sanctioneze pe taximetristi, deoarece pe termen lung firma pierde clienti si bani din cauza soferilor care nu respecta legea.

„Din punct de vedere legal, Primaria spune ca are un numar de contract pentru reclamatii, dar neoficial stim ca au un numar limitat de oameni care pot sa faca asemenea controale si sunt depasiti. Eu sfatuiesc un client sa ia o firma serioasa cu un brand si numar mare de masini care ofera posibilitatea acelei firme sa aiba un departament de control. Clientul nemultumit sa sune la dispecerat si sa inregistreze reclamatia, ca pe cei de la firma privata ii doare cel mai tare”, a declarat acesta.

Gafita spune ca exista un regulament de orgine interioara foarte strict, la prima reclamatie soferul fiind avertizat, iar apoi i se desface contractul de dispecerizare/contractul de munca.

„Punctual, noi avem un departament special de control, unde avem doi oameni care asta fac de dimineata pana seara. Fiecare reclamatie este preluata, daca este in timpul zilei, se preia pe loc, in timp real, si atunci se suna clientul se cer detaliile, se suna respectivul taximetrist, este chemat la firma si dupa care se resuna clientul de fata cu taximetristul respectiv pentru a putea fi o transparenta cat mai mare. Exista si tot felul de reclamatii pe care si le fac ei intre ei, adica un sofer de taxi are ceva cu alt sofer de taxi si atunci ii face o reclamatie cu intentia de a-i face rau din diverse motive. Cazurile acestea sunt mult mai rare decat cazurile reale. Daca sunt abateri de genul vorbit urat, ne despartim pe loc. Daca cer mai multi bani decat face cursa si nu pornesc aparatul de taxat am incheiat contractul de dispecerizare pe loc. Nu vreau sa las calul troian la mine in ograda”, a explicat Andrei Gafita.

Pentru a putea face reclamatie, clientii trebuie sa se uite la sigla si sa vada numele firmei de taxi, indicativul masinii, numarul de inmatriculare si, daca este posibil, numarul de autorizatie si numele soferului afisat pe ecusonul de pe bordul masinii.

Ce obligatii au taximetristii fata de clienti?

Potrivit Legii taximetriei, principalele obligatii ale taximetristilor fata de clienti sunt:

– sa aiba tinuta corespunzatoare, un comportament civilizat si preventiv in relatia cu clientul, respectand conduita de buna practica, conform prevederilor Standardului ocupational al taximetristului;

– sa nu refuze clientul in efectuarea unei curse in interiorul localitatii si sa respecte solicitarile legale ale acestuia;

– sa opreasca pe traseu la semnul clientului, cand se afla in pozitia de operare „Liber”, cu exceptia cazului cand se deplaseaza sa preia un client la comanda dispecerului sau cand conditiile de trafic nu permit aceasta manevra;

– sa elibereze bonul clientului la finalul cursei, pe baza caruia va incasa contravaloarea prestatiei efectuate;

– sa nu pretinda ca plata pentru prestatia efectuata decat suma prevazuta pe bonul client;

– sa nu angajeze transportul unui client aflat in stare avansata de ebrietate;

– sa transporte clientul la destinatie pe traseul optim sau pe traseul solicitat ori convenit cu acesta;

– sa transporte bagajele clientilor, in cazul transportului de persoane, in limitele spatiului destinat pentru acestea, fara perceperea de tarife suplimentare;

– sa nu transporte clienti pe bancheta din fata decat in cazul in care ii atentioneaza in prealabil ca au obligatia sa poarte centura de siguranta;

– sa nu fumeze si sa nu utilizeze mijloacele audio/video fara acordul clientului.

Pentru aceste incalcari ale legii, amenda este intre 200 si 500 lei.

In plus, este interzisa efectuarea unui transport in regim de taxi cu aparatul de taxat defect, cu lampa taxi scoasa din functiune sau fara a elibera bonul la finalul cursei. Pe langa amenzi, se dispun si masuri administrative privind retinerea, suspendarea, retragerea sau anularea, dupa caz, a unor autorizatii, copii conforme, atestate profesionale sau contracte.

Institutiile care pot verifica respectarea legii taximetriei sunt: Politia Rutiera, administratia locala, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, organele fiscale locale si judetene, organele de specialitate din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor, precum si din unitatile sale teritoriale, Autoritatea Rutiera Romana – ARR, prin reprezentantele teritoriale, Biroul Roman de Metrologie Legala, Regia Autonoma „Registrul Auto Roman”. Controlul in trafic se poate face doar impreuna cu Politia Rutiera.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro