FOTOGALERIE Pasajul de la Doamna Ghica, care trebuia să fie gata în această toamnă, este realizat doar în proporție de 40% / Structura metalică a podului întârzie din lipsa banilor
Pasajul rutier suprateran de la Doamna Ghica, despre care fostul primar Gabriela Firea promitea că va fi gata toamna aceasta, a ajuns abia la 40% stadiu de execuție. Potrivit informațiilor furnizate de Primăria Capitalei, structura de rezistență a pasajului (picioarele podului) și devierea rețelelor de utilități este aproape gata, însă structura metalică (tablierul) lipsește deoarece contractul pentru furnizarea oțelului, încheiat pe 21 august, a fost sistat din lipsa banilor. Termenul de finalizare este 5 mai 2021, însă nu e clar dacă poate fi respectat. Între timp, traficul în zonă este de coșmar din cauza șantierului.
Lucrarea este executată de Trustul de Clădiri Metropolitane, una dintre companiile municipale înființate de fostul primar Gabriela Firea, iar valoarea contractului de execuție este de circa 110 milioane lei fără TVA.
”În prezent, stadiul fizic al contractului este de aproximativ 40% din valoarea total contractată, împărțindu-se astfel: lucrările de relocare rețele și sistematizare sunt finalizate în proporție de 90%; lucrările de infrastructură drum sunt finalizate în proporție de 80% (10% din aceste lucrări se vor executa după montarea tablierului metalic, fiind vorba despre ultimul strat de asfalt, stratul de uzură care se va așterne unitar pe tot proiectul la sfârșitul lucrărilor); infrastructura pasajului (2 pile și 2 culei) este realizată în proporție de 99%, rampa 1 în proporție de 100% și rampa 2 în proporție de 50%; suprastructura pasajului (tablierul, predalele și parapeții) – în proporție 0% (parte din material este în stoc la furnizor); semnalizări și semaforizare definitivă (după turnarea stratului de uzură) – în proporție de 0%”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.
Primăria Capitalei a emis două autorizații de construire pentru pasajul de la Doamna Ghica, una pentru eliberarea amplasamentului, devierea rețelelor edilitare și sistematizarea circulației la sol și alta pentru construirea pasajului. Termenul de finalizare al pasajului este de 5 mai 2021.
”Autorizația de construire nr.499/9361 a fost emisă în data de 18.09.2019 pentru „Eliberare de amplasament (defrișare arbori, devieri și reamplasari rețele edilitare, sistematizare la sol) în vederea construirii Pasajului Doamna Ghica”, iar ordinul de începere a fost emis în data de 27.11.2019. Autorizația de construire nr. 191/3041 a fost emisă în data de 16.04.2020 pentru „Lucrări pasaj și rampe de acces – Pasaj Doamna Ghica” având ordin de începere cu data de 06.05.2020. Durata conform contractului este de 15 luni (3 luni proiectare și 12 luni execuție), iar perioada de garanție este de 36 luni. Temenul de finalizare al obiectivului de investiție asumat prin contract este de 12 luni de la ordinul/ordinele de începere pentru fiecare obiect în parte. Conform contractului, predarea obiectivului la care se face referire este programată a se face la data de 05.05.2021 (12 luni de la ordinul de începere pentru pasaj)”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.
Nu este clar însă dacă termenul de 5 mai 2021 va fi respectat deoarece tablierul metalic lipsește deocamdată.
Pentru furnizarea tablierului metalic, Trustul de Clădiri Metropolitane a încheiat cu Compania Municipală Consolidări S.A. un contract de lucrări ce are ca obiect „Lucrări de construcții tablier metalic – Pasaj Doamna Ghica”, valoarea acestui contract fiind de 22.983.181,60 lei fără TVA.
Compania Municipală Consolidări S.A. a încheiat mai departe cu societatea GE.CON COM PROD SERV S.R.L. un contract pentru furnizarea a 935 tone de material din oțel necesar uzinării și montării tablierului metalic aferent Pasajului Doamna Ghica. Valoarea contractului este de 8.224.987,00 lei, fără TVA, și o durata de 3 luni începând cu 21.08.2020.
”Până la această dată a fost achiziționată cantitatea de 187,971 tone pentru care s-a plătit suma de 1.144.600,51 lei, fără TVA. Din cauza dificultăților financiare, contractul a fost sistat până la asigurarea finanțării”, se arată în răspunsul dat de Compania Municipală Consolidări la solicitarea HotNews.ro.
Primăria Capitalei a transmis că încearcă rezolvarea problemelor financiare.
”Plățile făcute de PMB către companie până la această dată sunt de 21,844,358.77 lei fără TVA, reprezentând aproximativ 20% din valoarea totală a contractului. Executantul este în perioada asumată prin contract, drept urmare, nu există motive pentru sancționare pentru întârziere. Având în vedere că este o dezvoltare importantă la infrastructura rutieră a Municipiului București, se încearcă rezolvarea problemelor financiare apărute în cursul lucrării, alocand astfel lichiditățile necesare terminării acestui pasaj în termenul prevăzut”, se arată în răspunsul transmis HotNews.ro.
Lucrările la pasaj au început în septembrie 2019, și fostul primar general, Gabriela Firea a anunțat că vor fi gata în septembrie 2020.
Contractul pentru execuția pasajului a fost semnat cu Trustul de Clădiri Metropolitane, în mai 2019, valoarea acestuia fiind de circa 110 milioane lei fără TVA.
”Valoarea contractului conform Proiect Tehnic aprobat este de 110.034.377,95 lei exclusiv TVA, din care valoarea de 4.995.354,12 lei fără TVA, reprezentând lucrările suplimentare rezultate în urma avizelor emise de către deținătorii de rețele. Menționăm că valoarea contractului, la sfârșitul lucrării, va fi semnificativ redusă datorită optimizarilor identificate împreună cu proiectantul, executantul și consultantul în timpul execuției, prin optimizarea anumitor operațiuni la calea de rulare (infrastructură drum) și la devierile de rețele. Până la această dată nu s-a solicitat beneficiarului introducerea unor entități (subcontractanți) în vederea desfășurării contractului. Pentru anumite lucrări/servicii specifice, TCMB a apelat la sprijinul unor societăți de profil pentru că lucrările să poată fi executate și realizate în conformitate cu Proiectul Tehnic și cerințele privind calitatea lucrărilor”, a transmis Trustul de Clădiri Metropolitane.
Pasajul se face peste Șoseaua Colentina, la intersecția cu strada Doamna Ghica, va avea două benzi pe sens și posibilitatea amenajării unei linii de tramvai în viitor, prin tăierea unei benzi de circulație.
”Pasajul va începe din zona intersecției străzii Doamna Ghica cu Bulevardul Lacul Tei. Accesul spre pasaj va fi reconfigurat, iar partea carosabilă va fi extinsă de la 4 benzi la 6 benzi. Toate intersecțiile cu drumurile laterale vor fi reamenajate ținând cont de nouă configurație stradală, pentru asigurarea unei circulații fluente. Trotuarele se vor proiecta pe ambele părți ale arterei și vor avea o lățime de minimum 1.5 metri”, a explicat primarul Gabriela Firea, la semnarea contractului cu constructorul.