Sari direct la conținut

VIDEO Un an de la alegerile locale: Nicușor Dan, la HotNews LIVE. De ce nu se vede mare lucru? Mare parte din activitatea mea a fost de a stabiliza instituția. Până în martie-aprilie am avut conturile blocate / Noul regulament de parcare va stârni extrem de multe discuții/ La iarnă va fi puțin mai bine ca iarna trecută

HotNews.ro
Nicusor Dan la Hotnews LIVE, Foto: Hotnews
Nicusor Dan la Hotnews LIVE, Foto: Hotnews

Noul București, promis de primarul Nicușor Dan în campania electorală, se lasă așteptat. Primarul spune că în primul an de mandat s-a ocupat de stabilizarea instituției, în condițiile în care erau datorii curente de 3 miliarde lei și conturile blocate, dar și de probleme sistemice – a oprit toaletările și defrișările de arbori în neștire, a oprit construcția pe spațiile verzi, nu se mai construiesc blocuri între case. Nicușor Dan spune că a reușit să deblocheze conturile instituției abia în primăvară și abia atunci a putut deloca și investițiile în infrastructură. Edilul promite că, începând de anul viitor, partea de infrastructuă la care a lucrat până acum va începe să se vadă: se vor trasa marcajele rutiere, se vor face piste pentru biciclete, se vor achiziționa tramvaie, iar parcurile vor arăta decent. În ceea ce privește furnizarea agentului termic, Nicușor Dan promite că va fi mai bine ca iarna trecută, însă vor fi în continuare probleme serioase.

Emisiunea a fost realizată de Catiușa Ivanov.

Interviul a fost transmis LIVE pe conturile de Facebook și YouTube ale HotNews.ro.

Principalele declarații:

A trecut un an de la alegeri, 11 luni de mandat. Ce ați făcut în această perioadă, pentru că nu se vede mare lucru?

  • Am preluat un oraș în faliment, aveam datorii de 3 miliarde. A trebuit să rezolv treburile urgente, nu se puteau plăti salarii
  • A trebuit să deblochez investițiile, conturile erau blocate
  • Se lucrează pe toate marile șantiere începute. Unul dintre ele este șantierul de la Glina pentru epurarea apelor uzate. Dacă nu terminăm până în 2023, există riscul să dăm banii înapoi
  • Am preluat o direcție juridică cu 5.000 de procese, cu avocați neplătiți de 2 ani, procese cu mize de milioane de euro
  • Mare parte din activitatea mea a fost de a stabiliza instituția și de a o face funcțională

Când vom vedea rezultate concrete?

  • O să vedeți la final de 2022 primele din cele 100 de autobuze electrice pentru care avem bani europeni și pentru care fosta administrație a ratat licitația

Traficul este de coșmar, ce măsuri ați luat?

  • Pentru primărie, așa cum am preluat-o, a fost un efort să asigurăm chiar mentenanța semafoarelor
  • Compania care le gestionează avea datorii uriașe
  • Pe lucrările de infrastructură, am deblocat șantierele mari
  • În acest moment, după ce în Doamna Ghica oamenii au stat în șantier, am reușit să refacem la suprafață
  • Pe toate celelalte bretele se circulă acum pe 2 benzi, la Doamna Ghica

Era nevoie de 9 luni pentru circulația la sol?

  • Până în martie-aprilie am avut conturile blocate, nu am putut plăti nicio investiție
  • A fost un efort uriaș să deblocăm conturile. Din acel moment, am reușim să operaționalizăm compania Trustul de construcții metropolitane
  • Am preluat-o cu datorii de 40 de milioane

Prelungirea Ghencea:

  • Am început lucrările chiar săptămâna asta, avem bani alocați și vom lucra continuu
  • Pentru moment nu avem bani pentru tramvai, dar va rămâne locul liber pentru când vom avea bani
  • Eu cred că în vara lui 2023 această lucrare va fi terminată până la șoseaua de centură, cu tot cu parcare de 450 de locuri
  • Tramvaiul depinde de momentul la care vor fi bani

Ce ați făcut pentru managementul traficului?

  • Nu am avut bani

Orașul este o mare parcare, cu mașini care blochează pietonii și traficul. Ce ați făcut?

  • Una din investițiile pe care am reușit să le deblocăm e parcarea de la Cora Pantelimon, va fi gata cam într-o lună
  • Pe situația generală a parcărilor, într-unul din contractele cu firmele de avocatură s-a făcut un draft cu noul regulement de parcare
  • Noul regulament de parcare este o decizie care va stârni extrem de multe discuții, prefer să nu spun nimic până nu voi discuta cu consilierii
  • Orice fel de intedicție și taxare va naște discuții și vrem să discurăm înainte cu majoritatea din CGMB

Transport public

  • Cel mai important lucru, semnarea contractelor cu Astra Arad pentru 100 de tramvaie. Un tramvai costă sub 2 milioane de euro, din bani europeni
  • Primul tramvai va sosi în vara anului viitor
  • A durat mai mult pentru că primăria a acționat prost, au fost contestații, Astra Arad a câștigat și în perioada asta prețurile au crescut foarte mult
  • Prețurile au fost pe oferta făcută de Astra înainte de litigii. După ce Astra primește prima tranșă din contract, de 30%, poate solicita majorarea contractului și va fi o decizie a CGMB și probabil că îi va da această majorare
  • Din punct de vedere moral, e justificată creșterea, se raportează la prețuri la materiale care au crescut
  • Până la final de 2022 vom avea primele autobuze electrice
  • Vrem să încurajăm oamenii să folosească abonamentele. Dacă iei abonament pe un an STB-Metrou, plătești 1.200 de lei
  • Încercăm să îndrumăm oamenii către abonament pentru a-i fideliza oentru transportul public
  • Nu sunt extrem de mulțumit, dar s-au făcut pași pentru respectarea orarului
  • Nu putem acum să avem orar respectat, dar, cel puțin, vrem ca mijloacele de transport să plece de la cap de linie când e stabilit și acum în sfârșit există un contract cu o sancțiune de 100 de lei pentru șoferii STB care pleacă mai târziu

Când vom avea benzile unice?

  • Imediat după ce va fi aprobată strategia de parcare

Când vom avea benzi de biclete promise în campanie?

  • Același răspuns

E posibil ca măcar un om să ia la pas centrul și să înlocuiască dalele stricate? Măcar lucruri mici să fie făcute

  • Nu se poate duce primarul cu niște angajați să înlocuiască o dală
  • S-a scos la licitație un acord-cadru pentru străzi și trotuare, vor fi selectate firme și apoi va fi o minilicitație pentru lucrări punctuale
  • Acum 3 zile acest contract era în verificare la ANAP
  • Repet, nu mai suntem în faliment, s-au deblocat investițiile, am oprit în sfârșit tot ce a însemnat urbanism derogatoriu

Termoficarea și avariile. Cum va fi la iarnă?

  • Aproximativ 15 km de rețea au fost schimbați în această vară
  • Vrem să vedem exact ce putem îmbunătăți
  • Am reușit să stabilizăm situația financiară pentru Termenergetica-Elcen, vom fi într-o situație financiară corectă la acest final de an
  • Sper să putem prelua Elcen, cu sprijinul Guvernului, până la finalul anului
  • Aș fi vrut să fie mai mulți km, dar ar fi trebuit să preluăm contracte în desfășurare, nu să facem noi licitația
  • La iarnă va fi puțin mai bine ca iarna trecută. Mi-as dori mai mult, dar asta e ce s-a putut face

Va crește gigacaloria pentru bucureșteni?

  • Tehnic, e complicată discuția Decizia ve veni la CGMB, după ce vom avea prețul de la ANRE

    Acum subvenționăm 2/3 din prețul gigacaloriei, contractul cu CE pentru realizarea a 210 km de rețea împiedică subvenția la infinit

  • Nu se pune problema de a renunța la subvenție. Va fi o creștere a acesteia, cu circa 20%, date la ochi, decizia va fi în octombrie
  • Vom vedea în ce măsură vrea și Guvernul să facă o subvenționare

Caracatița Firea – companii municipale

  • Am păstrat provizoriu 4 companii, pentru că oferă niște servicii
  • Cele 14 companii închise- 2.700 de oameni
  • În total, au plecat cam 25 de oameni din PMB

Suspendarea PUZ-urilor de sector

  • A fost cea mai importantă decizie luată, pentru că tot ce înseamnă blocaj în trafic, familii care stau în cartiere fără grădiniță, disfuncționalitate în oraș, vine din lipsa de planificare urbană
  • Problemele sunt structurale, cu cartiere întregi în care se permite construirea exagerată

Ce șanse sunt ca aceste PUZ-uri să fie anulate în instanță?

  • Ar fi un dezastru ca pe 1 martie 2022 ele să reintre în vigoare, după ce expiră suspendarea
  • Prima posibilitate e ca prefectul să le atace în instanță și atunci se suspendă de drept
  • Și prefectul, și DNA au primit motivele de nelegalitate încă de acum 2 luni

În ce stadiu e Planul Urbanistic General?

  • O echipă de avocați verifică dacă acest contract mai e sau nu în vigoare. Avea 3 etape, s-a realizat o jumătate din prima
  • Orice am face, nu o să avem PUG mai devreme de 3 ani și soluția e atunci punctuală, pentru proprietarii care au drepturi legitime să construiască pe parcelele lor. Asta înseamnă PUZ-uri

Ați blocat certificatele de urbanism?

  • Nu e edevărat, am emis cel puțin 300 de certificate de urbanism, cel puțin 200-250 autorizații de construire și poate 500 de autorizații pentru rețele
  • În Direcția de Urbanism a domnit frica de instanță și atunci nu și-a mai asumat nimeni nimic. Se dădea certificat de urbanism pentru a dărâma o construcție din zonă protejată, omul se ducea, își lua apoi toate avizele și ulterior primea de la PMB autorizație de demolare
  • Ar fi fost foarte simplu să semnez ca primarul. Am luat la mână toată documentația și sunt zeci de certificate de urbanism și autorizații întoarse, iar de aici întârzierea, dar se va rezolva cu această întârziere

Tăierile de copaci

  • Se făceau cereri de defrișare cam pentru 1.000 de copaci pe an. Aceste cereri ajungeau la Direcția de Mediu din PMB și erau aprobate, cu aceeași frică de instanță: nu cumva să cadă
  • La ochi, jumătate din aceste cereri de tăiere nu erau justificate
  • Nu erau specialiști, nu am vrut să semnăm toate cererile de defrișare pentru a nu perpetua fenomenul pe care l-am văzut ani la rând

De ce au ajuns parcurile în stare deplorabilă?

  • A fost din nou dificultatea de a lucra cu aceste companii municipale
  • ALPAB avea contractul delegat și spuneau că nu pot interveni, Compania de parcuri avea tarife foarte mari și erau nemotivați știind că va fi desființată compania
  • S-a schimbat managementul, dar problema nu s-a rezolvat nici așa
  • M-am implicat apoi direct, am stabilit contracte și grafic de lucrări, nici așa nu a mers. ALPAB dădea vina pe companie și invers
  • Cât de cât, s-a mai remediat
  • În Cișmigiu s-au rezolvat toate problemele, mai puțin mizeria lăsată de păsări. Nu mai e mobilier rupt. Într-adevăr, sunt aleile crăpate
  • De anul viitor vom aloca fonduri importante pentru reabilitarea parcurilor. În toamna de peste 2 ani veți vedea că parcurile PMB vor arăta într-adevăr ca niște parcuri

Relația cu USR-PLUS și delegarea atribuțiilor către viceprimari

  • Atâta timp cât eu sunt în această coaliție nu o să critic și nu o să fac comentarii, sunt deja prea multe tensiuni pe scena politică
  • Nu există vreo chestiune pe care viceprimarii să o fi propus și eu să nu fi fost de acord

De ce ați păstrat directorii din spitale?

  • Fiecare are un mandat provizoriu, vom face un concurs în ianuarie, probabil, pentru toți directorii de spitale și pentru directorul ASSMB
  • Am avut această intenție mai de mult, dar ne-am concentrat pe acțiuni pentru COVID

Cum s-au pregătit pentru pandemie spitalele din subordinea PMB?

  • Coordonarea revine CNSU pentru tot ce înseamnă pandemie. Am colaborat permanent cu ei
  • Sunt 12 din 19 spitale alocate parțial pentru COVID, sunt 54 de paturi la ATI și, cu totul, peste 700 de paturi pentru COVID
  • Am ajutat, în special în faza de început, am detașat oameni la call-centerul organizat în primăvară de DSP
  • Ne-am făcut toată treaba care ne-a fost cerută

Ce proiecte aveți pe PNRR?

  • Avem 18 proiecte pe sănătate care au fost depuse – extinderi, construire de corpuri noi, circuite ISU
  • Pe zona de mediu avem un proiect de înverzire a Bucureștiului, dar vom vedea, nu sunt optimist
  • Apropo de asta, am obținut administrarea Parcului Natural Văcărești. El trebuie păzit, pentru a nu se mai da foc, întrețineri minimale și amenajare
  • Sunt optimist că Parcul Văcărești va intra pe PNRR, e o oportunitate de dezvoltare
  • Mai avem proiecte pentru tramvaie, dar aici nu sunt optimist
  • Valoarea proiectelor depuse e de peste 7 mld de euro, dar e clar că nu vom ajunge să le avem finanțate pe toate

În ce stadiu este metroul ușor?

  • Va fi un proiect comun cu Ministerul Transporturilor și cu Ilfovul. La finalul anului vom fi la faza de studiu de prefezabilitate
  • Va fi pregătit pentru fondurile europene clasice
  • Acum, putem considera că linia de tren Otopeni-București este primul element din metroul de suprafață
  • Sper ca la final de 2023 vom avea niște linii, chiar dacă nu vor fi trenuri până atunci

Care e relația dvs cu dl Cîțu?

  • O relație corectă. Nu vreau să fac foarte multe speculații, sunt sprijinit de 3 partide
  • Sunt multe zone în care Bucureștiul nu se poate dezvolta fără sprijin guvernamental
  • Aceste competiții interne din PNL și USR-PLUS au consumat multă energie, acum se termină și sperăm să ne putem așeza la masă, eu sunt pregătit

De ce comunicați așa de greu?

  • Pentru că am vrut să mă concentrez pe rezolvarea marilor probleme. A fost o pauză de comunicare în perioada mai-septembrie pentru că așa m-am gândit eu, să nu ies până nu dau drumul la marile șantiere

Câți km de benzi unice pentru STB ați creat?

  • Insignifiant. E nevoie de regulament de parcare

Câți km de piste pentru biciclete ați inaugurat?

  • Probabil că niciunul

Reorganizarea PMB

  • Am spus deja că pe ceea ce înseamnă companii, când vom ajunge la final cu lichidarea celor 14 companii, vom avea mai puțin cu 2.700 de oameni. Acum mai sunt 1.000 de oameni
  • În PMB urmează o restructurare, dar probabil că spre finalul anului

Când vom avea un patinoar?

  • E foarte complicat, aștept un raport pentru Flamaropol să vedem ce facem în continuare cu litigiul în instanță între primărie și constructor

Când vom vedea o fărâmă din ce ați promis în campania electorală?

  • Nu se mai defrișează copaci în neștire, am oprit construcția pe spații verzi, nu se mai construiesc blocuri între case. Sunt lucruri deja făcute
  • Când vom vedea marcaje rutiere și parcuri care arată mai bine? Anul viitor
Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro