Sociologul Mircea Kivu: Mos Craciun a fost "inventat" pentru marketing
„Asocierea dintre sarbatoarea Craciunului si facutul cadourilor este o inventie de marketing”, a declarat intr-un interviu la RFI sociologul Mircea Kivu. El precizeaza pe de alta parte ca asocierea Anului Nou cu mancarea este de fapt un reflex din era comunista.
Reporter: Cum va explicati acest consumism al romanilor si nu numai al lor, dus la extrem, in preajma Craciunului?
Mircea Kivu: Daca as fi rau, as spune ca de fapt Mos Craciun a fost inventat pentru asta, pentru ca de fapt toata asocierea aceasta dintre sarbatoarea Craciunului si facutul cadourilor este o inventie de marketing si este relativ recenta. Daca studiem traditiile populare din Romania, nu o sa aflam ca cineva a facut cadouri acum doua sute de ani, in Romania, de Craciun. Asocierea aceasta s-a facut intrucat comerciantii au nevoie la sfarsit de an sa lichideze stocurile de marfuri. Si cu timpul, oamenii au cazut prada acestor miscari de marketing. Sigur ca ne si place sa facem si sa primim cadouri, dar pana la urma, fiecare om isi pune deoparte niste bani pentru cadourile de Craciun, poate chiar se gandeste cu multa vreme inainte de ziua sarbatorii ce cadou sa faca persoanelor apropiate si asa mai departe si nu stiu daca e rau lucrul acesta.
Rep.: Unii s-ar putea intreba cum altfel sa intri in atmosfera Craciunului, daca nu mergi la magazin cu banii intr-o mana si lista de cumparaturi in alta?
M.K.: Eu am petrecut in urma cu vreo 40 de ani un Craciun intr-un sat din Maramures si acolo oamenii intrau in atmosfera sarbatorilor de iarna mergand intai la biserica, dupa aceea familiile colindau din casa in casa si petreceau in felul acesta toata noaptea. Se pot face sarbatori si fara cadouri, dar repet, lucrul asta s-a incetatenit, oamenii asociaza puternic sarbatoarea Craciunului cu obiceiul de a face cadouri si nu stiu daca e rau.
Citeste continuarea pe www.rfi.ro.