Firea: Declinul demografic s-a accentuat și 1 din 5 cupluri din România este infertil. Guvernul adoptă un sprijin de 15.000 lei pentru fertilizarea in vitro
Ministrul Familiei, Gabriela Firea, a spus miercuri la Guvern că anul trecut s-au născut cei mai puțini copii, 180.000, iar anul acesta cu 20% mai puțin și că dincolo de scăderea natalității mai e și o problemă de sănătate – infertilitatea.
- „Sunt cauze multiple pentru care tinerii din Romînia ori amână momentul în care decid să aibă copii, ori de cele mai multe ori situația financiară este cea care îi împiedică să decidă să aibă copii, sau dacă au unul renunță să mai aibă 2 sau 3 copii, dar în ultimii ani există și o altă mare problemă legată de domeniul sănătății, și anume infertilitatea. Unul din 5 cupluri din Romînia este infertil.
- Sunt date furnizate de către specialiști și toate statele europene fac eforturi pentru a susține cuplurile căsătorite sau nu sau femeile care suferă de această afecțiune și anume infertilitatea și sunt în imposibilitatea de a-și plăti aceste tratamente care sunt destul de costisitoare.”, a declarat miercuri Gabriela Firea.
Aceasta a spus că speră că Guvernul va adopta miercuri un program de sprijin de 15.000 de lei pentru acoperirea întregii proceduri de fertilizare in vitro pentru cuplurile sau femeile singure care vor să apeleze la acest tratament și să devină mame.
Premierul Ciucă a spus că sigur va fi adoptat acest act în Guvern, fiind și fonduri alocate în acest sens.
Gabriela Firea a mai spus că ordinul comun al Ministerului Familiei și al Ministerului Muncii speră să apară în câteva zile și deja până la sfârșitul anului să avem primele beneficiare ale acestui program.
Principalele prevederi ale programului:
- – Obiectivul Programului îl reprezintă acordarea unui sprijin financiar pentru maximum 10.000 de cupluri sau persoane singure, începând cu 1 ianuarie 2023, pe teritoriul României pentru efectuarea procedurilor recomandate în vederea obținerii unei sarcini viabile.
- – Pentru anul 2022 se acordă sprijin financiar pentru un număr de maximum 2.500 de cupluri sau persoane singure, începând cu data de 1 octombrie 2022.
- – Beneficiarii programului sunt cuplurile și persoanele singure, definite drept cuplurile și persoanele singure care au recomandare din partea unui specialist să urmeze proceduri necesare care să aibă ca rezultat creșterea natalității Beneficiarii trebuie să fie cetățeni români. Procedurile trebuie să se desfășoare pe teritoriul României.
- – În cadrul programului, fiecare cuplu sau persoană singură poate beneficia de acordarea sprijinului financiar pentru un număr de maxim trei proceduri în fiecare an de derulare al programului.
- – Beneficiarii programului nu pot aplica, în același an atât la programul derulat de Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse și de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale cât și la alt program cu același scop, finanțat din fonduri publice și derulat la nivel central sau local.
- – Cuplurile și femeile din România care au indicație în vederea efectuării procedurilor de specialitate recomandate, vor primi un ajutor financiar în valoare de maximum 15.000 lei per beneficiar pentru decontarea cheltuielilor necesare creșterii natalității.
- – Procedurile de specialitate recomandate pentru care se acordă sprijin vor fi stabilite prin Ordinul comun al ministrului familiei, tineretului și egalității de șanse.
- – Sprijinul financiar se acordă la cererea și declarația pe propria răspundere a beneficiarului, însoțite de documente doveditoare, în două tranșe.
- – Documentele prevăzute la alin.(1) pot fi depuse în format electronic la Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse sau la sediile Agențiilor Județene pentru Plăți și Inspecție Socială și al Agenției pentru Plăți și Inspecție Socială a Municipiului București.
- – Analiza cererilor și aprobarea acordării sprijinului financiar se realizează de către Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, în termen de 30 de zile de la depunerea documentației complete.
VEZI AICI PROIECTUL DE HG ȘI NOTA DE FUNDAMENTARE