Cum este în trenul blindat al dictatorului nord-coreean Kim Jong-un
Kim Jong-un a făcut o nouă călătorie cu misteriosul său tren blindat verde închis, de data aceasta la Vladivostok, pentru a se întâlni cu Vladimir Putin. Toți dictatorii din Coreea de Nord au călătorit des cu trenul, uneori multe mii de kilometri, chiar și spre România. Trenul este luxos, dar dovedește că dictatorul este paranoic și că risipește multe resurse ale unei țări sărace.
Trenul blindat ce arată cât de paranoic este Kim Jong-un
Nu se știu foarte multe despre aceste trenuri blindate, luxoase, dar lente, însă ce spun cei care au văzut garniturile speciale?
Trenul a fost botezat „Taeyangho”, care înseamnă „soare” în coreeană, referire simbolică la fondatorul Kim Il Sung.
Trenul prezidențial propriu-zis din Coreea de Nord are între 17 și 21 de vagoane și în fața lui rulează pentru siguranță un tren plin cu oameni înarmați, De la Vladivostok sunt 500 km până la granița nord-coreeană. Liderul călătorește de obicei într-un convoi format din trei trenuri, al treilea având bodyguarzi și provizii, Kim Jong Un are la dispoziție 90 de vagoane pentru convoiul său.
Un raport din 2009 indica faptul că, pe vremea lui Kim Jong-il, în trenul din față erau 100 de oameni de securitate care verificau zonele de bombe și se asigurau că șina era în stare bună. Deasupra zburau elicoptere militare.
Vitezele sunt mici, mai ales din cauza vagoanelor blindate care sunt mult mai grele decât cele obișnuite, așa că trenul rar depășește 60 km/h, iar alte surse vorbesc despre viteze maxime posibile de 90 km/h. În tren se găsesc, în caz de urgență, și mașini (de exemplu o limuzină Mercedes), dar uneori și un mic elicopter.
Vagoanele arată retro, au fost produse la Phenian și sunt de culoare verde închis cu o dungă galbenă.
Sursele spun că în tren se găsesc săli luxoase de conferințe, decorate în alb, Kim are mai multe birouri, iar tatăl său avea chiar și un computer Macintosh, scria Reuters.
Există dormitoare, vagon restaurant, scaune din piele de culoare roz, draperii de culoare ivoar și telefoane prin satelit. Din puținele relatări existente a rezultat că este plin de vin franțuzesc scump, se servește homar și sunt o mulțime de femei care să-l distreze pe „Marele Cârmaci”.
Despre toți dictatorii din Coreea de Nord se spune că au avut fobie de avion și de aceea au ales trenul. În plus, țara fiind izolată din punct de vedere politic, singurele state cu care relațiile au fost și sunt oarecum bune sunt China și Rusia, aflate nu departe de capitala Phenian.
Trenul este considerat și un simbol de statut pentru dictatorii nord-coreeni. Trenul este considerat de liderii coreeni mult mai sigur decât avionul, mai ales că țara nu a investit la capitolul aviație, dar foarte rar Kim a călătorit și cu avionul, însă el se teme ca aparatul să nu fie doborât.
Frica de avion îi face să iubească trenul
Legătura dintre dictatorii nord-coreeni și trenuri este atât de puternică încât s-a vorbit despre „Pyongyang Express” și despre „Train Diplomacy” când au fost descrise lungile călătorii.
Trenul blindat este tradițional pentru familia care a condus în ultimele șapte decenii Coreea de Nord și conducătorii statului au călătorit enorm cu trenurile speciale.
Spre exemplu, Kim Jong Il (aflat la putere între 1994 și 2011) a călătorit de șapte ori cu trenul în China și de trei ori în Rusia. El a făcut atac de cord în timpul călătoriei cu trenul.
La fel ca actualul dictator, și el a fost la Vladivostok pentru a se întâlni cu Putin (în 2002). Cea mai lungă călătorie a sa a fost de aproape 20.000 km în 2001, către Moscova dus-întors. Un comandant militar rus ce a călătorit atunci spunea că se puteau comanda numeroase feluri de mâncare rusești, chinezești, franțuzești, coreene și japoneze.
Kim Ir Sen a călătorit mult cu trenul, iar cea mai lungă călătorie a fost în 1984, inclusiv în România, Cehoslovacia, RDG, Polonia și Bulgaria. Într-o carte din 2002, oficialul rus Konstantin Pulikovsky a povestit cum a fost călătoria de trei săptămâni făcută de Kim ir Sen la Moscova, cu trenul făcut cadou de Stalin. Pulikovsky scria că în tren au fost gătiți homari care au fost aduși vii de la Paris, la fel au existat și lăzi cu vinuri de Bordeaux și Beaujolais.
Rețeaua feroviară din Coreea de Nord este într-o stare dezastruoasă și se vorbea de planuri de investiții finanțate de Coreea de Sud, însă probabil nu se vor concretiza prea curând.
Străinii nu au oficial voie să utilizeze trenurile interne în Coreea de Nord, cei care au reușit acest lucru beneficiind de o autorizație specială.
Surse: Reuters, BBC, AP, New York Times, CNBC