România și aberațiile feroviare – Țara unde trenurile cu cele mai scumpe bilete stau zeci de minute în gări
În țările serioase trenurile Intercity (IC) sunt cele mai confortabile și mai rapide din rețea, au vagon restaurant, WiFi funcțional și WC-uri curate. În România s-au reintrodus trenuri IC acum un an, iar acum s-au mai adăugat câteva, însă nu doar că sunt mai scumpe decât alte trenuri, ci și staționează mult, fiindcă lucrurile nu au fost gândite bine și CFR Călători nu are suficiente vagoane. La asta se adaugă și recenta scumpire a biletelor.
Trenuri Intercity de joasă calitate în România
Când spui tren Intercity te gândești la un tren „fanion”, prestigios, cu condiții de top. În România, Intercity înseamnă un tren cu bilete scumpe, cu foi A4 lipite în geam unde scrie destinația și cu vagoane care o mulțime de ani au fost folosite pe trenuri InterRegio (și ar fi trebuit să rămână la acel rang).
Trenurile Intercity care circulă acum și vor circula și în 2024 nu sunt rapide și directe, ci se despart pe parcurs în segmente cu diverse destinații, iar acele separări durează și la dus și la întors. Acum 20 de ani, când România avea trenuri IC mult mai noi și mai rapide, ele staționau 2-3 minute în gări și puteau rula și 300 km fără oprire și fără a detașa grupe de vagoane. Erau într-adevăr rapide.
În 2002 s-a stabilit un record: trenul românesc care circula cea mai mare distanță fără oprire: 460 km, trenul internațional EN 371, de la Arad la Brașov. 6 ore și 11 minute dura drumul atunci, față de 8 ore și 8 minute, cu trei opriri în 2023. Este foarte mare diferența.
Spre exemplu, trenul Intercity IC 531 Avram Iancu are 225 km fără oprire, între Brașov și Teiuș, dar cum sunt restricții și șantiere până la Sighișoara, distanța este parcursă cu o medie de 53 km/h și durează 4 ore și 14 minute drumul.
Un bilet la trenurile IC costă cu 15% mai mult decât la IR și prețurile nu sunt mici, mai ales că s-a aplicat acum câteva zile o scumpire de zece procente, scumpire aplicată după prevederile legii, dar fără a anunța înainte pasagerii.
Când trenurile IC se „desfac” pe parcurs timpii de mers cresc și cresc…
165 de lei costă un bilet București – Arad și 120 de lei este un bilet Brașov – Constanța. Trenul IC 536 face 4 ore și 38 minute de la Constanța la Brașov, cu o medie de 84 km/h. Este singura rută unde se justifică rangul de IC, mai ales dacă ținem cont că pe București – Cluj viteza medie la IC este doar 57 km/h.
Prețurile sunt foarte mari pe distanțe scurte: pe București – Ploiești este 27,5 lei la clasa a 2 a și 39 de lei la clasa 1.
La finalul articolului puteți citi despre fiecare IC în parte: cât face, cât de lungă este ruta și cât costă biletul.
S-au introdus din decembrie și trenuri IC către Piatra Neamț și Galați, pe lângă cele către Arad, Cluj, Suceava și Iași. Timpul lor de mers va fi mare, fiindcă vor staționa mult pentru a decupla/primi grupe de vagoane.
Aceste trenuri pleacă din București dar detașează vagoane la unele stații de pe parcurs, iar acolo staționează mult uneori. Spre exemplu, din București pleacă la ora 17.25 un tren IC 551 către Moldova, iar la Bacău se desparte în trei. O ramură merge spre Suceava, una spre Iași, iar alta spre Piatra Neamț. Călătorii care merg spre Piatra Neamț stau 23 de minute în vagoane la Bacău.
Când au apărut trenurile InterCity la noi nu se practica această „desfacere” a trenului pe parcurs, ci erau trenuri separate către fiecare stație finală, așa că parcursul era mai scurt.
La întors, un pasager care își ia bilet la IC Piatra Neamț – București va aștepta la Bacău 36 de minute, fiindcă trenul primește și vagoane de la Iași, dar și de la Suceava, iar în „formație completă” continuă spre București.
Și mica localitate Teiuș din Transilvania este un punct de oprire lung. Trenul IC 531 pleacă din București la 13.30 și ajunge la Teiuș peste șase ore și jumătate. Acolo o parte din tren continuă drumul spre Cluj, iar o parte dintre vagoane sunt atașate la alte locomotive, pentru destinația Arad. Pentru pasagerii care merg la Arad, timpul de așteptare este de 22 de minute la Teiuș, în timp ce grupa de vagoane către Cluj stă doar 10 minute.
La întors este și mai rău, fiindcă timpul de staționare la Teiuș este de 34 de minute pentru un pasager care vine din Arad, Deva sau Alba Iulia. Degeaba are trenul zone unde rulează cu 140 km/h pe linia recent modernizată, dacă apoi stă „de te uită Dumnezeu” la Teiuș.
Un călător care ia trenul Intercity de la Piatra Neamț la București va face aproape șase ore, dintre care 40 de minute, adică mai bine de 10% din durata de parcurs, va staționa. Normal ar fi fost ca opririle să fie de maxim 10 minute. Între Piatra Neamț și Bacău au existat trenuri IC pentru câțiva ani după 2000, dar vitezele erau mult mai bune atunci.
De la Arad la București Nord drumul cu Intercity durează 10 ore și jumătate, dintre care 45 de minute sunt staționări programate. Normal era ca, fiind un tren Intercity, durata staționărilor să nu fie mai mare de 15 minute per total.
Pe București – Galați trenurile IC sunt ceva mai rapide și fac cam 3 ore și 36 minute pe 259 km.
România nu avea vreun motiv serios de a readuce trenurile InterCity
Nu avem infrastructură modernă și nici vagoane noi pentru a avea trenuri IC precum în Cehia, Polonia sau Ungaria. Plus că prețul biletelor oricum a crescut cu 20% în iulie 2022 și cu 10% în decembrie 2023. Nici vagoane restaurant nu prea mai are CFR Călători, pentru a oferi servicii precum în Europa feroviară civilizată.
Merită să aduci trenuri IC după ce ai modernizat mii de km de cale ferată și după ce ai cumpărat și vagoane noi, locomotive și rame electrice de lung parcurs.
La final de 2014 au fost scoase din circulație trenurile Intercity, fiindcă nu mai putea fi asigurată viteza minimă obligatorie de 60 km/h necesară pentru ca un tren să aibă acest rang.
În 2015 dura aproape nouă ore călătoria de la București la Timișoara, enorm față de cele 6 ore și jumătate ale primelor trenuri IC. Drumul București – Suceava ajunsese pe la 7 ore, față de sub cinci ore cu 20 de ani în urmă.
În decembrie 2019 era introdus unul dintre cele mai rapide trenuri rapide de lung parcurs din țară, Tomis Express – Brașov – Constanța, care făcea 4 ore și jumătate pe 392 km. Era prezentat de CFR Călători drept un tren cu mers de IC, dar cu tarif de IR. Tomis Express a devenit Intercity din decembrie 2022, alături de alte IC-uri.
Cât costă biletul la IC, cât durează drumul și care este viteza medie (Mersul Trenurilor 2023-2024)
- București – Arad, 165 lei, 10 ore și 17 minute, 61 km/h
- București – Suceava, 136 lei, 6 ore și 32 minute, 74 km/h
- București – Iași, 136 lei, 6 ore, 71 km/h
- București – Cluj, 136 lei, 8 ore și 40 de minute, 57 km/h
- București – Constanța, 89 lei, 2 ore și 7 minute, 107 km/h
- București – Brașov, 73 lei, 2 ore și 13 minute, 75 km/h
- București – Galați, 99 lei, 3 ore și 37 minute, 72 km/h
- București – Piatra Neamț, 119 lei, 5 ore și 32 minute, 64 km/h
În 1995 și 1996 au circulat cele mai rapide trenuri IC și Express. Unele rulau și mai bine de 300 km fără a opri, pe distanțe precum București – Bacău. Un tren Express de noapte nu oprea timp de 366 km, între Brașov și Dej. Vitezele maxime erau de 140 km/h.