VIDEO Poate fi găsit submersibilul Titan? Care sunt provocările misiunii de salvare în timp ce nivelul de oxigen de la bordul submarinului scade
Cursa contracronometru pentru găsirea micului submarin Titan care a dispărut în timp ce ducea turiști la epava Titaniculuicontinuă, în timp ce paza de coastă SUA a început o căutare cu un vehicul operat de la distanță (ROV) în ultima locație cunoscută a submarinului. Cu toate acestea, există multe necunoscute și provocări în această misiune de salvare a celor cinci persoane de la bordul submarinului.
Misiunea de căutare a submersibilului Titan se desfășoară la peste 600 km de țărm. Nava Prințul Polar plecase de aici săptămâna trecută purtând cu el o echipă de cercetători și aventurieri către epava Titanicului de pe fundul Atlanticului.
Cinci oameni au coborât apoi într-un submersibil numit Titan pentru a explora epava aflată la 3.800 adâncime, dar la aproximativ o oră şi 45 de minute de când și-a început coborârea micul submarin a pierdut contactul cu nava-mamă.
Garda de Coastă a SUA spunea marți seară că submersibilul Titanic dispărut mai are aproximativ 40 de ore de aer respirabil, pe baza faptului că submarinul are o rezervă totală de oxigen pentru a sta scufundat 96 de ore, în timp ce căutările se desfășoară pe aproape 20.000 de kilometri pătrați.
„Aceste eforturi de căutare nu au dat niciun rezultat”, a spus căpitanul Jamie Frederick.
De subliniat este că nu era clar dacă era încă sub apă sau a ieșit la suprafață și nu a putut comunica.
Cum se desfășoară operațiunile de căutare
Navele şi avioanele americane şi canadiene au împânzit zona aflată la 1.450 km est de Cape Cod, unele dintre ele lansând balize sonar care pot monitoriza până la o adâncime de 3.962 de metri, a explicat luni reporterilor contraamiralul John Mauger, de la Paza de Coastă a SUA.
Epava Titanicului se află la aproximativ 700 km sud de St John’s, Newfoundland, dar misiunea de salvare este condusă din Boston, Massachusetts.
Contraamiralul Mauger a precizat că zona în care au loc căutările este „îndepărtată”, ceea ce face ca operaţiunile să fie dificile. La aceasta se adaugă şi faptul că vizibilitatea se pierde rapid sub suprafaţa apei, deoarece lumina nu poate pătrunde prea mult.
Expediţia a pornit în larg vineri, iar prima scufundare a fost stabilită pentru duminică dimineaţa.
Dacă este pe fundul oceanului, poate fi adus submarinul Titan la suprafață?
Dacă ambarcațiunea se află pe fundul oceanului, ar fi aproape imposibil de salvat, spun experții, potrivit Reuters.
Submersibilul a pierdut contactul cu suprafața când micul submarin Titan se scufunda către epava Titanicului, aflată șa 3.800 de metri adâncime.
„Acolo jos este beznă. E frig de îngheți. Fundul mării este noroios și deluros. Nu-ți poți vedea mâna în fața feței”, a spus Tim Maltin, expert în scufundare și în epava Titanicului.
Dacă submersibilul se află pe fundul oceanului, experții spun că o salvare de la submarin la submarin este puțin probabilă, pentru că există doar foarte puține ambarcațiuni submersibile care ar putea ajunge până la adâncimea la care se află epava Titanicului, respectiv la 3.800 de metri.
Chiar dacă ar putea ajunge la el, submersibilele nu au puterea de a tracta nava Titan până la suprafață. Dacă este pe fundul oceanului, numărul de necunoscute este enorm.
„Știm mai multe despre suprafața Lunii decât despre fundul oceanului, pentru că pur și simplu nu am cercetat-o”, a spus Jamie Pringle, medic legist specialista în geoștiință la Universitatea Keele din Marea Britanie.
Scoaterea din submarin a celor de la bord este posibilă numai din exterior
Jurnalistul David Pogue de la CBS , care a călătorit anul trecut la bordul submersibilului, spune că nu este posibil ca cei aflaţi la bordul submarinului să iasă singuri din submersibil, deoarece sunt încuiaţi înăuntru cu şuruburi aplicate din exterior.
Ce se întâmplă dacă submersibilul Titan plutește pe undeva în derivă?
Dacă nava plutește la suprafața oceanului, descoperirea submersibilului ar fi o misiune la fel de grea ca a găsi acul în carul de fân, spun experții. Vasul, cu o dimensiune de 6,7 metri, va fi și mai greu de observat dacă este parțial scufundat. Faptul că a fost pierdută conexiunea în largul oceanului, face ca mișcarea navelor și echipamentelor să necesite timp.
Vehicule operate de la distanță trimise în adâncimi
Marți seară Paza de coastă a SUA a anunțat că a început o scufundare cu vehicul operat de la distanță (ROV) în ultima locație cunoscută a submarinului.
Franța a anunțat de asemenea marți că va trimite o navă de cercetare, L’Atalante, echipată cu un robot capabil să se scufunde la mare adâncime pentru a ajuta în operațiunea de căutare și salvare a oamenilor aflați la bordul Titan.
Nava, numită Atalante, este administrată de institutul de cercetare Ifremer. Ifremer a declarat că a fost contactată luni de Marina SUA cu o cerere de ajutor.
„Nava este echipată cu robotul autonom Victor 6000, capabil să coboare la o adâncime de 6.000 de metri, dincolo de cei 3.800 de metri ai poziției epavei”, a spus Ifremer, adăugând că nava era de așteptat să sosească la fața locului până miercuri seara, ora locală.
Destinat cercetării științifice în domeniul oceanografiei, VICTOR este un vehicul operat de la distanță (Remotely Operated Vehicle) capabil să funcționeze la adâncimi de până la 6.000 de metri, echipat cu două brațe și care produce imagini video și fotografii de foarte bună calitate.
Marina SUA a trimis experți în scufundări la adâncime și un „Flyaway Deep Ocean Salvage System (FADOS)” pentru a ajuta la căutarea submarinului, a declarat marți un purtător de cuvânt.
FADOSS este un „sistem de ridicare” „conceput pentru a oferi o capacitate fiabilă de ridicare la adâncime pentru recuperarea obiectelor submarine mari, voluminoase și grele, cum ar fi avioanele sau navele mici”, a spus purtătorul de cuvânt.
Ce este, de fapt, submarinul Titan
Cu sediul în Everett, în statul american Washington, OceanGate spune că folosește submersibile cu echipaj de ultimă generație și platforme de lansare pentru a spori accesul în apele oceanice la adâncimi de până la 4.000 de metri.
„OceanGate a finalizat cu succes peste 14 expediții și peste 200 de scufundări în Pacific, Atlantic și Golful Mexic”, se arată pe site-ul companiei.
„În urma fiecărei misiuni, echipa evaluează și actualizează procedurile ca parte a unui angajament continuu de a evolua și de a asigura siguranța operațională.”
Deși este numit în mod obișnuit submarin, în terminologia marină nava „Titan” care transportă cele cinci persoane este un submersibil. În timp ce un submarin se poate lansa singur dintr-un port în mod independent, un submersibil coboară de pe o navă de sprijin.
Submarinul realizat din fibră de carbon și titan are o lungime de 670 de centimetri, o lățime de 280 de centimetri și o înălțime de 250 de centimetri și poate ajunge la viteze 5,5 kilometri pe oră, potrivit OceanGat.
Anul trecut, fondatorul operatorului turistic OceanGate Expeditions a arătat unei echipe CBS interiorul acestui submersibil folosit pentru a vizita epava Titanicului. Înregistrarea video de la CBS arată o cameră mică, cu un spaţiu cât un monovolum.
Nu există scaune sau canapele, iar pasagerii trebuie să stea cu picioarele încrucişate pe podea, asta după ce s-au descălţat înainte de a intra.
Pentru un submersibil atât de avansat, interiorul este în mare parte gol şi simplu, cu un singur buton şi un ecran pe perete. Restul operaţiunilor navei sunt efectuate de la un controler portabil, care arată ca o consolă de jocuri, cu butoane colorate.