Sari direct la conținut

Xi Jinping i-a primit în vizită pe șefii UE cu un avertisment și un duș rece

HotNews.ro
Delegatiile Chinei si ale UE la summitul de la Beijing, Foto: Dario Pignatelli / AFP / Profimedia Images
Delegatiile Chinei si ale UE la summitul de la Beijing, Foto: Dario Pignatelli / AFP / Profimedia Images

Președintele chinez Xi Jinping i-a avertizat joi pe liderii UE care au ajuns la Beijing pentru primul summit în persoană China-Uniunea Europeană după o pauză de 4 ani să nu considere țara sa o rivală și să evite confruntările cu aceasta, relatează Reuters.

În timpul unei întruniri la care s-au discutat o serie largă de subiecte, de la războiul din Ucraina, la dezechilibrele de balanță comercială, Xi a spus de asemenea că țara sa este pregătită să facă din UE un partener economic și comercial cheie, precum și să coopereze cu blocul comunitar în domenii precum dezvoltarea științifică și tehnologică, inclusiv în ceea ce privește inteligența artificială.

Potrivit televiziunii chineze de stat CCTV, el i-a îndemnat de asemenea pe liderii UE să „elimine toate formele de ingerințe” în relațiile bilaterale, o referință probabilă la apropierea dintre Uniunea Europeană și Statele Unite.

Președintele Comisiei Europene Ursula von der Leyen, președintele Consiliului European Charles Michel și șeful diplomației europene Josep Borrell, care s-au deplasat la Beijing pentru summitul China-UE, urmează să se vadă mai târziu în cursul zilei de joi și cu premierul chinez Li Qiang, după întâlnirea cu Xi.

Ultima vizită a șefilor UE în China înainte de schimbarea de macaz

Agenția Reuters notează că aceasta va fi probabil ultima ocazie pentru cei 3 lideri de a se întâlni față în față cu conducerea Chinei înainte de alegerile europarlamentare de anul viitor, care foarte probabil vor duce la schimbări în fruntea blocului comunitar.

Atât liderii Chinei, cât și cei ai UE, au încercat să tempereze așteptările cu privire la ceea ce s-ar putea obține la summit, ministrul chinez de externe Wang Yi transmițându-le luni diplomaților statelor membre staționați la Beijing că Europa ar trebui să aleagă „pacea și stabilitatea” în detrimentul unui „nou Război Rece”.

Un oficial european le-a spus jurnaliștilor de la Bruxelles mai devreme în cursul acestei săptămâni că nu va exista nici măcar un „rezultat remarcabil concret” care va fi anunțat în urma summitului și că nu va fi semnată nici vreo declarație comună.

Mai mulți comisari europeni au efectuat vizite oficiale la Beijing anul acesta după ce China și-a ridicat în sfârșit restricțiile de călătorie impuse din cauza pandemiei, însă discuțiile au dus la puține progrese în ceea ce privește disputele dintre Bruxelles și guvernul chinez.

Liderii europeni îi vor cere din nou lui Xi să nu mai ajute Rusia

De exemplu, Uniunea Europeană ar dori ca președintele Xi Jinping să își folosească influența pentru a-l convinge pe Vladimir Putin să pună capăt războiului din Ucraina, un subiect pe care liderul chinez l-a evitat, susținând că țara sa este neutră în acest conflict, în pofida dovezilor care sugerează contrariul.

Reuters notează că liderii europeni vor folosi vizita pentru a cere din nou guvernului de la Beijing să oprească firmele chineze private din a reexporta în Rusia componente fabricate în Europa și care pot fi folosite de mașinăria de război a lui Putin.

Mai mulți oficiali europeni au declarat pentru Reuters că deocamdată UE a evitat să includă companiile chineze care realizează astfel de exporturi pe lista sa de sancțiuni, propusă pentru revizuire luna trecută.

Conducerea UE este de asemenea îngrijorată de dezechilibrele comerciale dintre cele două părți, afirmând că deficitul de 400 de miliarde de euro înregistrat de blocul comunitar în relațiile sale cu China este cauzat de restricțiile puse de Beijing asupra companiilor europene.

China a respins anterior aceste critici, acuzând în schimb UE că dă dovadă de protecționism prin investigația lansată recent în privința subvențiilor de stat primite de producătorii chinezi de mașini electrice, care le permit să își vândă în Europa autovehiculele la prețuri semnificativ sub cele ale companiilor auto europene.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro