CANNES 2019. Horror, Hollywood, crimă și mafie cu trio-ul Porumboiu – Almodóvar – Tarantino
La Cannesul de anul ăsta îl avem pe Porumboiu în competiție cu filmul “La Gomera”, despre corupție și mafie. Regizorul român e alături de faimoși. Tarantino o poveste despre Golden Age-ul de la Hollywood, Pedro Almodóvar o peliculă autobiografică melancolică. Frații Dardenne sunt prezenți și ei cu un film despre devenirea unui islamist, iar Ken Loach este cu o saga socială a unei familii sărace. Regizorul român Adi Voicu e selecționat în Semaine de la Critique cu scurtmetrajul “Ultimul drum spre mare”. Vezi un teaser pentru Cannes.
LA GOMERA (The Whistlers) de Corneliu Porumboiu Porumboiu ne repezintă anul ăsta la Cannes, așa că Chapeau bas! Filmul lui Corneliu Porumboiu spune povestea lui Cristi, un ofițer de poliție corupt, implicat într-o afacere în care se-nvârt 30 de milioane de euro. Polițistul Cristi ajunge în insula La Gomera, în Spania. Vrea să-nvețe limbajul „el silbo”, o formă de comunicare prin fluierat, specifică zonei. Misiunea lui este să-l elibereze pe Zsolt, un afacerist controversat aflat în arest în București.
„Filmul se concentrează pe o posibilă folosire a limbajului ancestral el silbo într-o lume în care comunicarea a devenit din ce în ce mai controlată, cu un conflict direct între verbal și non-verbal”, declara Corneliu Porumboiu.
„În urmă cu câțiva ani, am urmărit un documentar despre el silbo. Acest limbaj fascinant, aflat pe cale de dispariție, redescoperit și folosit din nou pe insula La Gomera, m-a inspirat și motivat să scriu această poveste”, adaugă regizorul.
THE DEAD DON’T DIE de Jim Jarmusch (Ouverture)
Zombie deschid Festivalul de la Cannes din 2019. Jarmusch scoate din “dulap” o comedie cu morți vii în stil absurd-neo-western (cum ne amintim din filmele lui, “Dead Man” și “Ghost Dog”. Clipește umoristic și înspre filmul clasic “Night of the Living Dead”. “Lumea invizibilă, a nemuritorilor e o mizanscenă tipică pentru Jim”, spunea actrița Tilda Swinton în 2013, după proiecția de la Cannes a poveștii cu vampiri “Only Lovers Left Alive”. În “The Dead Don’t Die”/ “Morții nu mor” (trad. r.) e vorba despre micul oraș somnoros-apatic Centerville. Întâmplările o iau razna. Luna atârnă mare și joasă în cer, zilele cu lumină naturală devin imprevizibile și se-ntrepătrund aiuristic cu noaptea, de parcă cronologia se dă peste cap, animalele încep să aibă comportament de lighioane. Nimeni nu știe de ce. Știrile sunt înfricoșătoare și oamenii de știință sunt îngrijorați. Dar nimeni nu prevede dandanaua stranie și periculoasă care va nenoroci urbea Centerville: Zombi se ridică din mormintele lor, atacă sălbatic și se înfruptă din cei vii – iar cetățenii orașului trebuie să se încaiere cu înviații din morți pentru supravieţuire.
DOLOR Y GLORIA (Douleur et Gloire / Pain and Glory) de Pedro Almodóvar
Almodóvar o dă autobiografic și melancolic în “Dolor y gloria”. Salvador Mallo e un regizor de film erodat de nostalgie. Așa că se-ntoarce mintea lui în amintiri, în copilăria lui din anii ’60, atunci când își căuta drumul și se strămuta cu părinții în regiunea Valencia, își aduce aminte de dorințe și aspirații, de prima iubire în Madrid-ul anilor ’80, sfârșită cu o despărțire care-l făcuse țăndări, apoi se-ntoarce în anii când doar scrisul terapeutic îl ajută să uite ce era de neuitat. Almodóvar arată și cum cineastul-alter ego descoperă precoce cinema-ul, dar și vidul de care-i înconjurat atunci când nu mai poate să facă film. Salvador își regăsește trecutul din nevoia presantă de a-l povesti.
IL TRADITORE (Le Traître / The Traitor) de Marco Bellocchio
La începutul anilor ’80 răsună un război subteran în facțiunile mafiei siciliene care se ocupă cu comerțul de heroină. Va exista un trădător. Îl cheamă Tommaso Buscetta, e un mafiot self-made. Fuge să se ascundă în Brazilia. Acasă se fac jocurile și Buscetta urmărește de departe cum fiii și fratele lui sunt uciși în Palermo, știind că poate fi următorul. Arestat și extrădat în Italia de poliția braziliană, Buscetta ia o decizie care va nimici Mafia de la temelie: hotărăște să se întâlnească cu judecătorul Giovanni Falcone și să trădeze jurământul Cosa Nostra.
NAN FANG CHE ZHAN DE JU HUI (The Wild Goose Lake) de Diao Yinan Un șef de bandă de bikeri pe fugă. O fată în miezul pericolul care riscă totul pentru libertate. Ambii riscă. Pun un pariu de moarte pentru deznodământul a ceea ce poate fi ultima lor zi într-o stație de tren din China. E povestea unui gangster care-și sacrifică viața pentru a-și salva familia și pe fata întâlnită pe drum. GISAENGCHUNG (Parasite) de Bong Joon Ho Toți sunt șomeri în familia lui Ki-taek și încep să paraziteze bogații din familia Park pentru a-și trăi viața. Film despre individie și violență.
LE JEUNE AHMED (Young Ahmed) de Jean-Pierre Dardenne & Luc Dardenne
În Belgia de astăzi aflăm destinul tânărului Ahmed, de 13 ani, prins între idealurile de puritate ale imamului său și ispitele vieții.
ROUBAIX, UNE LUMIÈRE (Oh Mercy!) de Arnaud Desplechin
Noaptea de Crăciun în Roubaix. Șeful poliției Daoud cutreieră orașul în care a crescut. Mașini sparte, altercații. Într-o stație sosește Louis Coterelle, proaspătă absolventă a academiei de poliție. Daoud și Louis trebuie să rezolve un caz. Uciderea unei bătrâne. Două femei tinere sunt chestionate. Claude și Marie – îndrăznețe, alcoolice, cuplate-ntre ele.
De-a lungul coastei atlantice un turn futurist, care urmează să fie inaugurat, se conturează amenințător peste o suburbie a Dakarului. Ada, de 17 ani, este îndrăgostită de Souleiman, un tânăr care lucrează în construcții. Dar ea a fost promisă unui alt bărbat. Într-o noapte, Souleiman și colegii săi părăsesc țara pe mare. Vor să-și schimbe viața. Câteva zile mai târziu un incendiu ruinează nunta Adei. Ada nu știe că Souleiman s-a întors.
MATTHIAS ET MAXIME (Matthias and Maxime) de Xavier Dolan
Doi buni prieteni din copilărie sunt rugați să se sărute la o filmare pentru un scurmetraj studențesc. Îndoiala se-nfiripă în capul băieților, ambii își reconsideră preferințele sexuale Cercul lor social începe să se destrame și, în cele din urmă, cei doi își schimbă viața.
Alice e o mama singură. Și un crescător de plante devotat, într-o corporație care se ocupă cu dezvoltarea de noi specii. Ea a creat o floare roșiatică, remarcabilă nu numai pentru frumusețea ei, ci și pentru valoarea terapeutică: dacă este ținută la temperatura ideală, hrănită în mod corespunzător și dacă i se vorbește zilnic, această plantă îl face fericit pe proprietarul ei. Împotriva politicii companiei, Alice ia acasă una dintre plante, pentru fiul ei adolescent, Joe. Ei îl botează „Micul Joe”, dar pe măsură ce crește, Alice își dă seama că noile ei creații nu sunt inofensive.
SORRY WE MISSED YOU de Ken Loach
Ricky și familia lui se confruntă cu o caznă zilnică pentru plata datoriilor acumulate de la criza financiară din 2008. Ar putea să-și câștige independență financiară. Lui Ricky îi vine ideea. Aduce acasă o furgonetă strălucitoare, nou-nouță și vrea să pună pe picioare o franciză cu el în slujba de șofer de livrare pe cont propriu. Este o muncă grea și nici slujba de asistent social a soției lui nu e ușoară. Unitatea familiei pare de neclintit, dar când ambii sunt trași în direcții diferite, tensiunea e-n clocot.
Stephane tocmai a sosit din Cherbourg și se alătură brigăzii anti-crimă din Montfermeil, într-un cartier rău famat din suburbiile Parisului. Împreună cu Chris și Gwada, ale căror metode sunt uneori „controversate”, el descoperă rapid discordiile dintre diferitele bande de cartier. Atunci când o arestare ia o turnură primejdioasă, o dronă filmează fiecare mișcare pe care o fac polițiștii.
A HIDDEN LIFE (Une vie cachée) de Terrence Malick
Malick a făcut un film bazat pe evenimente reale. „A Hidden Life” este povestea unui erou necunoscut, Franz Jägerstätter, care a refuzat să lupte pentru naziști în cel de-al doilea război mondial. Atunci când fermierul austriac este amenințat cu execuția pentru trădare, credința lui neclintită și dragostea sa față de soție și copii îi întețesc curajul.
BACURAU de Kleber Mendonça Filho & Juliano Dornelles
O poveste distopică, situată-n viitorul apropiat. Bacurau, un oraș mic din Brazilia, deplânge moartea Carmelitei, un ultim sol al matriarhatului din regiune, care a trăit 94 de ani. După câteva zile, locuitorii săi își dau seamă că dispar. Comunitatea lor fusese ștearsă de pe majoritatea hărților.
FRANKIE de Ira Sachs
Frankie, o faimoasă actriță franceză, află că mai are doar câteva luni de trăit. Pentru o ultimă vacanță în familie, ea îi adună pe toți în Sintra, Portugalia.
PORTRAIT DE LA JEUNE FILLE EN FEU de Céline Sciamma Franța, 1770. Pictorița Marianne trebuie să facă portretul de nuntă al lui Héloïse, o tânără care tocmai a părăsit mănăstirea. Héloïse este o mireasă reticentă și Marianne trebuie să o picteze fără să fie observată. Ea o pândește în fiecare zi, o pictează în secret.
IT MUST BE HEAVEN de Elia Suleiman
ES evadează din Palestina căutând o patrie alternativă, doar pentru a constata că Palestina îl bântuie. Promisiunea unei noi vieți se transformă într-o comedie a erorilor: oricât de departe călătorește, de la Paris la New York, ceva îi amintește mereu de-acasă. O saga comică care explorează identitatea, naționalitatea și apartenența, în care Suleiman își pune întrebarea fundamentală: unde este locul pe care îl putem numi cu adevărat acasă?
SIBYL de Justine Triet Sibyl,
o psihoterapeută blazată, se întoarce la prima ei pasiune: scrisul. Dar o pacientă de-ale ei, Margot, actriță tulburătoare, se dovedește a fi o sursă de inspirație mult prea tentantă. Margot devine idee fixă, obsesie. Sibyl se implică din ce în ce mai mult în viața tumultuoasă a lui Margot, revigorând amintirile volatile care o aduc față în față cu trecutul ei.
MEKTOUB, MY LOVE: INTERMEZZO de Abdellatif Kechiche
Film despre pasiune, relații, tumult. Este sfârșitul vacanței de vară pentru Amin. Tânărul fotograf petrece seri liniștite cu Charlotte, fostă iubită a vărului său Casanova. Vorbește cu ea despre literatură, o fotografiază. Nimeni nu știe că se văd, mai ales Ophélie, prietena lui din copilărie, care i se confesează: tatăl său dorește ca ea să preia ferma familiei, logodnicul său Clement se va întoarce curând din Irak pentru nunta lor, a rămas însărcinată cu Tony și Tony dorește să țină relația în secret.
ONCE UPON A TIME…IN HOLLYWOOD de Quentin Tarantino
Un actor de televiziune pe panta declinului și dublul său, cascadorul, se străduiesc să obțină faima și succesul în industria cinematografică în ultimii ani ai golden age-ului de la Hollywood. E 1969. Suntem în Los Angeles. “Once Upon a Time in Hollywood” țese „mai multe storyline-uri într-un tribut adus momentelor de sfârșit ale erei de aur de la Hollywood”, spune regizorul Tarantino.
“ULTIMUL DRUM SPRE MARE” de Adi Voicu
Scurtmetrajul românului Adi Voicu, „Ultimul drum spre mare” a fost selecționat pentru Semaine de la Critique. Povestea se petrece într-un compartiment al unui tren. În drum spre litoral. Cei șase pasageri vorbesc și vorbesc, dar la un moment dat conversația iscă o suspiciune și dialogul e periclitat.
Filme în afara competiției: „Les Plus Belle Années d’une Vie”, de Claude Lelouch, „Rocketman”, de Dexter Fletcher, „Too Old To Die Young – North of Hollywood, West of Hell”, de Nicolas Winding Refn, „Diego Maradona”, de Asif Kapadia, „La Belle Epoque”, de Nicolas Bedos.
Sir Elton John va fi prezent la Cannes pentru prezentarea filmului biografic „Rocketman” din afara competiţiei.
Actorul Alain Delon va fi recompensat cu Palme d’Or onorific, deși detractorii au boicotat distincția pentru Delon, pentru că actorul ar fi perorat convingeri misogine. În ciuda controverselor iscate în prelungirile scandalului #metoo, 13 femei regizor au filme selectate în secțiunile Festivalului de la Cannes 2019.
Festivalul de la Cannes se va desfășura în perioada 14-25 mai 2019. Juriul de la Cannes va fi condus de cineastul mexican Alejandro González Inárritu.