Serviciile bancare online evolueaza puternic
Piata serviciilor de Internet Banking s-a dezvoltat constant incepand din 2003, an in care a fost autorizat acest tip de servicii. Evolutia a fost influentata de cresterea gradului de acces la interent, de sporirea culturii bancare si de dezvoltarea impresionanta a pietei bancare din Romania.
Serviciu bancar non-stop
Relatia traditionala client-banca, ce implica deplasarea clientului la sediul bancii – sau cel putin la un ATM – pentru orice tranzactie, este ocolita de un numar din ce in ce mai mare de clienti. Acesia isi indreapta tot mai mult atentia spre serviciile de Internet Banking, puse la dispozitie de toate marile banci din Romania, prin intermediul carora se efectueaza operatiuni bancare online.
Un astfel de serviciu permite accesul rapid si sigur la contul bancar si este disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana. Un calculator si o conexiune la internet permit accesul la un serviciu bancar care aduce atat economie de timp, cat si de bani.
Pentru a putea utiliza serviciile de plata la distanta, clientul trebuie sa incheie un contract cu o banca, iar in schimbul unui abonament lunar, va putea efectua tranzactiile dorite de la propriul calculator.
Operatiunile disponibile prin Internet Banking sunt variate: plati in lei sau valuta, achitarea ratelor la credit sau leasing, a facturilor de telefon sau de utilitati. Cu ajutorul acestui serviciu, se poate alimenta cardul, vinde sau cumpara valuta, se poate verifica soldul si tranzactiile de pe conturi.
Totodata, se pot efectua plati intra sau interbancare sau transferuri intre conturi proprii. De asemenea, se poate realiza procesarea ordinelor de plata, a dispozitiilor de plata externe, se poate realiza plata taxelor sau a salariilor.
Mai putin de 200.000 de utilizatori
Ritmul cresterii utilizatorilor de serviciilor de Internet Banking este spectaculos, chiar daca in cifre absolute numarul lor ramane in continuare redus. Fata de anul 2004, in al treilea trimestru din acest an numarul utilizatorilor de serviciilor de plata la distanta a crescut cu 420%, ajungand la 187.471.
Un numar care nu este impresionat, insa in conditiile in care sporirea utilizatorilor serviciilor e-banking va continua in acelasi ritm, in urmatorii doi ani va depasi 500.000. Si sumele tranzactionate prin intermediul serviciilor de plata la distanta au cunoscut salturi importante.
Numai in trimestrul al treilea al acestui an, sumele tranzactionate au depasit 44,8 miliarde de euro, fata de 65,4 miliarde pe tot parcursul anului 2005.
Mihai Talpos, sef serviciu Produse Electronice Retail, Banca Transilvania, apreciaza ca dezvoltarea constanta a utilizarii internetului, dar si a aplicatiilor bancare cu acces prin internet, va genera un interes sporit al clientilor pentru utilizarea acestor servicii.
In cazul BT, cresterea volumului clientilor serviciilor de Internet Banking a urmat, si chiar a depasit, tendinta manifestata la nivel national.
La sfarsitul anului 2005, in portofoliul BT se aflau peste 5.600 de clienti care foloseau aplicatia BT 24 – Internet Banking, iar in acest an, potrivit lui Mihai Talpos, consolidarea portofoliului a fost semnificativa, numarul clientilor crescand cu 270% fata de anul anterior.
De asemenea, in acelasi interval de timp, valoarea tranzactiilor in lei a crescut de patru ori, iar cea a tranzactiilor in valuta, de peste 8 ori. Si in ceea ce priveste numarul tranzactiilor, evolutia a fost substantiala, inregistrandu-se o crestere cu 390% in anul 2006, fata de anul 2005.
Comisioane mai mici
In demersul lor de a atrage cat mai multi clienti, bancile ofera facilitati celor care se orienteaza spre instrumentele de plata la distanta. Daca in unele tari europene, serviciile e-banking sunt oferite automat, la pachet cu alte produse bancare, in Romania, bancile percep un abonament lunar.
Contravaloarea abonamentului este de obicei amortizata datorita costurilor mai mici ale comisioanelor percepute la tranzactii.
Setarea initiala a clientilor la aplicatia de Internet Banking – BT 24 – a Bancii Transilvania este gratuita, iar abonamentul pentru utilizarea acesteia variaza: persoanele juridice platesc 20 RON, iar cele fizice -2,5 RON, 1 RON sau gratuit, in functie de pachetul de servicii BT 24 in care este inclus sau de promotiile aflate in derulare.
Toate tranzactiile efectuate prin intermediul acestei aplicatii beneficiaza de reduceri de comisioane fata de operatiunile efectuate la ghiseele bancii. Este de subliniat faptul ca toate comisioanele aferente operatiunilor bancare efectuate prin intermediul Internet Banking – BT 24 – beneficiaza de o reducere de aproximativ 10% fata de tarifele uzuale, practicate la ghiseele bancii.
Serviciul de Internet Banking al BRD se numeste BRD-Net si poate fi contractat printr-un abonament lunar de 1 euro pentru persoanele fizice si de 8 euro pentru cele juridice. Comisioanele percepute in cazul transferurilor tin cont de suma transferata, fiind de 2,7 RON pentru sume mai mici de 500 RON si de 6,3 RON pentru cele care depasesc aceasta valoare.
Doar un sfert dintre firme foloseau, in 2005, serviciile online
Conform celui mai recent raport al Conferintei Natiunilor Unite pentru Comert si Dezvoltare (UNCTAD), numai un sfert din firmele romanesti cu acces la internet (25,4%) au folosit, in 2005, serviciile online ale bancilor, jumatate din scorul obtinut, de exemplu de Singapore, unde tranzactiile bancare prin internet erau utilizate de 58,3% dintre companii.
Dintre microfirmele din tara noastra, doar 5,2% foloseau, in 2005, servicii bancare online. Procentul creste la 24,4% pentru intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri), in timp ce 58,9% din companiile mari foloseau Internet Banking-ul. Comparativ, in Argentina, 25% din microfirme si 67% din IMM-uri foloseau serviciul de internet banking.