Sari direct la conținut

O rachetă sol-aer rusească a provocat prăbușirea avionului Azerbaijan Airlines, arată o investigație preliminară – Reuters

HotNews.ro
O rachetă sol-aer rusească a provocat prăbușirea avionului Azerbaijan Airlines, arată o investigație preliminară – Reuters
Avionul prăbușit în Kazahstan: The Administration of Mangystau / AP / Profimedia

38 de pasageri au fost uciși miercuri când un avion Azerbaijan Airlines s-a prăbușit în timp ce încerca să efectueze o aterizare de urgență în apropierea orașului Aktau din Kazahstan. Surse de la Baku citate de Reuters și Euronews au confirmat că o rachetă antiaeriană a lovit avionul, o variantă discutată tot mai mult joi.

Primele informaţii despre prăbuşirea unui avion de linie al companiei Azerbaijan Airlines în Kazahstan indică responsabilitatea unui sistem de apărare aeriană rusesc, a declarat joi un oficial american, conform AFP.

Oficialul american a subliniat că o confirmare a responsabilităţii Rusiei ar demonstra din nou ceea ce Statele Unite consideră a fi nesăbuinţa Moscovei în invazia din Ucraina.

Pe de altă parte, procurorul de transport din Kazahstan pentru regiunea în care s-a prăbuşit avionul a declarat că ancheta sa nu a ajuns încă la nicio concluzie cu privire la accident. Vicepremierul kazah Qanat Bozîmbaev a declarat că nu poate nici confirma, nici infirma teza că avionul a fost doborât de apărarea aeriană rusă.


Surse guvernamentale azere au confirmat joi pentru Reuters și Euronews că o rachetă sol-aer rusească a provocat prăbușirea avionului Azerbaijan Airlines miercuri în Aktau, Kazahstan.

Avionul care zbura de la Baku spre Groznîi, Cecenia, s-a prăbușit lângă orașul Aktau din Kazahstan, provocând moartea a 38 de persoane, după ce a deviat de la o zonă din Rusia pe care Moscova o apărase recent împotriva atacurilor cu drone ucrainene

Potrivit surselor, racheta a fost trasă asupra zborului 8432 în timpul activității aeriene a unor drone deasupra orașului Groznîi, iar schijele au lovit pasagerii și echipajul de cabină, explodând lângă aeronavă în timpul zborului.

Surse guvernamentale au declarat pentru Euronews că aeronavei avariate nu i s-a permis să aterizeze pe niciun aeroport rusesc, în ciuda cererilor piloților pentru o aterizare de urgență, și i s-a ordonat să zboare peste Marea Caspică spre Aktau, în Kazahstan.

Varianta oficială avansată cu privire la tragedie a fost aceea a unei ciocniri cu un stol de păsări. Tot mai multe semne de întrebare au apărut însă după ce imaginile postate pe Internet au arătat mai multe găuri în fuselajul avionului prăbușit.

Racheta, lansată de un sistem de apărare antiaeriană Pantsir-S

Potrivit datelor, sistemele de navigație GPS ale avionului au fost bruiate pe întreaga traiectorie de zbor deasupra mării.

Racheta a fost lansată de un sistem de apărare antiaeriană Pantsir-S, a relatat postul internațional AnewZ din Baku, citând surse guvernamentale azere.

Potrivit unor surse rusești, în momentul în care zborul Azerbaidjan Airlines trecea deasupra teritoriului Ceceniei, forțele ruse de apărare aeriană încercau în mod activ să doboare drone ucrainene.

Șeful Consiliului de Securitate al Republicii Cecene, Khamzat Kadyrov, a confirmat că miercuri dimineață a avut loc un atac cu drone asupra orașului Groznîi, menționând că nu au existat victime sau pagube.

Dacă aceste date preliminare se confirmă, ar fi pentru a doua oară într-un deceniu când forțele ruse distrug o aeronavă comercială, după prăbușirea MH17 în Ucraina. De data aceasta, printre victime se numără cetățeni ai Rusiei, precum și cei din țările învecinate.

Rusia așteaptă terminarea anchetei

Oficialii din Kazahstan și Rusia au îndemnat joi la precauție cu privire la cauzele prăbușirii aeronavei Azerbaijan Airlines în ziua de Crăciun și au cerut răbdare până la finalizarea anchetei.

„Este prematur să tragem concluzii cu privire la originea găurilor de pe avionul care s-a prăbușit în Kazahstan pe baza datelor preliminare”, a declarat viceprim-ministrul Kazahstanului, Kanat Bozumbaiev, citat de publicația rusă independentă The Insider.

„Nu îndrăznesc să fac declarații premature. Chiar și concluziile preliminare sunt imposibile. Există specialiști care vor efectua lucrările și examinările necesare. Deocamdată nu pot spune nimic fără dovezi”, a declarat Bozumbaiev.

Kremlinul a emis un mesaj asemănător, tot joi. Ancheta privind cauza prăbușirii avionului Azerbaidjan Airlines este în curs de desfășurare și este greșit să speculăm înainte ca aceasta să își dea concluziile, a declarat joi purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, citat de Reuters.

Informații neclare

Conform datelor oferite de serviciul online Flightradar24, avionul Embraer E190AR efectua zborul J28243 de la Baku la Groznîi când, în jurul orei 04:25 UTC (07:25 ora Moscovei), markerul său a dispărut în zona orașului Kaspiisk. Acest lucru nu a însemnat neapărat că a existat o urgență la bord – piloții ar fi putut pur și simplu să dezactiveze transponderul.

Marcajul din înregistrarea de zbor a apărut aproximativ o oră și jumătate mai târziu – la 06:07 (07:25 ora Moscovei) deasupra Mării Caspice – avionul se îndrepta spre aeroportul Aktau, iar traiectoria sa de zbor era foarte ciudată, scrie BBC Russian. Acesta își schimba constant altitudinea și direcția.

Altfel spus, avionul probabil nu răspundea bine la comenzi.

Piloții au deschis trenul de aterizare, dar nu au reușit să aterizeze cu bine. Ultimele secunde au fost filmate de martori.

Între aceste evenimente, conform relatărilor pasagerilor supraviețuitori, avionul a încercat să aterizeze în Groznîi.

Informațiile despre tragedie sunt încă neclare, și uneori contradictorii.

The Insider scrie că, potrivit unei versiuni, avionul Embraer 190 nu a putut ateriza la Groznîi din cauza ceții. Potrivit altei versiuni, aeronava a trebuit să își schimbe ruta deoarece regiunea Caucazului de Nord era atacată de drone la acea vreme, iar aeroportul din Groznîi nu accepta avioane.

Doi pasageri au declarat pentru postul de televiziune rus de stat RT că au auzit explozii în timp ce încercau să aterizeze avionul la Groznîi.

Subhonkul Rakhimov, supraviețuitor al accidentului de la Aktau, a declarat că piloții au încercat să aterizeze avionul de trei ori la Groznîi, dar „a treia oară a explodat ceva”. „A fost o explozie – nu aș spune în interiorul avionului”, a spus unul dintre ei, potrivit BBC.

INTERVIURILE HotNews.ro