Un nou eșec pentru Kremlin? Filmul de propagandă despre războiul din Ucraina lasă cinematografele goale în Rusia
Lansarea primului lungmetraj despre invazia Rusiei în Ucraina, care a avut premiera în întreaga ţară la 17 august, vine în contextul în care autorităţile ruse au anunţat că intenţionează să stimuleze producţia de filme care glorifică acţiunile Moscovei în Ucraina, scrie The Guardian, potrivit News.ro.
Însă „The Witness” este un eşec de box-office. Cu un buget de 200 de milioane de ruble (1,5 milioane de lire sterline), filmul a avut încasări de mai puţin de 14 milioane de ruble (110.000 de lire sterline) în primele două săptămâni, iar spectatorii din întreaga ţară au raportat săli de cinema goale.
Discursul Kremlinului despre cum că ucrainenii sunt naziști, subiect principal în film
În cele două ore de proiecţie, filmul acoperă un spectru larg de falsuri pe care Kremlinul le-a folosit pentru a-şi justifica invazia în Ucraina. În ajunul invaziei, Vladimir Putin a declarat că Moscova trebuie să îşi „denazifice” vecinul, minciuna că Ucraina a fost infiltrată de „nazişti” periculoşi.
„The Witness” se concentrează pe un personaj fictiv numit Daniel Cohen, un apreciat violonist belgian care ajunge la Kiev pentru a concerta în februarie 2022, cu câteva zile înainte ca trupele ruseşti să intre în Ucraina.
În timp ce Rusia îşi lansează războiul, Cohen este prins în lupte, fiind martor la o serie de „crime inumane şi provocări sângeroase ale naţionaliştilor ucraineni”, potrivit sinopsisului.
La un moment dat, un comandant ucrainean este văzut plimbându-se cu un exemplar „Mein Kampf”, în timp ce alţi soldaţi ucraineni îi jură credinţă lui Adolf Hitler. În calitate de martor al acestor orori de nedescris, Cohen îşi propune să spună lumii „adevărul” despre acest conflict.
Comedie scrisă de Margarita Simonian, finanțată de guvern
Rusia are o lungă istorie, sub conducerea lui Putin, de promovare a filmelor de propagandă. La scurt timp după ce Moscova a anexat ilegal Crimeea, ministerul Culturii din ţară a finanţat filmul „Crimea”, care a justificat confiscarea peninsulei. Creatorii săi au declarat că ideea filmului a venit direct de la Serghei Şoigu, ministrul Apărării.
Nu mult mai târziu, o comedie romantică sponsorizată de stat, „The Crimean Bridge” – despre Podul Kerci, proiectul de prestigiu al lui Putin – a fost scrisă de Margarita Simonian, redactor-şef al reţelei RT, finanţată de guvern. La fel ca „The Witness”, ambele filme au fost dezastre de box-office şi au primit recenzii dureroase din partea criticilor independenţi.
„Cultura Z pur şi simplu nu are oameni talentaţi”, a declarat criticul Mihail Kozirev, folosind un termen popular pentru a se referi la creativii care s-au alăturat simbolului rusesc pro-război Z.
Încă de la începutul războiului Rusiei în Ucraina, sute de cineaşti, scriitori şi cântăreţi proeminenţi au părăsit ţara, un exod care a făcut o paralelă cu navele filosofilor sovietici din 1922 – bărci care au dus în exil unii dintre cei mai importanţi intelectuali ruşi.
În încercarea de a descuraja nebunia „Barbie”, Ministerul Culturii din Rusia a declarat joi că nu va emite o autorizaţie specială pentru a pirata drepturile de autor ale filmului, deoarece filmul „nu este în conformitate cu obiectivele stabilite de preşedintele nostru de a consolida valorile spirituale şi tradiţionale ale cetăţenilor noştri”.