Institutul de Management al Serviciilor de Sănătate, o nouă instituție înființată în subordinea Ministerului Sănătății pentru „a analiza serviciile de sănătate”
Institutul Național de Management al Serviciilor de Sănătate urmează să fie înființat prin Hotărâre de Guvern ca instituție aflată în subordinea Ministerului Sănătății, principalul obiect de activitate urmând să fie „analiza serviciilor de sănătate din Romania în numele și pentru Ministerul Sănătății, în scopul fundamentării științifice a politicilor și strategiilor privind serviciile de sănătate, realizarea de cercetări operaționale, elaborarea de ghiduri și proceduri privind managementul serviciilor de sănătate”.
Înființarea Institutului Național de Management al Serviciilor de Sănătate, ce urmează să ia naștere „prin reorganizarea Școlii Naționale de Sănătate Publică, Management și Perfecționare în Domeniul Sanitar București”, este prevăzută într-un proiect de Hotârăre de Guvern, publicat de Ministerul Sănătății în transparență decizională.
Institutul Național de Management al Serviciilor de Sănătate va avea maximum 75 de angajați și va fi condus de un director general și un director economic, numiți pentru un mandat de 4 ani prin Ordin al ministrului Sănătății. De asemenea, Institutul va avea un Consiliu de administrație format din 7 membri (3 numiți de Ministerul Sănătății, unul de Institutul Național de Sănătate Publică, unul de Casa Națională de Asigurări de Sănătate și doi numiți de către universitățile de medicină și farmacie). Consiliul de Administrație va fi condus de un președinte, ales cu majoritate din numărul total al membrilor, pentru o perioadă de 2 ani, cu posibilitatea de realegere.
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Institutului urmează să fie aprobat prin Ordin al ministrului Sănătății în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a Hotărârii de Guvern care este, în acest moment, în fază de proiect.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului de Hotărâre de Guvern aflat în transparență decizională, Ministerul Sănătății, în calitatea de coordonator de reformă, s-a angajat în implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) – Componenta C12 „Sănătate”, prin trei reforme principale, printre care și reforma managementului serviciilor de sănătate.
Ce atribuții va avea Institutul Național de Management al Serviciilor de Sănătate
Cum va funcționa Institutul Național de Management al Serviciilor de Sănătate și ce atribuții va avea:
- Art. 1. (1) Institutul Național de Management al Serviciilor de Sănătate, denumit în continuare INMSS, este instituție publică cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Sănătății, înființat prin reorganizarea Școlii Naționale de Sănătate Publică, Management și Perfecționare în Domeniul Sanitar București, denumită în continuare SNSPMPDSB, care se desființează.
- (2) INMSS funcționează ca unitate sanitară, finanțată din venituri proprii și subvenții de la bugetul de stat, cu sediul în municipiul București, Str. Vaselor nr. 31, sectorul 2.
- (3) INMSS are ca obiect principal de activitate analiza serviciilor de sănătate din Romania în numele și pentru Ministerul Sănătății, în scopul fundamentării științifice a politicilor și strategiilor privind serviciile de sănătate, realizarea de cercetări operaționale, elaborarea de ghiduri și proceduri privind managementul serviciilor de sănătate.
- (4) INMSS desfășoară activități de formare profesională, în parteneriat cu instituțiile de învățământ superior medico-farmaceutic, în domeniul managementului serviciilor de sănătate, în vederea obținerii de atestate eliberate de Ministerul Sănătății, cursuri de scurtă durată și alte tipuri de cursuri specifice în domeniul managementului serviciilor de sănătate.
- (5) INMSS realizează cartografierea serviciilor de sănătate, analiza distribuției geografice și elaborează planuri de servicii în conformitate cu profilul stării de sănătate local, regional și național și în raport de resursele umane și de tehnologie existente.
- (6) INMSS propune Ministerului Sănătății pentru aprobare curiculele cursurilor de perfecționare în management sanitar sau managementul serviciilor de sănătate, realizate împreună cu instituții de învățământ superior medico-farmaceutic.
- (7) INMSS întocmește și menține baza de date cu experții în managementul serviciilor de sănătate, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).
- (8) INMSS este instituția abilitată pentru colectarea și prelucrarea datelor privind serviciile medicale spitalicești, furnizate asiguraților în vederea contractării și decontării acestora de către casele de asigurări de sănătate și desfășoară activități de analiză și monitorizare a serviciilor de sănătate decontate din Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate.
- (9) Activitățile prevăzute la alin. (9) se realizează pe bază de contracte încheiate cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate, denumită în continuare CNAS, în condițiile Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare.
- Art. 2. (1) În realizarea principalelor sale funcții, INMSS îndeplineste următoarele atribuții:
- a. derulează programe de formare, perfecționare și educație medicală continuă în domeniul managementului serviciilor de sănătate;
- b. propune Ministerului Sănătății criteriile și standardele de acreditare a formatorilor și a formatorilor de formatori în domeniul managementului serviciilor de sănătate;
- c. eliberează diplome, certificate, adeverințe și alte documente specifice care atesta absolvirea programelor de perfecționare și, respectiv, de dezvoltare profesională continuă;
- d. desfășoară activități de cercetare-dezvoltare în domeniul managementului serviciilor de sănătate;
- e. acordă asistență tehnică și efectuează activități de consultanță în domeniul managementului serviciilor de sănătate;
- f. realizează studii la nivel populațional și la nivelul furnizorilor de servicii în vederea evaluării acoperirii cu servicii de sănătate și a nevoilor pentru servicii de sănătate și/sau pentru programe de sănătate a populației și în colaborare cu Institutul Național de Sănătate Publică, denumit în continuare INSP, pentru serviciile preventive;
- g. colectează electronic date privind pacienții externați, iar pe baza acestora monitorizează și evaluează activitatea unităților sanitare;
- h. analizează și evaluează activitățile furnizorilor de servicii de sănătate, pe baza datelor la nivel de pacient, procesează și analizează datele privind activitatea furnizorilor de servicii de sănătate pentru diverse programe, studii și cercetări;
- i. clasifică pacienții externați pe grupe de diagnostice, validează cazurile raportate de unitățile sanitare, studiază, dezvoltă și îmbunătățește sistemul de clasificare a pacienților pe grupe de diagnostice;
- j. calculează costurile și valorile relative privind grupele de diagnostice, propune modificarea valorilor relative sau a tarifelor pe grupe de diagnostice, precum și a tarifelor per caz rezolvat, sub coordonarea Ministerului Sănătății;
- k. participă la dezvoltarea de sisteme automatizate și programe de calculator destinate clasificării pacienților în grupe diagnostice, în scop de cercetare-dezvoltare;
- l. dezvolta și furnizează cursuri în domeniul clasificării pacienților în funcție de grupa de diagnostic, colectării de date clinice și utilizării sistemelor de codificare, eliberând certificate care atesta pregătirea în domeniul respectiv;
- m. dezvoltă criterii de performanță și de calitate pentru furnizorii de servicii de sănătate și în colaborare cu INSP pentru serviciile preventive;
- n. asigură servicii specifice, pe baza contractelor încheiate cu casele de asigurări de sănătate;
- o. fundamentează cheltuielile de funcționare, negociază și stabilește taxe, tarife și prețuri pentru serviciile și produsele furnizate;
- p. asigură funcționarea unui sistem de protecție a persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulatie a acestor date;
- q. asigură dezvoltarea și funcționarea pe baze economice a propriei edituri;
- r. furnizează, la solicitarea INSP, date la nivel de pacient pe coduri de boala în vedere evaluării stării de sănătate a populației;
- s. elaborează anual rapoarte privind acoperirea cu servicii de sănătate și le înaintează ministrului Sănătății;
- t. propune ministrului Sănătății măsuri pentru realizarea acoperirii geografice echitabile cu servicii de sănătate.