Sari direct la conținut

STS a pornit o licitație de peste 184,7 milioane de lei pentru modernizarea 112: Utilizatorii de telefonie mobilă ar putea fi localizați cu o acuratețe de până la 50 de metri, când sună la 112

HotNews.ro
Arhitectura actuala a 112, Foto: STS
Arhitectura actuala a 112, Foto: STS

​Utilizatorii care dețin telefoane mobile echipate cu funcționalitatea Advanced Mobile Location – AML ar putea fi localizați de STS cu o acuratețe între 5 și 50 de metri, atunci când sună după ajutor la 112, potrivit unor noi funcționalități care vor fi implementate în sistemul 112 până la sfârșitul anului 2020. Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a demarat luna trecută licitația pentru modernizarea sistemului 112, contract cu o valoare estimată la peste 184,7 milioane lei (fără TVA), iar oficialii STS au precizat pentru HotNews.ro că funcțiile de recepționare și prelucrare a mesajelor în formatul standard AML (ETSI-TR 103 393) vor fi disponibile și în cadrul noului sistem 112.

„Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență, care gestionează serviciul 112, rulează pe Windows XP, un software învechit ce nu se mai produce, iar, din cauza uzurii morale, poate ceda.”, a declarat sâmbătă Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU).

HotNews.ro a informat anterior că Guvernul a aprobat în data de 13 septembrie nota de fundamentare privind necesitatea modernizarii sistemului 112, proiect estimat la 221,7 milioane de lei.

Mai mult, datele din Sistemul Electronic de Achiziții Publice arată că STS a demarat încă din luna august licitația de modernizare a sistemului 112. (vezi atașat Caietul de sarcini al licitației).

Cum va fi îmbunătățită localizarea actuală a apelurilor de urgenţă de pe telefoanele mobile

În caietul de sarcini al licitației STS se precizează că vor fi introduse noi funcționalități care să asigure reducerea timpilor de intervenţie prin sporirea preciziei localizării apelurilor de urgenţă generate de pe telefoanele mobile. Scopul noului sistem este de a îmbunătăţi precizia soluţiei existente, care în prezent se bazează pe informaţiile Cell ID/Sector ID furnizate de rețelele de telefonie mobilă.

„Localizarea actuală a apelurilor de urgenţă de pe telefoanele mobile va fi îmbunătăţită folosind pe de o parte parametri suplimentari disponibili la operatorul de telefonie mobilă ( predicții de acoperire radio a celulelor şi parametrul Timing Advance) dar şi informațiile de localizare transmise pe timpul apelului de urgență de terminalul mobil al apelantului către sistemul de urgenţă prin diverse metode:

– AML (SMS, HTTPS);

– Aplicaţii mobile compatibile cu standardul PEMEA

– Aplicaţii mobile care transmit coordonatele apelantului prin SMS.

De asemenea, localizarea apelurilor de urgenţă va fi posibilă prin extragerea de date din mesaje SIP sau prin utilizarea capabilităţilor standardului HTML5 de a transmite locația.

Obţinerea unei informaţii de localizare mai precisă este utilă în cazurile în care apelanţii nu pot furniza sau nu cunosc detalii despre zona în care se află şi pentru filtrarea mai eficientă a apelurilor false, prin compararea locaţiei declarate de apelant cu cea furnizată de sistemul de localizare.

Sistemul de localizare va asigura prin funcţii de interoperabilitate cu sistemul informatic de preluare şi dispecerizare apeluri de urgenţă, posibilitatea identificării, asocierii şi marcării apelurilor iniţiate dintr-o arie geografică restrânsă, înaintea preluării acestora de către operatorii 112, pentru evaluări rapide cu privire la amploarea unui incident și de asemenea, va contribui la implementarea/funcționa„, se arată ăn documentația STS.

Arbitrul telecom a cerut operatorilor mobili încă din 2016 să sprijine adoptarea unor soluții aplicate deja în Europa care permit o localizare superioară

Într-un referat de aprobare a unei decizii din 2016, arbitrul telecom (ANCOM) cere operatorilor de telefonie mobilă să sprijine adoptarea și funcționarea unor aplicații disponibile și aplicate deja în Europa, care permit o localizare net superioară metodei de localizare cell-ID utilizată în prezent de sistemul 112 din România, metodă care în anumite cazuri furnizează zone de căutare cu o rază de peste 35 de kilometri.

Arbitrul telecom oferă mai multe exemple de astfel de soluții, printre care și soluția de localizare Advanced Mobile Location – AML, pe care o descrie astfel:

„Aceasta este funcțională în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din iunie 2014 pe anumite terminale mobile.

Atunci când este inițiat un apel de urgență, telefoanele mobile echipate cu funcționalitatea AML trimit un mesaj de tip SMS către Centrele de preluare a apelurilor de urgență 112 (Public Safety Answering Points) ce conține informații privind localizarea utilizatorului de telefonie mobilă, informații bazate pe date de la sistemele globale de navigatie prin satelit (GNSS), WiFi și Cell ID având o acuratețe de 5 – 50 m.De asemenea, verifică nivelul bateriei telefonului, aceasta trebuie sa fie de min. 5% înainte de a activa capabilitățile GNSS și Wifi ale terminalului mobil.

Începând cu iulie 2016, Google a introdus funcționalitatea AML pe telefoanele mobile cu sistem de operare Android existente pe piață, începând cu Android 2.3 (Gingerbread), prin intermediul Google Play Services. Localizarea este calculată în terminal si poate fi transmisă către PSAP (endpoint) în trei moduri: folosind HTTPS POST, Text SMS sau Data SMS. Implementarea soluției se poate face în patru pași:

1) Implementarea/stabilirea endpoint (entitatea responsabilă cu primirea informației de localizare);

2) Testarea în cadrul căreia este necesară colaborarea tuturor părților implicate (Google, STS, furnizori de rețele publice mobile);

3) Transmiterea către Google a opțiunilor de configurare (nr. de urgență, MCC, MNC);

4) Semnarea acordului (între Google și entitatea responsabilă cu primirea informației de localizare).”

ANCOM menționează și „o altă soluție de localizare Google (Emergency Location Service în Android) funcțională în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord și în Estonia și este testată sau deja în curs de implementare în alte nouă țări europene”.

STS: Funcțiile de recepționare și prelucrare a mesajelor în formatul standard AML vor fi disponibile în noul sistem 112

Contactați de HotNews.ro în legătură cu implementarea acestor soluții în contextul modernizării sistemului 112, oficialii STS au precizat următoarele:

Funcțiile de recepționare și prelucrare a mesajelor în formatul standard AML (ETSI-TR 103 393) vor fi disponibile și în cadrul noului sistem 112 ce va fi operațional ca urmare a activității de modernizare.

Cadrul legal european actual, respectiv Directiva Europeană 2002/22/CE modificată de 2009/139/CE, care a fost implementată în cadrul legal național, nu reglementează utilizarea serviciului ELS (Emergency Location System) furnizat de Google.

Totuși, STS, în calitate de administrator al SNUAU 112, analizează și testează diferite modalități tehnice de localizare a apelurilor la numărul unic de urgență 112, printre care se regăsește și serviciul ELS furnizat de Google. În vederea implementării, analiza pe care o facem ia în calcul și prevederile legale la nivel european și național. În funcție de rezultatele acestei analize, vom stabili soluția optimă pentru realizarea localizării apelanților la Serviciul unic de urgență 112.

Când va deveni operațional noul sistem 112 modernizat? Conform calendarului de implementare, proiectul “Modernizarea infrastructurii hardware și software a Sistemului național unic pentru apeluri de urgență” se va încheia la sfârșitul anului 2020.„, au mai spus oficialii STS.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro