Sari direct la conținut

Supra-acciza de 7 eurocenti aduce Romania in randul tarilor cu cei mai scumpi carburanti. Cine pierde, cine castiga, unde se vor duce banii

HotNews.ro
Carburanti mai scumpi, Foto: AGERPRES
Carburanti mai scumpi, Foto: AGERPRES

​In ultimii cinci ani, Romania s-a situat constant pe ultimele doua locuri in randul statelor UE in privinta preturilor la carburanti. Carburanti mai ieftini decat in Romania mai puteau fi gasiti doar in Bulgaria, ceea ce este si firesc avand in vedere puterea de cumparare foarte scazuta din cele doua state. Insa, de pe 1 aprilie, situatia s-a schimbat dramatic. In urma introducerii supra-accizei de 7 eurocenti care a dus la scumpirea unui litru de carburant cu 40-41 bani, Romania a urcat instantaneu mai multe trepte, ajungand chiar in prima jumatate a clasamentului, cel putin in privinta pretului la motorina. Mai grav este ca Romania a depasit si Ungaria cu preturile actuale la benzina si motorina.

Astfel, preturile fiind mai mari in Romania, cei care tranziteaza tara vor prefera sa alimenteze in Ungaria si Bulgaria, la granita, fapt care va avea consecinte asupra consumului de carburanti. In luna februrarie, Mariana Gheorghe, CEO Petrom, spunea ca introducerea accizei suplimentare va determina o scadere a consumului de carburanti intre 1% si 3%.

Clasamentul realizat zilnic de catre Europe’s Energy Portal arata ca incepand cu 1 aprilie, Romania nu se mai situeaza pe ultimele doua locuri din statele UE in privinta preturilor de retail la carburanti. La benzina fara plumb, Romania a ajuns brusc pe locul 20 din 28 de tari cu un pret de retail de 1,342 euro/litru, in conditiile in care pana acum se situa pe locul 27. La motorina situatia este si mai grava, avand in vedere ca Romania a sarit pe locul 14 cu un pret de retail de 1,358 euro/litru. Pana si in Austria, Franta si Spania a ajuns motorina mai ieftina decat in Romania. Mai exact, benzina mai ieftina decat in Romania poate fi achizitionata din Bulgaria (1,280 euro-pret de retail), Cehia (1,310 euro), Estonia (1,299 euro), Ungaria (1,315 euro), Letonia (1,301 euro), Lituania (1,300 euro), Luxemburg (1,300 euro) si Polonia (1,272 euro). De asemenea, motorina mai ieftina este in Austria (1,315 euro-pret de retail), Bulgaria (1,301 euro), Croatia (1,277 euro), Cehia (1,329 euro), Estonia (1,279 euro), Franta (1,301 euro), Ungaria (1,353 euro), Letonia (1,277 euro), Lituania (1,271 euro), Luxemburg (1,181 euro), Polonia (1,278 euro), Slovacia (1,349 euro), Slovenia (1,351 euro) si Spania (1,330 euro).

  • NOTA Trebuie mentionat ca la unele sortimente de benzina, pretul in Romania a ajuns si la 1,53 euro/litru, iar la motorina la 1,46 euro/litru. Clasamentul poate suferi modificari in urmatoarea perioada, nefiind exclus ca Romania sa mai poate sari cateva tari. Nici nu mai conteaza ca Romania este o tara producatoare de titei. De altfel, se afla chiar pe locul cinci in Europa la producţia de titei si gaze.

In ultimii cinci ani, Romania a fost constant pe ultimele doua locuri. Explicatia consta in faptul ca preturile se formau in functie de cotatiile internationale. Cand aveau loc scumpiri in Romania, de fapt preturile cresteau in toata Europa. La fel si invers. Cand scadeau preturile, acest lucru se petrecea in toate statele. Aceasta in conditiile in care era pastrat un grafic echilibrat de majorari ale accizei in toate statele, iar modificarile la nivelul altor taxe, precum TVA, nu erau semnificative. De data aceasta, in Romania, peste graficul obisnuit si convenit cu Comisia Europeana de crestere a accizei, a fost introdusa o supra-acciza. O taxa suplimentara care nu a fost aplicata si in alte state. Daca celelalte state nu vor adopta modelul unei supra-taxe, Romania va ramane pentru mult timp in prima jumatate a clasamentului, cel putin la motorina.

  • Ce a uitat Ponta sa spuna. Premierul Victor Ponta l-a acuzat luni pe presedintele Traian Basescu de populism si ipocrizie, pentru ca nu a comentat nimic atunci cand sub guvernul Boc s-a majorat pretul la benzina si motorina. Ponta a spus ca sub Guvernul Boc pretul la benzina si motorina a crescut cu 70% si, respectiv, 91%. Ceea ce a uitat Ponta sa spuna e ca aceste preturi au crescut in urma aplicarii acelui grafic de crestere a accizelor la carburanti, grafic convenit prin tratatul de aderare la Uniunea Europeana. De asemenea, a uitat sa spuna ca preturile la carburanti au fost in ultimii cinci ani printre cele mai mici din Europa. Acum nu mai sunt si nici nu vor mai fi mult timp de acum inainte.

Raportat la puterea de cumparare, Romania ar putea sa ajunga chiar pe primul loc in UE intre tarile cu cea mai scumpa benzina. Inainte, Romania era depasita doar de Bulgaria, potrivit unui clasament „Suferinta la pompa” realizat de Bloomberg in mai 2012. Tot atunci, la nivel mondial, Romania ocupa locul al 7-lea in acest clasament al „Suferintei la pompa”.

  • De ce este nevoie de o supra-acciza. Victor Ponta a evitat sa comenteze faptul ca Romania va ajunge in randul statelor cu cei mai scumpi carburanti. In schimb, a spus ca e nevoie de acciza pentru sustinerea proiectelor de infrastructura. Si in aceasta privinta, Victor Ponta uita sa spuna ca Romania are la dispozitie fondurile europene pentru sustinerea proiectelor de infrastructura. „Pretul pentru intretinerea autovehiculului va scadea. Numarul de accidente rutiere produse de lipsa infrastructurii va scadea”, a spus Ponta prezentand beneficiile acestei supra-accize.

In schimb, Traian Basescu spune ca este o masura adoptata in urma insistentelor baronilor locali. „Dar cand vrei sa cumperi masini la ministere, sa dai bani la baronii locali ca sa ajunga la firmele de casa, facem asemenea excese. E o taxa inutila, care va mari si preturile, va ingropa multe afaceri mici, spre satisfactia baronilor locali”, a spus Basescu.

Adevarul poate fi, insa, cel scapat de ministrul finantelor, Ioana Petrescu, in urma cu o saptamana in cadrul unui interviu acordat ziarului Adevarul. Petrescu a spus ca din introducerea accizei suplimentare se vor colecta pana la finele anului doua miliarde de lei, iar neincasarea acestei sume ar putea crea probleme la plata cheltuielilor curente, punand in pericol plata pensiilor si a salariilor pentru bugetari.

A doua zi, premierul a afirmat ca exista bani pentru pensii si salarii, criticand presa pentru faptul ca distorsioneaza declaratiile ministrului. „Eu am zis ca ‘saraca, a fost gresit inteleasa’, dupa care citesc stirea si nu e asa, nu am zis eu asa, dar nu conteaza, conteaza un singur lucru ca vreau sa mergeti in continuare cu masurile cu care am pornit”.

  • Ce se pregateste pentru transportatori. Guvernul a anuntat ca unii transportatori nu vor fi atat de grav afectati, deoarece va inapoia acestora 4 euro centi din cei 7. Insa, rambursarea catre o parte dintre transportatori a unei fractiuni din acciza de 7 eurocenti pe carburanti care va fi introdusa la 1 aprilie ridica o serie de probleme de ordin practic. In cel mai rau caz, aceasta masura gandita sa compenseze scumpirea carburantului va avea efecte nocive asupra altor categorii de transportatori si va incuraja evaziunea fiscala si alimentarile cu carburant facute in Ungaria. In plus s-ar crea discriminare in randul consumatorilor de carburanti. Si totul pentru niste bani care vor avea o destinatie greu de controlat, mai ales intr-un an electoral.

CitesteProblemele aplicarii rambursarii accizei la carburanti catre transportatori – Risc enorm de frauda, confuzie tot mai mare, discriminare

Cine castiga, cine pierde? Cu siguranta vor pierde consumatorii, mari si mici. Nu toti isi vor permite sa umble la propriul buget pentru a scoate mai multi bani pentru consumul obisnuit de carburanti. De aici va aparea problema reducerii consumului. Si bugetul de stat ar putea avea de pierdut daca va creste evaziunea fiscala. In privinta castigatorilor, lucrurile sunt neclare. Totul depinde de destinatia banilor. Poate se vor duce in infrastructura, asa cum a spus Ponta, poate se vor duce la baronii locali, asa cum a spus Basescu, sau poate se vor duce in pensii si salariile bugetarilor, asa cum a spus Petrescu.

Cert este ca ramane o intrebare fara raspuns deocamdata: Cat de mult a meritat introducerea unei taxe atat de controversate?

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro