Tendinta de criza: bani pentru presa din bugetele locale
Canalizarea banilor publici catre presa devine o tendinta, pe masura ce veniturile din publicitate scad abrupt. S-a intamplat in Baia Mare cu The Money Channel, se intampla in Neamt cu emisiunea Mihaelei Radulescu, se va intampla, cel mai probabil, si la Cluj, cu mai toata presa locala. Sefii institutiilor media din Cluj au stabilit singuri criteriile dupa care ar urma sa fie impartite fonduri de circa 1 milion de lei de la Consiliul Judetean, iar acum asteapta sa vada ce se intampla.
In Cluj, unde Consiliul Judetean a anuntat in prima parte a anului un pachet de sprijin pentru presa locala, au avut loc in ultimele saptamani mai multe runde de discutii privind impartirea sumei oferite, evaluata la circa un milion de lei (aproximativ 250.000 de euro). Public, partile implicate vorbesc despre transparenta, despre nevoia unor criterii obiective de impartire a banilor, despre protejarea interesului public. Informatiile oferite, tot public, in acest sens de sefii ziarelor si de presedintele Consiliului Judetean sunt insa contradictorii, chiar daca abunda angajamentele ca toate deciziile privind alocarea banilor vor fi luate transparent.
Situatia din Cluj nu este singulara. Parteneriate transparente intre autoritati locale si mass-media, pe bani publici, au mai fost anuntate recent si in Baia Mare si Neamt. Contributii de la buget, oferite din propria initiativa a oficialitatilor locale:
- Ultima editie a emisiunii Duminica in familie, realizata de Mihaela Radulescu, va fi sustinuta cu aproximativ 20.000 de euro din bugetul judetean si din cel al orasului Piatra Neamt – orasul natal al vedetei si gazda a emisiunii, au scris Evenimentul Zilei si Cancan, citate de Pagina de media. Cancan o citeaza pe Mihaela Radulescu spunand ca „nu e decizia mea sub nici o forma – a fost o invitatie din partea Primariei”.
- Presa locala din Maramures a anuntat ca Primaria Baia Mare a alocat, la finele lunii mai, circa 15.000 de euro pentru promovarea imaginii orasului printr-o serie de evenimente, inclusiv unul organizat de The Money Channel, post din trustul Realitatea-Catavencu. Glasul Maramuresului ii cita, atunci, pe organizatorii evenimentului spunand ca nu au cerut bani de la bugetele locale din orasele incluse in proiectul „The Money Channel Business Tour„.
- La un cu totul alt nivel, Gazeta Sporturilor a anuntat, joi, ca in editia de vineri va arata de ce, cu exceptia Antenei 3, „nicio alta televiziune nu a deschis subiectul de interes public” al cheltuielilor Ministerului Tineretului si Sportului (MTS) – peste 600.000 de euro – pentru evenimentele din 1 si 2 mai a.c., subiectul unei ample investigatii a publicatiei sportive. GSP scrie ca va explica publicului, „prin documente oficiale, legatura dintre stirile TV ale mai multor trusturi, inclusiv cel din care face parte Gazeta, si banii publici ai MTS”. Campanii sau parteneriate media cu fonduri publice mai desfasoara in prezent si alte institutii centrale, precum Ministerul Turismului. UPDATE: Joi seara, in cadrul unei emisiuni difuzate de Realitatea TV, Catalin Tolontan a prezentat mai multe contracte care, a afirmat el, arata ca MTS a cumparat stiri in cadrul jurnalelor difuzate de posturile TV, ceea ce contravine Legii audiovizualului.
La Cluj, Mihai Gotiu, redactor-sef al ziarului Clujeanul, a publicat miercuri un articol in care acuza „minciuna quality” in presa locala, scriind in termeni foarte duri despre cum au decurs negocierile dintre patronii de presa si presedintele CJ, Alin Tise, iar mai tarziu intre sefii publicatiilor si posturilor locale pentru impartirea milionului de lei oferit de Consiliul Judetean in primavara. Dupa cum afirma, in aprilie, Alin Tise pentru HotNews.ro, banii urmeaza sa fie alocati prin parteneriate de publicitate si de promovare a activitatilor institutiilor publice clujene, dupa criterii contabilizate foarte precis.
- Clujeanul se numara printre publicatiile locale la care, dupa cum s-a scris saptamana trecuta, publisherul Publimedia va renunta in perioada urmatoare. Potrivit lui Mihai Gotiu, Clujeanul este editat inca, la aceasta data, de Publimedia.
Mihai Gotiu (Clujeanul), Florin Danciu (Foaia Transilvana), Liviu Alexa (CityNews.ro) si Alin Tise au explicat pentru HotNews.ro cum au decurs negocierile din ultima perioada si in ce stadiu se afla acestea. Declaratiile lor se suprapun doar partial si ridica serioase semne de intrebare privind felul cum vor fi alocati banii Consiliului Judetean.
Puncte comune in afirmatiile acestora:
- In ultimele saptamani au avut loc doua runde de discutii.
- Prima intalnire i-a adus la aceeasi masa pe sefii presei si Alin Tise. Atunci s-a decis ca 50% din bani sa fie rezervati posturilor radio si TV, inclusiv statiilor locale ale posturilor nationale, precum Antena 1 sau Realitatea TV, iar 50% – presei scrise si online.
- La aceeasi intalnire s-a decis ca posturile radio si TV, pe de o parte, si publicatiile, pe de alta parte, sa negocieze separat criteriile dupa care vor fi alocati banii.
- Ulterior, sefii institutiilor din cele doua „sectiuni” s-au intalnit si au negociat criteriile dupa care sa fie alocati banii, „asa incat aceasta sa nu fie interpretata drept spaga mascata”, totul sa fie facut „transparent”, „sa nu fie amenintata libertatea de exprimare” si „sa nu fie afectat rolul presei de a servi interesului public”.
Alin Tise a precizat, pentru HotNews.ro, ca fiecare institutie din subordinea CJ va putea incheia parteneriate de pana la 20.000 de euro, bani alocati direct, printr-un proiect sau altul, dar „criteriile trebuie stabilite foarte clar. Nu trebuie sa se intample ca pana acum, cand fiecare sef de institutie decidea astfel de parteneriate dupa cum dorea el. Criteriile de alocare a fondurilor vor fi aplicate dupa anumite punctaje convenite impreuna si care vor fi transparente”.
Declaratii divergente ale celor contactati, legate indeosebi de criteriile alese de patronii si redactorii-sefi din presa scrisa locala:
- Mihai Gotiu, Clujeanul (singurul ziar din CJ cu tiraj auditat BRAT): Am spus ca singurele criterii reale sunt cele de tiraj si audienta. Dar criteriile scoase in fata au fost numarul de abonamente ale unei publicatii, in conditiile in care institutiile publice sunt abonate deja la ziare; numarul de angajati; vechimea acestora etc. Am fost acuzat ca eu tineam la principii, nu la bani, iar in cele din urma „s-a ajuns la o impartire a banilor, iar pe imparteala se aplicau criteriile”. „Nu stiu daca aceste criterii au fost trimise sau nu la Consiliul Judetean, nu am vrut sa ma asociez cu o astfel de atitudine”
- Florin Danciu, Foaia Transilvana: Criteriile au fost decise si au fost trimise la CJ. Oricum, nu sunt sume foarte mari, care sa salveze pe cineva de la faliment, sunt sume de cate 10.000 de euro pe an, aproximativ, in cazul ziarelor si ceva mai mult in cazul posturilor TV. La noi este o piata locala unde nu exista masuratori auditate, singurul care avea asa ceva „era” Clujeanul. In ceea ce ne priveste, criteriile alese au fost tirajele declarate de noi – pe care noi le stim am fost transparenti intre noi; numarul de aparitii – daca un ziar apare pana vineri sau si sambata; datele de trafic pe Internet. Acum asteptam un raspuns de la Consiliul Judetean.
- Liviu Alexa, CityNews.ro: Prefer sa nu discut criteriile negociate la nivel de presa. In ceea ce ne priveste, noi suntem auditati SATI (Studiul de Audienta si Trafic pe Internet). Dar Consiliul Judetean, cred eu, ar fi cel care trebuie sa-si asume responsabilitatea cheltuirii banilor, asa cum s-a intamplat la Baia Mare cu The Money Channel, deoarece fara un plan clar al intentiilor CJ risca sa ramana suspiciunile ca aceste fonduri ar fi spaga mascata.
- Alin Tise, presedinte CJ Cluj: Nu stiu daca au fost trimise sau nu criteriile decise de ei (sefii institutiilor media – n.r.), daca au fost sau nu stabilite aceste criterii. Daca nu le vom avea, nu vom intra in acest joc. Atunci cand ne-am intalnit cu reprezentantii presei, au fost discutate criterii care tin de ratingul televiziunilor, de BRAT, criterii clare.