Triumful Ciolos
Pentru cei care se pricep mai bine la afaceri europene, acceptarea lui Dacian Ciolos in echipa de comisari pentru portofoliul agriculturii echivaleaza cu un miracol. Unii vad un fel de compensatie acordata pentru taierea unei bucati din comisariatul Frantei, un castig neasteptat rezultat din jocul complicat pentru echilibrul puterii intre fortele motrice ale Uniunii: Germania, Franta, Marea Britanie. Apoi, e un semnal de responsabilizare si incredere acordat tarilor nou intrate. Polonezii de pilda capata un comisariat extrem de important: buget si finante iar ungurii obtin munca si afaceri.
Vom observa ca sunt portofolii extrem de grele, comisarul pentru agricultura fiind cel care gestioneaza o parte semnificativa din fondurile Uniunii. In prezent, peste trei sferturi din bugetul total al UE pentru 2007-2013 este alocat dezvoltarii regionale si Politicii Agricole Comune.
Gratie unei conjuncturi favorabile si a propunerii corecte trimisa de la Bucuresti la Bruxelles, gratie coerentei aratate de Traian Basescu chiar si atunci cand negocierile pentru Dacian Ciolos pareau sortite esecului, Romania iese din galeria tarilor de rang doi. Pana acum am livrat un comisar pentru un portofoliu nesemnificativ, multilingvismul, lipsit de influenta la Bruxelles.
Este meritul exclusiv al lui Dacian Ciolos ca a castigat, prin expertiza, priceperea si seriozitatea sa, increderea oficialilor europeni. Este si meritul lui Traian Basescu pentru ca a crezut in sansa lui, ca l-a promovat si l-a sustinut. Este meritul Romaniei ca a reusit sa convinga tari potrivnice ca Germania, de pilda, ca Dacian Ciolos nu va fi al doilea comisar al Frantei, ci un comisar al Uniunii Europene.
Mai multe despre prestatia excelenta a unui ministru fata de care mi-am exprimat in mod public intreaga admiratie, desi fusese propulsat de Guvernul Tariceanu, plin de ministri-impostori, am scris acum doi ani in texul Un fel de Macovei.
In plan intern, PSD va trebui sa-si asume infrangerea si ceva mai mult decat atat: sa-si ceara scuze ca a sabotat la maxim, prin lobby-ul neprincipial exercitat in special de Adrian Severin la Bruxelles si in tara, sansele Romaniei de a obtine un post important de comisar, precum cel al agriculturii. PSD e dator sa explice public de ce a jucat impotriva intereselor Romaniei (avea cel putin alte trei nume pe lista), urmarind propriile calcule politice. Or, Ciolos nici macar nu este bunul unui partid. Simplul fapt ca fusese girat de Traian Basescu a determinat restul partidelor sa-i faca atmosfera.
Mi-e greu sa cred ca Dacian Ciolos se va inregimenta politic. L-am intrebat pe vremea liberalilor si a promis atunci ca nu va calca in nici un partid. Inclin sa cred ca va proceda la fel, si acum, ca va cauta sa ramana comisar independent. Va avea nevoie, desigur, de sprijinul unui grup parlamentar puternic, pentru ca altfel viata oricarui comisar se complica foarte mult, orice decizie de importanta celor promovate de comisari avand nevoie de suport politic.
Unii se vor grabi sa gaseasca si interpretari politice de uz intern, un fel de ajutor nesperat acordat lui Traian Basescu in plina campanie. Nu prea cred ca despre asta vorbim. De remarcat totusi ca mitul presedintelui nepriceput la afaceri externe intra iarasi in suferinta.
Vorbim despre o sansa istorica primita de Romania: poate dovedi ca e capabila sa furnizeze experti de cel mai inalt nivel european, daca dl. Ciolos va trece si de votul Parlamentului European. Pentru o tara cu agricultura la pamant, expertiza lui Dacian Ciolos, intelegerea sa pentru problemele statelor est-europene, se pot transforma intr-un avantaj vital in anii ce vin.
P.S.Pentru televiziunile de stiri sunt mai importante filmulete dubioase decat efectele si semnificatiile cooptarii lui Dacian Ciolos in echipa de comisari. Tara de periferie, moguli proviniciali, jurnalisti de bodega.